maito suoraan tilalta ja raskaus!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
Eli voinko minä tuota maitoa käyttää kun olen raskaana? Ilmeisesti suoraan juoa sitä ei pitäisi, mutta entäs jos sitä käyttää ruuanlaitossa??? kuoleeko mahdollinen listeria kun maitoa kuumentaa? Onko muita riskejä? Kaipaisin pikaisia vastauksia, kiitos jo etukäteen!

Tämähän on vastoin suosituksia mutta itse olen kyllä käyttänyt tankkimaitoa läpi raskauksien. Neuvolassa tosin kehoitettiin välttämään kokonaan.

Pikainen gogletus kertoi että maidon kuumentaminen yli 72 asteeseen tuhoaa listerian

No niin minäkin olen molempien raskauksien aikana käyttänyt tankkimaitoa, ja antanut lapsillekin äidinmaidon jälkeen ihan käsittelemätöntä lehmänmaitoa. Terveitä ollaan kaikki.

No seuraava kysymykseni olisikin, että sitten kun vauva syntyy, minkä ikäisenä voi tuota maitoa ruveta antamaan? Imetys tuskin onnistuu,2kk korkeintaan jos menee samalla lailla kuin kolme kertaa ennenkin. Kuulin joltain, että sitä voisi antaa jo hyvinkin pienelle niin että puolet ois keitettyä vettä ja puolet sitten tuota maitoa. Voiko pitää paikkaansa? En mielellään lähtis enään korvikelinjalle ellei sitten ole pakko.

Omassa lapsuudessani olen saanut parikuisesta lähtien juuri tuollaista seosta, että puolet tankista ja puolet vettä. Mutta ei sitä nykyään suositella. Tiedä sitten olisko siitä mitään haittaa... Ihan normaali, terve ihminen minustakin on tullut.

Kaikkia omiani olen imettänyt n 9kk, pari kuukautta mentiin korvikkeilla ja sitten jo tankkimaidolla.

miksi ei suositella? mitä siitä voi pienelle koitua jos en annakaan korviketta vaan tuota maito-vesi-seosta? Ja kuuluuko se maitokin keittää vaan vain vesi ja siihen lisätä kylmä maito?

No ei suositella siksi, että
1) Seos saattaa olla liian vähärasvaista ja vauva ei siksi saa riittävästi energiaa. Äidin maitohan on loppujen lopuksi tosi rasvaista. Itselleni annettiin 2,5kk eteenpäin tuon vesimaidon lisäksi jotain "kauralimaa" (siis vedessä liotettuja kaurahiutaleita ilmeisesti - näin olen äitini jutuista ymmärtänyt)
2) Vauvan vatsa ei välttämättä pysty pilkkomaan lehmänmaitoa

Meilläkin juo koko perhe tilamaitoa, osa suoraan tankista ja osa itse separoituna. Lapsille olen keittänyt puurot oikeaan maitoon n. puolivuotiaasta alkaen, ja juomaan he ovat sitä alkaneet n. 9-10 kk:n iässä. Neuvolassa aina kauhistellaan/moititaan, mutaa terveitä ollaan oltu, ja jos näin maalaisjärjellä ajattelee, niin jos se epäterveellistä olisi, niin miksi ennen vanhaan se ei ollutkaan epäterveellistä? =) Siksi että se on vain tätä nykymaailman bakteerikammoa..

Yhteistyössä