Maito nousee uudelleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maria"

Vieras
Taitaa tämän naisen kroppa olla joko sekaisin, tai sitten olen muuten vaan outo. Mutta niin jännältä kuin kuulostaakin, alkoi alkuviikosta rinnoissa tuntua kuumotusta. No, eihän siinä. Annoin asian olla ja eilen saunan jälkeen ihmettelin kun mahan päälle alkoi jotain valumaan. Aluksi luulin että hiuksista tippasee vettä, mutta vielä mitä! Maitoahan se pehveli on.

Tässä tänään soitellut ja lääkäriaikoja ollut vailla, mutta eipä noita ollut sopivia kuin ensi viikolle. Ja nyt sitten kun lueskelin netistä juttuja, niin heräsi kysymys, monellekko on maito noussut uudelleen vuosien päästä rintoihin?

Minulla on yksi kolmevuotias lapsi, raskaustestin tein samoin tein ja negatiivinen oli. Enkä kyllä ole miestäkään nähnyt vuosiin, että ei sen suhteen.

Yöllä oli sen verran reilua tuotantoa, että kaivoin ihan suosiolla vanhan pumpun kaapista ja sillä otin molemmat tyhjiksi. Aamulla olivat taas kivi kovat. Töissä kiroilun aikani ja iltapäivästä piti jälleen käydä. Ja ihan yht äkkiä.

Ensimmäisenä kävi mielessä masennuslääkkeet, mutta niidenkin syömisen lopetin toista kuukautta sitten. Ja muita lääkkeitä ei ole ollutkaan vuosi kausiin.

Onko muilla tullut vastaan? Ja kauanko kesti? Tai löytyikö noiden kauhu juttujen kasvaimia?

Mulla masennuslääke nimeltä Suprium aiheutti maidon nousua. Myös primperan voi aiheuttaa. V oisiko sulla olla vaan hormoonitoiminta sekaisin/alkavat vaihdevuodet tai jtn?

Kannattaa mennä verikokeisiin, voi olla hormonit sekaisin. Hyperprolaktinemia voi aiheuttaa tuota, se taas voi johtua mm. kilpirauhasen toimintahäiriöstä tai aivokasvaimesta (mutta yleensä hyvänlaatuisia ja lääkityksellä hallittavissa). Tosin aika yhtäkkiseltä kuulostaa tuo maidon tulo.

Itse asiassa supriumia se on ollut tuo minunkin lääke. Mutta mutta ei sen käytön aikana mitään oireita rinnoissa ollut. Eikä mitään muutakaan fyysistä. Lähinnä henkisessä puolessa itse sekä kaverit huomasivat kyllä muutoksen.

Ikää on kirjoittajalla 32, että tuskin nyt vielä vaihevuodet sentään kysymyksessä (?).

Tuossa iltapäivästä yritin olla jo lypsämättä, mutta ihan valumalla lähti taas tulemaan. Sitähän tässä jo nauroin että olisikin raskausaikana tullut näin vuolaasti, niin vähänkö olisin ollut onnellinen. Mutta ei.

Kelpaakohan tämä maito tuonne lasten osastolle? Suotta kait tätä on viemäristäkään kaataa?

Minulle on jäänyt jostakin muistikuva niiden olevan mahdollisia, mutta silloin pitäisi henkisesti nähtävästi uskoa niin paljon siihen, että elimistö alkaisi tottua ajatukseen tai jotenkin.

Ja omalla kohdallani pidän erittäin epätodennäköisenä, sillä ensiksi saa luvan löytyä se mies ennen kuin ajatukset harhailee seuraavaan lapseen.

Mutta ei voi kyllä muuta kuin ihmetellä tätä. Tänään kävin myös saunassa ja jännitin lauteilla, josko riittäisi pelkkä lämpö laukaisemaan maidon tulemisen. Ja niinhän siinä kävi, että sohvalla istuessani lähti taas omia aikojaan valumaan. Tänäänkin pariin otteeseen piti Ennen saunaa jo pumppua käyttää, ei tuota tuskaa viitsi pitkään kokeilla siinä toivossa että tuotanto vähentyisi. Tiedä oliko silloin synnytyksen jälkeen vielä kipuhormoonit niin korkealla vai mitä, mutta muistelisin ettei se näin pahalta tuntunut jos ei yön aikana imettänytkään.

Jospa tuota ensi viikolla olisi viisaampi.

Joko aloittajan oireiden syy selvisi?

