Maistuvatko valmisruoat mielestäsi suolaisilta? Suuri suolagallup ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Kipeenä tuli ostettua eineskeittoja ja tulos; pakastepinaattikeitto oli suht samanmakuista kuin oma tekemä. Mutta muut sosekeitot - järkyttävän suolaisia! Onko niissä tosissaan niin paljon suolaa vai onko meillä niihin verrattuna niin vähäsuolaista ruokaa? Esim. puurot syömme ilman suolaa. Lohi maistuu mielestäni tosi maukkaalta ilman suolaa ja ilman mitään mausteita. Melkein kaikissa muissa ruoissa suolaa on jonkun verran (iso annos kattilassa ruokaa, 1tl suolaa).

Ja ne uudet mainostetut keitot tvssä, ettei eroa kotitekemästä, meinasin tukehtua suolaa :x Erinomainen syy vältellä eineksiä..

Muitten havainnot?

Jaa. Mun mielestä menettelee, vaikka en suolaa käytäkään. Lapsuuden kodissa suola oli ainoa mauste ja sitä käytettiin PALJON. En kyllä suurta eroa huomaa, vaikka ruuan olisikin maustanut mies, joka laittaa runsaammin suolaa. Kai mun suola makuaisti on lapsuudessa turtunut. Ihan sama sitten syödä ilman suolaa. Käytänkin paljon muita mausteita.

Mä en oo juurikaan niitä sosekeittoja syönyt..en osaa sanoa. Ja muutenkin aika tasasen makuisia valmisruuat. Mutta kyllä kotiruokaan laitan suolaa, eihän muuten vaikka juur kala maistu milleen..

Kyllähän sitä suolaa eineksissä on. Suola kuitenkin on paras säilöntäsine, kun ei siiden vedensidontaankaan kauhean monella tavalla voi vaikuttaa. Ja suomalaiset ovat tottuneet suolaan. Parempaan suuntaan ollaan menossa esim joku aika sitten makkaroissa oli 2,5 g suolaa ja nykyään 1,5-1,7..

Mut galluppiin, ovat ne suolaisia verrattuna kotiruokaan.

Ennen tuli syötyä enemmän noita valmisruokia, sitten ollut taukoa ja nyt kun niitä silloin tällöin syö niin kyllä ne minusta on suolaisia. Että varmaan tottumus kysymys kun en minä ennen niitä niin suolaisina pitänyt ennemminkin teollisen makuisina.

Hmmm.. Pakastealtaan pinaattikeitto on ainakin aika vähäsuolasta miu makuun, joutuu laittaa lisää.. Tosin täytyy nyt myöntää häpeäkseni että käytän suolaa aika reilusti, lisään melkeen poikkeuksetta omalle lautaselle. Joskus äitini luona maistoin jotain kauheeta valmispitsaa ja oli liian suolasta jopa miunkin makuun. Pussikeittoja oon käyttäny joskus harvikseltaan pohjana johonkin ruokaan (mureke yms), ja ei ole tullut sellanen ole että olis liikaa suolaa. Eineksiä ei käytetä hirveesti meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ennen tuli syötyä enemmän noita valmisruokia, sitten ollut taukoa ja nyt kun niitä silloin tällöin syö niin kyllä ne minusta on suolaisia. Että varmaan tottumus kysymys kun en minä ennen niitä niin suolaisina pitänyt ennemminkin teollisen makuisina.

Miusta ne ei maistu niinkään suolasille, mut muuten vaan aika pahalle...

Perusruoanlaitossa en käytä suolaa ollenkaan, lapselle annan suolattomana (mitä nyt mausteseoksissa on suolaa) ja aikuisille suola lisätään valmiiseen ruokaan. Oma suolankäyttöni on vähentynyt huimasti, ja sen myötä useimmat valmisruoat maistuvat hirvittävän suolaisilta, joistain leikkeleistä puhumattakaan.

Tosi suolaisia. Ja se arominvahventeen "maku" kaikkialla :x :x :x

Yksi tuttuni syö joka päivä einesruokaa, ja hän on sitä mieltä, että moni kotiruoka - ja jopa ravintolaruoka - ei maistu miltään. Käyttää itsekin sitten ruuanlaitossa paljon aromivahvennetta ja suolaa (eli mausteseoksia, mm. jauhelihamauste 50% suolaa, 10% arominvahvenne).

Mites muut eines-ihmiset? Miltä ruoka maistuu? :xmas:

Ja muoks: en käytä mausteseoksia (paitsi curry) koska usein ne on suola+arominvahvenne, toki poikkeuksiakin on. Suolaa laitetaan ruokaan vain harvoin. Siis ei läheskään joka ruokaan.

Mä en kauheesti noita valmis sapuskoita harrasta. Lähinnä jotain maksalaatikkoa tai pakaste pizzaa (ja sen pizzan kyllä on ihan tarkotus olla ällö rasvasta ja suolasta). Joskus saatetaan ostaa jotain valmis lasagnea tms mutta ne kyllä on ihan kauttaaltaan aika kamalaa shaissea.

Meillä ei kotona ruoanlaitossa puhdasta suolaa juurikaan käytetä. Suolat tulee soijakastikkeesta. Muuten maustellaan lähinnä yrteillä ja tureella mustapippurillarouheella.
Paitisi kananmuaan mun on pakko tunkee aivan kamalasti suolaa :ashamed:

Yhteistyössä