Maisteri, mutta ei ylioppilaslakkia, muita?

• Viestiketjun aloittaja Keitetty kampela
  • Ensimmäinen viesti
Keitetty kampela
En ole ylioppilas, mutta olen filosofian maisteri. Siitä huolimatta kuulun vappuna aina "ei lakkia -kastiin". Joskus se vähän häiritsikin, kun koko muulla porukalla oli lakit päässä, lähinnä silloin opikeluaikana, ei enää. Ilmeisesti voisin jonkinlaisen lakin hankkiakin, mutta tuntuu ihan teennäiseltä, enkä ole asiaan sen tarkemmin perhetynyt.

Tällä hetkellä ammattikorkean käynyt lakiton. Minulla on kaksi tutkintoa, joista molemmista saisi laittaa lyyrat ja tupsut lakkiin. Lakkkia en vain käytä, kun en ole Ylioppilas. Olen menossa Ullikselle huomenaamulla lakkiporukan kanssa. Tuutko? Voitaisiin vilkuttaa toisillemme...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:55 haaskalintu kirjoitti:
Mun mies kuuluu vissiin tähän outojen kastiin, tosin ei oo kyllä maisteri vaan DI. Tosin muutaman vuoden kuluttua (jos suunnitelmat pitää kutinsa) se olis tekniikan tohtori ilman valkolakkia.
Mut teekkarithan saa jo fuksivuotensa päätteeksi sen oman 7-kulmaisen tupsulakkinsa,vai eikö miehesi sitä hommannut?

Minuu taas ärsytti joskus se,kun maistereilla ei oo tupsuja tai mitään omaa lakkia... miehellä oli DI-sormuskin,mutta meil ei mitään. Ei siinä muuten mitään,mut ois ollu kiva palkita ittensä urakan jälkeen ostamalla just joku ammattisormus tai vastaava. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 13:09 Pupu T kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:55 haaskalintu kirjoitti:
Mun mies kuuluu vissiin tähän outojen kastiin, tosin ei oo kyllä maisteri vaan DI. Tosin muutaman vuoden kuluttua (jos suunnitelmat pitää kutinsa) se olis tekniikan tohtori ilman valkolakkia.
Mut teekkarithan saa jo fuksivuotensa päätteeksi sen oman 7-kulmaisen tupsulakkinsa,vai eikö miehesi sitä hommannut?

Minuu taas ärsytti joskus se,kun maistereilla ei oo tupsuja tai mitään omaa lakkia... miehellä oli DI-sormuskin,mutta meil ei mitään. Ei siinä muuten mitään,mut ois ollu kiva palkita ittensä urakan jälkeen ostamalla just joku ammattisormus tai vastaava. :)
Ei hommannu tupsulakkia kun ei mihinkään rientoihin osallistunut eikä oo koskessa käyny. Mut eipä sillä lakilla oo mitään tekemistä ylioppilaslakin kanssa.

Etyo
Siis oonks mä nyt keskiajalle jämähtänyt, kun luulin ettei yliopistoon pääse ellei ole ylioppilas?

No siinä tapauksessa nämä vanhat nimikkeet fil yo ym. pitäis kai heittää unholaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 13:15 Etyo kirjoitti:
Siis oonks mä nyt keskiajalle jämähtänyt, kun luulin ettei yliopistoon pääse ellei ole ylioppilas?

No siinä tapauksessa nämä vanhat nimikkeet fil yo ym. pitäis kai heittää unholaan...
Ikävää huomauttaa, että olet todellakin jämähätänyt keskiajalle!!! :whistle:

\

Yliopistoon pääsee, kun on suorittanut vähintään kolmivuotisen koulutuksen (esim. mekaanikko). Lisäksi peruskoulu/kansakoulupohjalta voi päästä opiskelemaan yliopistoon avoimen kautta. http://www.uku.fi/avoin/vayla.html
Lisäksi nuo opinnot hyväksytään osaksi tutkintoa. Periaatteessa taitaisi olla mahdollista mennä suoraan peruskoulun jälkeen avoimeen ja sieltä yliopistoon, mutta toisaalta avoin on maksullinen.

EJK
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 13:24 vieras kirjoitti:
\

Yliopistoon pääsee, kun on suorittanut vähintään kolmivuotisen koulutuksen (esim. mekaanikko). Lisäksi peruskoulu/kansakoulupohjalta voi päästä opiskelemaan yliopistoon avoimen kautta. http://www.uku.fi/avoin/vayla.html
Lisäksi nuo opinnot hyväksytään osaksi tutkintoa. Periaatteessa taitaisi olla mahdollista mennä suoraan peruskoulun jälkeen avoimeen ja sieltä yliopistoon, mutta toisaalta avoin on maksullinen.
Eikä alle kolmevuotisen tutkinnon suorittanutkaan välttämättä tarvitse mennä avointa väylää vaan voi hakea erillishaussa, jolloin yliopisto voi katsoa riittävätkö tiedot ja taidot osallistumaan kokeeseen =)

Lääkintätiede on minulle hieman epäselvä. Olen siinä uskossa että lääkäriksi aikovan pitää käydä lukio eikä tähän olisi toista tietä.