Minulla oli sellainen lääke kuin triptyl ja tämä aiheutti kuvailemasi kaltaiset oireet. Ja silloin en ollut raskaana, eikä minulla ollut lasta. Tuntemukset rinnoissa tosin olivat kuukauden päivät, kunnes sitten saunan jälkeen tajusin rinnoistani valuvan maitomaista eritettä

Tuota jatkui niin kauan kun lääkettä käytin. Ja mitä enemmän rinnoilla leikin, sitä enemmän tuota eritettä tuli. Enkä käynyt lääkärissä ja elossa ollaan.

En tiedä oliko lääkkeellä vaikutusta, mutta myös nännit kasvoivat aavistuksen, eivätkä pienentyneet lääkkeen lopetuksen jälkeenkään.

Miten pitkään aaas käytti tätä lääkettä? Minulla vaihtui joulun jälkeen tähän ja tässä jännittänyt mitä sivuvaikutuksia tästä tulee. Aikaisempi sai kaiken tuntumaan tyhjältä. Eli siis ei miltään. Autolla mälläsin toisen auton perään ja sekään ei saanut aikaan juuri mitään tuntemuksia. Kaikki oli vaan tasapaksua. Paitsi minä. Paino kyllä nousi kuin raketti muutama kuukausi aloituksen jälkeen. Nyt on paino lähtenyt laskuun, mutta saas nähdä.

aaas käytti lääkettä yhteensä noin pari vuotta. Kalenteria kun katson, niin ensimmäinen merkintä on noin vuoden jälkeen.

Lääkkeen määrää tarkasteltiin välillä, mutta ei tainnut olla sillä vaikutusta asiaan.

Näin jälkikäteen kun asiaa miettii, niin loppunsa olisin fiksumpi ollut, kun en olisi ottanut lääkitystä ensinnäkään. Yhden reseptin annoin jo lääkärille takaisin, mutta toisella kerralla suositteli ainakin kokeilemaan. Ainakin minulla heilahteli tunteet aika rajusti puolelta toiselle. Mutta alun jälkeen saatoin nauraa omalle peilikuvalleni. Eli ainakin minulla näistä oli apua mielialan kohennukseen. Ja loppuajasta olo oli mitä mainioin.

Ja aaas tarkoitti lähinnä tuolla jos-olisin-ollut-fiksumpi kommentilla sitä, että loppuunsa oma tilanne olisi lähtenyt kohentumaan ihan sillä, että olisin raahannut itseni kotoa ulos. Joka päiväinen elämä kun meni koulun päättymisen jälkeen siihen käyn kaupassa, tulen kotiin, keitän teetä, kahvia tai kaakaota ja laitan tietokoneen käynnistymään ja telkkarin päälle. Sitten saatoin istua klo 16...01 välin nojatuolissa. Mitä nyt sauna lämpesi välillä ja jotain perus soosia tein. Jälkikäteen ajateltuna tuossa elämäntavassa ei ollut päätä eikä häntää. Mutta tiedä häntä. Silloin tuntui kaverit löytyvän helpommin medestä kuin mistään muualta.

Minä olisin kiinnostunut tietämään aloittajan tilanteesta? Joko on tilanne selvinnyt?

Olen nimittäin aika lailla vastaavassa tilanteessa. Ikää tosin 29, lapseton, mutta kellertävää nestettä tulee rinnoista.

Mitä tässä luin muiden tekstejä, niin minulla tosin on kolmatta vuotta masennuslääkkeet menossa. Missään vaiheessa en ole niitä lopettanut. Määrä vain on muuttunut. Tai siis voimakkuus. Olisiko viime syksyä ollut, kun alkoi liivit tuntumaan ahtailta ja laitoin painon nousun piikkiin, mutta eilen järkytyksekseni huomasin läntit paidassa. Ihan ilman mitään ennakkotuntemuksia. Nyt tieten kun ajattelee asiaa, niin nännit tuntuvat turvonneilta ja todella herkiltä.

Hei!

Unohdin vastata tähän ketjuun. Anteeksi. Eikä ollut kyllä kovin helppo löytääkkään.

Kävin lääkärissä ja sieltä naistentautien puolelle, josta mammografia ja verikokeet. Parissa viikossa tuli sitten ilmoitus, että asiasta ei tarvitse olla huolissaa, elimiston hormoonitasot on korkealla, mutta eivät viittaa mihinkään sairauteen tai muuhun.

Ohjeeksi vaan sanoivat, ettei rintoja tulisi turhaan lypsää tai ärsyttää, että muuten voi mennä tovi erityksen loppumiseen.

Olipahan ohjeet mitä tahansa, niin minä ainakaan en osaa olla näitä koskettelematta ja etenkin kun tunto vain paranee, niin tämä on ollut paras kuukausi ikinä näiden kanssa. Nesteen määrä nyt ei päätä huimaa, mutta mitäpä tuolla väliä :) Eli ei hätää!

