"Maidottomien" lasten äidit, help!

Hei!

Mun tyttö on ollu kuukauden päivät ilman lehmänmaitoa ja nyt ihmettelen että mitä herkkuja teen joulupöytään? Melkein kaikissa on maitoa, tarkoitan lähinnä makeita herkkuja. Voiko soijamaidosta (kaupan) tehdä esim jäädykkeen samaan tapaan kuin lehmänmaidosta? Otan kaikki ruoka- ja herkkuvinkit kiitollisena vastaan. Kiitos jo etukäteen! :flower: :flower:

Kyllä käsittääkseni kaura- ja soijamaitoa voi käyttää ihan niinkuin tavallistakin maitoa. Itse en tosin ole leiponut kuin pullia kauramaidosta.

http://www.finfood.fi/finfood/ff2.nsf/0/0587BA90CAB61DFDC2256F95002569D1?opendocument&cat1=Erityisruokavaliot&cat2=Maitoallergia&cat3=J%E4lkiruuat

Tuossa linkki sivuille missä paljon maidottomia ruokaohjeita.

kyllä mie olen käyttänyt soijamaitoa kaikkeen mitä olen kehdannut ruveta väsäämään meidän allergikolle, kaakaokin maistuu tehtynä siihen makeampaan, juotavaksi tarkoitettuun, ruuanlaittoon olen käyttänyt sitä "maustamatonta". nyt tosin kokeillaan jo oikeaa maitoa!

Lähes kaikkeahan voi tehdä maidottomana! Kaupat ovat onneksi jo pullollaan maidottomia tuotteita. Oman leipomisintoni pelasti Sunnuntain hopeinen leivontamargariini. Ennen sen löytämistä olin jo luullut, ettei leipomisesta enää tule mitään. Itse olen pääasiallisesti käyttänyt gogreenin kauramaitoa, kermaa ja vanilijakastikkeita, mutta soija/riisituotteet toimivat varmasti myös loistavasti. Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Prinsessan aarre
Ja siis kaupan lehtitaikinoissa löytyy ainakin munaton ja maidoton taikina. En just nyt valmistajaa muista, mutta siis ihan peruslehtitaikinaa se on. Justiinsa tehtiin viikonloppuna pojalle niistä joulutorttuja, tosin luumusoseen sijasta laitettiin mustikkamarmeladia, kun sitä sattui kaapissa olemaan ja kyllä maistui pojalle!

Ihan superhelppo herkku jouluksi on sekoittaa keskenään vaahtoutuvaa kauravaniljakastiketta ja luumusosetta. Sitä me tehtiin viime vuonna jälkkäriksi pojalle ja hyvin sekin maistui.

ei kaikkea maitoa tarvitse korvata "maidolla" eli pullaa voi tehdä veteen, kakkuun voi käytää maidon sijaan jotakin mehua.
kun käyttää maidotonta sunnuntaileivontamargariinia niin piparit tulee maidottomana omasta taikinasta ja on kaupassakin maidotonta piparitaikinaa ja torttutaikinaa.
Itselläni edelleen harkinnan alla riisipuuro kookosmaitoon. pitäisi joskus kokeilla tuon riisimaitopuuron sijaan.

Mä teen tavallisen pullan aina veteen ja on yhtä hyvän makuinen. Pipareita löytyy kaupasta maidottomia. Anna`s piparkakut on mielettömän hyviä!Löytyy laatikossa ja näin joulun alla isossa pyöreässä muovirasiassa. Maidotonta torttutaikinaa on Sunnuntailla ja Myllyn Parhaalla. Siitähän voi tehdä torttujen lisäksi myös vaikka pasteijoita.
Meillä käytetään muuhun leivontaan ja ruoanlaittoon kauramaitoa. Mm. riisipuuron olen tehnyt siihen. Mutta ensin keitän riisejä vedessä kauan, että ovat pehmeitä ja lopuksi lisään maidon. Jos keittää alusta asti kauramaitoon, niin puuro jää velliksi, jossa kelluu kovanlaisia riisejä.
Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan!

Kiito! Siirappipiparit me jo tehtiin, mut nyt tuli taas uus ongelma. Kaikissa kaupan laatikkoruuissa on maitoo. Onko sellaista valmistajaa joka tekis edes lanttulaatikon ilman maitoa (kermaa)? Aikasemmin oon nähny pakastettua lanttumössöä josta sais helposti tehtyä lanttulaatikon mut nyt sitä ei tietenkä ollu :(. Ottaisin mielelläni kaikki laatikot valmiina, siis pöperöt omaan vuokaan, kerma sekaan, koristelut päälle ja uuniin :). Mutta saanko tänä vuonna mitään kaupasta? Apua kaipailisin! Kiitos!

tässä jotain helpotusta:

- Annas-valmispiparit on maidottomia ja munattomia
- Euroshopperin vehnäpulla (pakaste) on maidoton ja munaton
- useimmat lehtitaikinat on maidottomia ja munattomia

Miili, pyydä kauppiasta tilaamaan niitä laatikkomössöjä, niin saat valmiit raaka-aineet.

Ainakin Siwassa on lanttusosetta ja porkkanasosetta ihan vihannesosastolla, samoin cittarissa. Otin tässä jo vähän aikaa sitten varaslähdön jouluun ja tein lanttulaatikon, maidon korvasin soijamaidolla. Vesikin kyllä useimmin käy, joten sen takia ei ruokia kannata jättää tekemättä.

Valmiit soseet ja muut aineet vain vuokiin ja uuniin - ei ole paljon vaikeampaa kuin valmiin ostaminen!

Kiitos! Oon päättäny saada ne sössöt valmiina ;) . Meen huomenna meidän palvelevaan kauppaan kyselemään. Laitan sit "kermat" ym mausteet ite. Lanttulaatikon oon joskus noin tehnytkin. :xmas: Hyvää joulua kaikille! :xmas:

Yhteistyössä