Maissinaksut ja muut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vinkkejä kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkejä kaipaava:
mitä maissinaksuja olette vauvalle antaneet ja mitä muuta sormiruokaa. Ikää nyt 6,5 kk ja pinsettiote alkanut tulla esiin.

Tietääkseni ei ole muita vauvoille annettavia maissinaksuja,kuin Laatupaakarin maissinaksut. Löytyy ainakin isompien markettien sipsi hyllystä ja niitä on myös vaniljan makuisi,mutta niissä on sokeria,joten ei ehkä ihan vauvalle sovi...
Meillä neiti syö myös riisikakun palasia ja satsumat/klementtiinit on suurinta herkkua =D (tyttö nyt 9kk)

Keittämättömät vihannekset esim. kova porkkana on vaarallinen sormiruoka, koska siihen voi tukehtua. Eli keittämättömiä, kovia vihanneksia ei suositella ennen kuin on oppinut pureskelemaan kunnolla. Maissinaksut, riisikakut, keitetyt vihannekset, banaanin palat ovat meillä olleet hyväksi havaittuja sormiruokia.

Joo mäki oon sitä mieltä, ettei raakaa porkkanaa. Ainakaan jos on jo hampaita! Silloin annoin raakana kun ei ollu ku yks tai kaks hammasta. Niillä nysillä ei saanut ku pikku hötösiä irti. Nyt on hampaita jo 6 kpl ja haukkaa napakasti. Lisäksi tunkee suuhun kamalan paljo kerralla..lopulta sit yskii isoja paljoja kurkusta irti :/ Banaania oon antanu, tosin pidän siitä itse kiinni, koska tunkee niin paljon kerralla. Maissinaksujaki tunkee paljon kerralla, mutta ne onneksi sulaa niin hyvin. Kurkkua oon antanu, mutta nytkään en oikeen uskalla muutaku raastetta..meinas jo tukehtua kurkunpalaan..oli haukannu liian ison kimpaleen. Vähä hankalaa keksiä sellasta mikä pehmenis suussa.. Osaa kyllä jo myklyttää ruokaa (syö aika paljon 8kk soseita), mutta välillä hotkii.. Pitääpä kokeilla nuita riisikakkuja.

Kaupan leipää ei vissiin voi alle 1-vuotiaalle antaa suolan takia mutta ajattelin itse leipoa suolattomia porkkanasämpylöitä 7kk vanhalle pojalleni. Voisi samalla harjoitella pinsettiotetta, kun annan hänelle pieniä palasia pöydälle, mistä voi niitä itse noukkia suuhunsa. Maissinaksujakin voi pilkkoa saksilla pienemmiksi niin saa harjoiteltua peukalo-etusormiotetta.

Alkuperäinen kirjoittaja onko:
hyvä antaa sormiruokaa vaikka ei olisi vielä hampaita? Jos on, niin mitä? Maissinaksuja ollaan kokeiltu.

Sormiruokahan liittyy yhtäpaljon motoriikan kuin syömisenkin oppimiseen, eli pehmeitä asioita, kuten edelläkin on sanottu, voi antaa, jotta oppii myös samalla pinsettiotetta: Keitettyjen vihannesten paloja, kurkku-tms. raastetta jne. ihan muun ruokavalion mukaan.

Yhteistyössä