Muuten tuntuu, että peruskoulun päättänyt nuori voisi oikeastaan mennä avoimeen yliopistoon ja jättää lukio välistä. Näin säästäisi kolme vuotta opinnoista. Jos vain vanhemmilla on varaa kustantaa tuo vuosi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 13:33 vieras kirjoitti:
Lääkintätiede on minulle hieman epäselvä. Olen siinä uskossa että lääkäriksi aikovan pitää käydä lukio eikä tähän olisi toista tietä.

Muuten tuntuu, että peruskoulun päättänyt nuori voisi oikeastaan mennä avoimeen yliopistoon ja jättää lukio välistä. Näin säästäisi kolme vuotta opinnoista. Jos vain vanhemmilla on varaa kustantaa tuo vuosi.
Lääkäriksi ei tarvi olla yo, sinne otetaan tietty kiintiö yo-todistuksen saaneita ja sitten toinen kiintiö jossa kolmivuotisen tutkinnon tai sitten erillishaussa hakevia. mutta täytyy olla kyllä tosi lahjakas fysiikassa, että tajuaa galenoksen laskuja ilman pitkää matikkaa ja fysiikkaa..Eli sii pääsykokeet voi osottautua hyvinkin hankalaksi, ilman noita lukion kursseja..

:D mä jo luulin että tää on mun miehen alotus. Sillä kyllä on lakki muttei tykkää sitä käyttää. Tänäänki ollaan menossa lakitusta seuraamaan, mutta luulenpa ettei toi hattua päähänsä pistä vaikka sellanen siis on.

Kieltämättä mua sinuna ärsyttäis kun ärsyttää välillä toi ukon itepäisyyskin :whistle:

Keitetty kampela
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 12:59 Satu kirjoitti:
Tällä hetkellä ammattikorkean käynyt lakiton. Minulla on kaksi tutkintoa, joista molemmista saisi laittaa lyyrat ja tupsut lakkiin. Lakkkia en vain käytä, kun en ole Ylioppilas. Olen menossa Ullikselle huomenaamulla lakkiporukan kanssa. Tuutko? Voitaisiin vilkuttaa toisillemme...
Harmi, että asun toisessa kaupungissa :D .

Sitten kommenttia tähän muuhun keskusteluun. Itse olen jo 90-luvun alussa mennyt opiskelemaan yliopistoon ilman ylioppilastutkintoa, keskiasteen koulutuksen kautta. Nykysysteemistä en tiedä enää mitään. Silloin pääsi sisään, kun oli vähintään yhtä hyvät pisteet pääsykokeissa kuin huonoimmalla sisäänpääsijällä, kun todistuksen pisteitä ei laskettu mukaan. Eli oli tavallaan helpompi päästä sisään, jos jollain oli hurjan hyvä todistus mutta kehnommat pääsykoepisteet. Jos kukaan ymmärsi tästä mitään...

Työnsankarin tubteva
Eräs työnsankari (opiskelusankari) kansakoulu, ammattikoulu, teknillinenkoulu ,teknillinenopsto ja sitten työn ohessa teknilinen korkeakolu ja lisenssiaattityö, ja viimein väitteli joulukuussa 2009 Tekniikan Tohtoriksi ilman lukiota ja ylioppilaslakkia

"Katja"
Minua aina vappuna harmittaa, kun ei ole ylioppilaslakkia. Opiskelin jo 1970 -luvulla opistotutkinnon jälkeen yliopistossa maisterin tutkinnon enkä ole ylioppilas.Toimin opettajana lukiossa 30 vuotta. Oppilaillani kaikilla on ylioppilaslakki vappuna, mutta heidän opettajanaan minulla ei sitä ole. Harmittaa. Joskus toivon, että olisi olemassa maisterilakki.

TZT
Ihmetyttää nää joita harmittaa ettei oo ylioppilaslakkia. Ettekö tiedä, että on aika paljon sellaisia, jotka eivät tuota lakkia käytä, vaikka ylioppilaita ovatkin? Minä ja mun mies olemme molemmat ylioppilaita (ja akateemiset loppututkinnot omaamme myös). Opiskeluaikoina tuota tuli vielä vappuisin pidettyä, mutta ei kyllä enää.

Yhteistyössä