Maidottomia ruokaohjeita pinoon

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:13 Mae kirjoitti:
Ihan normaalia ruokaa tein. Naudan lihan korvasin sianlihalla tms. ja maidon/kerman kauratuotteilla tai lihaliemellä
Jäin miettimään, että miksi naudanliha on korvattu maidottomassa ruokavaliossa sianlihalla.. :eek:
Itse käytän ruoanlaitossa laktoositonta keijua ja öljyä ja kerman sijasta oatly-kaurakermaa..kaikki syödään samaa ruokaa kun esikoisella maitoallergia ja yhtä hyvää ruokaa tulee vaikka ei voita ja tavallista kermaa käytetäkään..
 
mia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:33 iipatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:13 Mae kirjoitti:
Ihan normaalia ruokaa tein. Naudan lihan korvasin sianlihalla tms. ja maidon/kerman kauratuotteilla tai lihaliemellä
Jäin miettimään, että miksi naudanliha on korvattu maidottomassa ruokavaliossa sianlihalla.. :eek:
Itse käytän ruoanlaitossa laktoositonta keijua ja öljyä ja kerman sijasta oatly-kaurakermaa..kaikki syödään samaa ruokaa kun esikoisella maitoallergia ja yhtä hyvää ruokaa tulee vaikka ei voita ja tavallista kermaa käytetäkään..
Yleensä myös naudanliha allergisoi maito-allergista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 15:02 Miä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:33 iipatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:13 Mae kirjoitti:
Ihan normaalia ruokaa tein. Naudan lihan korvasin sianlihalla tms. ja maidon/kerman kauratuotteilla tai lihaliemellä
Jäin miettimään, että miksi naudanliha on korvattu maidottomassa ruokavaliossa sianlihalla.. :eek:
Itse käytän ruoanlaitossa laktoositonta keijua ja öljyä ja kerman sijasta oatly-kaurakermaa..kaikki syödään samaa ruokaa kun esikoisella maitoallergia ja yhtä hyvää ruokaa tulee vaikka ei voita ja tavallista kermaa käytetäkään..
Yleensä myös naudanliha allergisoi maito-allergista.
Miten tämä on mahdollista?En ole kyllä tällaista asiaa koskaan kuullut, vaikka olen kyllä asiaa opiskellutkin..ihme juttu..ei ole kyllä ollut vaikutusta meidän maito-allergikon ruokavaliossa..
 
Itse maidoton, mutta minäkään en ole kuullut, ettei naudanlihaa voisi syödä. Krääks! Toivottavsti ei ala koskea minun vatsaani :whistle: Esim leivonnaisten kohdalla maidon voi korvata kaura- tai soijamaidolla, vedellä, tai mehuilla. Jos teen suolaisen piirakan, jätän juuston pois ja laitan tilalle soijakermaa ja enemmän munaa hyytelöimään pinnan. Täytekakun voi päällystää sulatetulla tummalla suklaalla, jolloin kermoja ei tarvita lainkaan. Tässäpä muutama vinkki.
 
Mae
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 15:46 iipatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 15:02 Miä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:33 iipatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:13 Mae kirjoitti:
Ihan normaalia ruokaa tein. Naudan lihan korvasin sianlihalla tms. ja maidon/kerman kauratuotteilla tai lihaliemellä
Jäin miettimään, että miksi naudanliha on korvattu maidottomassa ruokavaliossa sianlihalla.. :eek:
Itse käytän ruoanlaitossa laktoositonta keijua ja öljyä ja kerman sijasta oatly-kaurakermaa..kaikki syödään samaa ruokaa kun esikoisella maitoallergia ja yhtä hyvää ruokaa tulee vaikka ei voita ja tavallista kermaa käytetäkään..
Yleensä myös naudanliha allergisoi maito-allergista.
Miten tämä on mahdollista?En ole kyllä tällaista asiaa koskaan kuullut, vaikka olen kyllä asiaa opiskellutkin..ihme juttu..ei ole kyllä ollut vaikutusta meidän maito-allergikon ruokavaliossa..
Niin, meillä poika reagoi myös naudanlihaan samalla tavalla kuin maitoon ja lääkärit sanoivat että on hyvin yleistä koska samasta eläimestä tulee....
 
