Maito ei kelpaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kristiina

Vieras
Onko kellään koskaan ollut seuraavaa ongelmaa.

Meidän 10kk pojalle ei kelpaa korvikkeet ollenkaan. Imetän edelleen. Pojalla oli/on jonkinasteista maitoallergiaa. Kokeiluista ei kuitenkaan enää ole seurannut oksentelua. Äidinmaitoon poika ei reagoi.

Kävimme myös sairaalassa pari kk sitten. Mutta edes siellä eivät saaneet Nannia menemään kuin 30ml. Ja mahaletkuun en suostunut.

Eli mikäs nyt avuksi? Jatkanko imetystä hamaan tulevaisuuteen asti, jos vaikka maito rupeaisi sopimaan, vai voiko maidon korvata jollain muulla? Vesi kyllä pullosta menee, mutta kun vain näkeekin, että pullossa on maitoa, niin kääntää pään pois. Olen lähtenyt jo töihin, joten siinä mielessä hankalaa, kun mies ei voi oikein imettää poikaa.

Olen joskus ollut lukevinani, että lapset osaavat luontaisesti välttää aineita, jotka eivät heille sovi. Eli onkohan vain luovutettava.

enpä oikein tiedä, meillä tyttö kanssa tosi huonosti joi maitoa (pullo ei käynyt ollenkaan) mutta silti aloin 10 kk iässä tekemään vieroitusta. yks syöttö kerrallaan. Koetin vain huolehtia että sai maitotuotteita päivässä sitten ruuasta sen 5dl (puurot tein maitoon ja välipala rahka/jugurtti tmv). VÄlillä kieltäytyi kokonaan edes maistamasta maitoa mutta nykyään hörppii kyllä ruuan yhteydessä mutta määrät ei ole päätä huimaavia. Mehua/vettä annetaan sitten muuksi nesteeksi. Hyvin on pärjätty. Mutta meillä ei mitään allergiajuttua ole kyllä taustalla joten en tiedä voiko meidän kokemuksia samaistaa teille...

Sama vika Rahikaisella. Huomasin pojan lehmänmaitoallergian 4,5kk iässä,siihen asti annoin vain rintamaitoa. Allergiakokeissa käytiin n.9kk iässä ja lääkäri kirjoitti reseptillä kahta eri korviketta. sinnikkäiden yritysten jälkeen sain pojan juomaan muutaman desin soijamaitoa(meni varmaan toista kuukautta ja kokeilin yhtä jos toista tuttipulloa/mukia).Ja naperopa oli myös näille korvikkeille allerginen. No,jatkoin taas imetystä entiseen tahtiin,kunnes löytyi kaupan riisi- ja kauramaitoa. Päätin niitä kokeilla,kun yksivuotiaana voi jo antaa tavan maitoakin. Mutta eipä tuo huoli noitakaan,kuin toooosi vähän. Välillä meni pari desiä ja puuroihin olen sotkenut toiset pari. Kyllä välillä tuntuu että milloinkahan tästä imetyksestä oikein pääsis? Siis jos jollain ois vinkkejä,niin lukisin niitä minäkin,kiitos.

Minun poika söi laitoksella ja vähän aikaa kotiin tulosta maitoa pullosta. Sitten teki täydellisen lakon. Aika monesti yritin, muttei suostunut ottamaan. Täysimetyksellä mentiin aika pitkään.

Reilu viikko sitten päätin, että nyt alan lopettelemaan imettämistä, vaikkei poika pullosta tai nokkiksesta suostunut juomaan. Ensin olin imettämättä aamu seitsemästä ilta kuuteen ja pian jätin kuuden imetyksen pois. Koko aikana ei poika suostunut juomaa maitoa pullosta tai nokkamukista. Sitten en enää pulloa yrittänytkään. Nyt vasta, kun lopetin yö ja aamuimetyksen, alkoi poika juomaan nokkamukista. Tarjoan vain ruuan yhteydessä maitoa, koska muuten ei suostu ottamaan. Aiemmin ei suostunut edes aamulla maistamaan tuttelia ja tänä aamuna meni sitten 100 ml. Vaikka poika oli yli viikon päivisin juomatta maitoa niin pissaa tuli hyvin ja oli ihan tyytyväinen. Ruokiin aina lisäsin maitoa.
Jos olisin vähitellen vähentänyt imetyskertoja, niin poika ei olisi hevillä alkanut juomaan korvikkeita. Jatkossa saa poika luvan pärjätä ilman yömaitoja.