Ja lääkäri meinasi, että voi olla juurikin noista masennuslääkkeistä, mistä on kroppa saanut sen startti piikin. Mutta ei voi tarkemmin kuulema yksilöidä, kun tapaukset on niin harvassa, mutta aika ajoin tulee vastaan hänellekin näitä. Ihan siis lapsettomia naisia, joiden rinnat erittävät maitoa.

Loppu hyvin, kaikki hyvi :)

Nostelen aihetta.

Onko tätä eritystä ilmennyt "lääkkeettömille" naisille? En nimittäin käytä mitään ehkäisyä tai masiksia. Lapsia on kaksi, joista nuorin kolmen ikäinen.

Ennen joulua luulin liivien kutistuneen pesussa, kun alkoivat kiristämään, mutta sitten oletin pienen painonnousun vaikuttavan asiaan. Mutta ilmeisesti hormoonit on jotenkin sekaisin, siillä rinnat ovat muuttuneet painaviksi ja herkiksi (kuten raskausaikana) ja eilen hetken mielijohteesta aloin "lypsämään" sormilla rintoja ja yllättäen molemmista tuli maitoa pienet määrät. Toisesta jopa tuli pieni lentävä kaari ensimmäisellä onnistuneella työnnöllä.

Raskaana en tasan voi olla. En sitten mitenkään. Tai sitten olen melkein vuoden ollut tietämättäni raskaana ja vauva kasvaa selkää vasten.

Ja lääkärille olen aikaa meinannut soitella, mutta ajattelin googlettaa ensin ja löysin tämän keskustelun, missä aika monella tuntui olevan masennuslääkkeiden kanssa maidon uudelleen nousemista.

Niin ja ikää 31. Eli vaihevuodet eivät todellakaan ole kysymyksessä.

Nostelen aihetta.

Onko tätä eritystä ilmennyt "lääkkeettömille" naisille? En nimittäin käytä mitään ehkäisyä tai masiksia. Lapsia on kaksi, joista nuorin kolmen ikäinen.

Ennen joulua luulin liivien kutistuneen pesussa, kun alkoivat kiristämään, mutta sitten oletin pienen painonnousun vaikuttavan asiaan. Mutta ilmeisesti hormoonit on jotenkin sekaisin, siillä rinnat ovat muuttuneet painaviksi ja herkiksi (kuten raskausaikana) ja eilen hetken mielijohteesta aloin "lypsämään" sormilla rintoja ja yllättäen molemmista tuli maitoa pienet määrät. Toisesta jopa tuli pieni lentävä kaari ensimmäisellä onnistuneella työnnöllä.

Raskaana en tasan voi olla. En sitten mitenkään. Tai sitten olen melkein vuoden ollut tietämättäni raskaana ja vauva kasvaa selkää vasten.

Ja lääkärille olen aikaa meinannut soitella, mutta ajattelin googlettaa ensin ja löysin tämän keskustelun, missä aika monella tuntui olevan masennuslääkkeiden kanssa maidon uudelleen nousemista.

Niin ja ikää 31. Eli vaihevuodet eivät todellakaan ole kysymyksessä.

Haulla löytyi useampi tapaus, joissa on ei lääkkeitä käyttävä äiti huomannut rinnoista erittyvän puristettaessa tippa tai useampi. Eli ilmeisesti on kohtuu yleistä.

Minulla rinnat erittivät vielä viiden vuoden päästä synnytyksestä varsin runsaasti. Pystyi milloin tahansa puristamaan kunnon suihkun maitoa. Määrähän ei ollut kummoinen vauvan syntymään verrattuna, mutta tuon paitopumpun pullon muistan saaneeni vielä viiden vuoden päästä puolilleen. Eli 50 milliä.

Jos sinua arveluttaa niin ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin ja tutkituta tilanne.

Minä en asialle tehnyt mitään, sillä meillä on suvussa varsin lehmämäistä sakkia. Siis tissien osalta :D Ja minulla alkoi kaikissa raskauksissa rinnat oireilemaan ennen kuin olin edes plussan saanut ja maitoa on tullut suorastaan tulvimalla. Jo ennen synnytystä. Synnytyksen jälkeen oli jopa ongelmana liika eritys, sillä lapsi ei kerennyt nielemään kaikkea. Maidon kerääjätkin tulvivat yli pidemmillä kauppareissuilla.

Toista odottaessani olin muistaakseni viikolla 24 kun maito suorastaan valui rinnoista sen jälkeen kun mies niitä hetken aikaa kiusoitteli. Ja toista lasta syötin kahteen ikävuoteen asti ja maitoa tuli vielä tuolloin erittäin hyvin.

Yhteistyössä