Mae
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 17:44 koivunkäpy kirjoitti:
Mae: osaatkos sä vastata et jos ei voi syödä nautaa ni mites härkä? ku terapeutti ei osanu vastata... :whistle:
Tuohon en valitettavasti osaa vastata, koska emme ole kokeilleet sitä. Voihan olla että se ehkä kävisikin... Kun ei ole sama eläin kuitenkaan kyseessä. Meillä ravitsemusterapeutti ym. lääkärit sanoi että lehmän lihassa on sitä (jotain niistä monista) samaa proteiinia kuin lehmämaidossa.
 
Juu ku meil oli se terapeutti semmonen et tuntu tietävän maitoallergiasta sen et vältä maitoa... :whistle: Mäki tiesin sen... :LOL: Sano se sit et kait periaatteessa vois härkä käydä jos lehmää ei käy, mutku se ei tienny ees et naudanlihaki voi allergisoida :headwall:
 
Mae
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 19:52 koivunkäpy kirjoitti:
Juu ku meil oli se terapeutti semmonen et tuntu tietävän maitoallergiasta sen et vältä maitoa... :whistle: Mäki tiesin sen... :LOL: Sano se sit et kait periaatteessa vois härkä käydä jos lehmää ei käy, mutku se ei tienny ees et naudanlihaki voi allergisoida :headwall:
Harvapa sitä tuntuu tietävän... Ja muutenkin, tosi harva ymmärtää mitä maitoallergia oikeasti on (esim. ravintolat ym.). Aina tyrkytetään vaan laktoositonta. Mutta se härkäkin selviää vain kokeilemalla. Ite en kyllä vielä taida uskaltaa kokeilla, kun just on suolisto kunnossa.
 
noh, ompa täs kokeiltavana viel kana, kalkkuna, hirvi, lammas ku possu on jo listalla..
Seuraavaks kokeilla jotai uutta kasvista, vaik sitä kesäkurpitsaa mitä kaikki tuntuu suosittelevan.. Onkos teil poju minkä ikiäinen? Meil koht 6kk, ja allergisoi ilmeisesti myös:mansikka, maissi, kaura, kala, kukkakaali on hieman auki, samoin kaura ja kala et onko ne itessään vai johtuko siitä että mä olin niinäpäivinä käyttäny enemmn maitotuotteita..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 16:49 Mae kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 15:46 iipatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 15:02 Miä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:33 iipatti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 13:13 Mae kirjoitti:
Ihan normaalia ruokaa tein. Naudan lihan korvasin sianlihalla tms. ja maidon/kerman kauratuotteilla tai lihaliemellä
Jäin miettimään, että miksi naudanliha on korvattu maidottomassa ruokavaliossa sianlihalla.. :eek:
Itse käytän ruoanlaitossa laktoositonta keijua ja öljyä ja kerman sijasta oatly-kaurakermaa..kaikki syödään samaa ruokaa kun esikoisella maitoallergia ja yhtä hyvää ruokaa tulee vaikka ei voita ja tavallista kermaa käytetäkään..
Yleensä myös naudanliha allergisoi maito-allergista.
Miten tämä on mahdollista?En ole kyllä tällaista asiaa koskaan kuullut, vaikka olen kyllä asiaa opiskellutkin..ihme juttu..ei ole kyllä ollut vaikutusta meidän maito-allergikon ruokavaliossa..
Niin, meillä poika reagoi myös naudanlihaan samalla tavalla kuin maitoon ja lääkärit sanoivat että on hyvin yleistä koska samasta eläimestä tulee....
Äärimmäistä kiitollisuutta tuntien luin viimeisen kommentin... Minä kun olen toisinaan ihmetellyt outoja allergia oireita! Täytyypä seurata onko tuo liha niiden syy .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2006 klo 15:02 Miä kirjoitti:
Yleensä myös naudanliha allergisoi maito-allergista.
Ei ole yleensä, mutta mahdollista kylläkin. Meidän maitoallergikko voi syödä naudanlihaa. Mahdollinen herkkyys oli mainittu mm. ohjevihkosessa maitoallergiasta, saatiin neuvolasta.

Maidottomia ohjeita saat myös www.pirkanmaanallergia.fi

Maidon voi hyvin korvata kaura- tai soijatuotteilla, jos ne sopivat. Löytyy "maitoa", "kermaa", "vaniljakastiketta" sun muuta. Juomissa on yleensä myös kalsiumia. Muista syödä myös vitamiinilisiä, koska sinulta jää saamatta maidon vitamiinit. Lapsilla on myöskin tärkeää korvata maidosta saatua energiaa esim. rypsiöljyllä.
 

Yhteistyössä