Maidotonta tarjottavaa?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaipaan apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mitä tarjoat muille?

makeista saat ainakin helposti maidottomia, siis pullat, kääretortut, kuivatkakut, marjapiirakat..

suolaisista voit tehdä pasteijoita, karjalanpiirakoita (löytyy maidottomia ) jne

Salaatit käy, kunhan niissä ei ole fetaa tms, suolaista piirakkaa kunhan huomioit ettei pohjaan voi käyttää voita (sininen keiju käy), eikä päälle tietenkään juustoa tai kermaa (kaura"kerma" käy).
Makeista mokkapalat, kääretorttu jne. Täytekakku on vähän hankala, koska ainakaan minun mielestäni soija- ja kaurapohjaiset "kermat" eivät kuitenkaan maistu aivan samoilta.

Eli kunhan vältät ilmeisimmät eli maito, kerma, juusto sekä huomioit leipoessa ettet täräytä voita sekaan niin hyvä tulee. Netti on pullollaan hyviä maidottomia ohjeita :)

Meillä oli tyttö pienempänä pahasti maitoallerginen sekä muutamalla ystävällä/ystävän lapsella samaa vaivaa.
Leivonnassa voi käyttää esim. kauramaitoa tavallisen maidon tilalle, täytekakkuun voi laittaa marsipaani- tai sokerimassakuorrutuksen, tosin kaikki eivät siitä tykkää makeuden takia. Oatlyllä on hyvää vaniljakastiketta, jota voi käyttää vaikkapa kakun täytteeseen. Erilaisia ns.sokerikakkupohjalla tehtäviä piirakoita pystyy helposti tehdä, itse olen tehnyt suklaa (kaakaojauheesta)- ja omenapiirakkaa.

Itse olen kerran onnistunut tilaamaan myös leipomosta maidottoman kakun.
Pakastealtaasta löytynee myös maidottomia pullia tarjottavaksi. Karjalanpiirakoita ainakin on maidottomana.

Keksejä löytyy useita, LU:lla ainakin monia, kuten prinsessa ja carneval. Vähän joutuu näkemään enemmän vaivaa, mutta ei ole mahdoton tehtävä kuitenkaan. Kannattaa googlettaa leivontaohjeita ja muistaa, että maitoa voi olla tuotteessa esim. hera tai kirnupiimä nimellä. Muistaakseni jonkin allergialiiton sivuilla oli lista niistä, mitkä eivät käy.

Helppo tehdä leipomuksia ilman maitoa, paitsi ehkä sitä täytekakkua. Lähes kaikki perusleipomukset, esim. pullat, mokkapalat, muffinit, kuppikakut, jne. on helppo tehdä käyttäen Keijun Laktoositonta margariinia. Muissa margariineissakin on maitoa joten ei saa käyttää muita! Jos reseptissä pyydetään maitoa, käytä esim. kauramaitoa tilalla tai sitten vaan vettä. Maidoton jäätelö on meillä suurta herkkua joten se voisi ainakin nuoremmille vieraille maistua. Niitä onkin aika lailla, esim. Tofulinen jätskit on hyviä.

Suolaisista on tosiaan helppo tehdä vaikkapa salaatti ilman maitotuotteita. Kannattaa muistaa, että esim. leikkeleet sisältävät niin usein maitoproteiinipohjaista aromivahvennetta, ettei kannata käyttää missään muodossa. Näin siis vaikka leikkelepaketissa lukisi laktoositon. Maidottomia Vatajan nakkeja löytyy, jos niitä nyt johonkin tarvitsisi. Muista myös tarkistaa leipien sisältö; monissa leivissä on myös maitoproteiinia ja se on usein myös selkeästi mainittu.

Ei varmaan tarvitse kaiken olla maidotonta, kunhan selkeästi kerrot allergisille mitkä tarjoilut ovat maidottomia ja mitkä eivät.

Vessapaperia enemmän ja tarjoat maitopullia, piimäkakkua ja kaakaota maitoon tehtynä. :)

Näin sitä iloisesti taas yksi ihminen osoittaa ettei tiedä mitään maitoallergiasta eikä varsinkaan allergian ja laktoosi-intoleranssin eroista! :)

Meille kun joku tekisi tällaisen 'pikkujekun', saisi sitten katsoa vierestä kun tyttöön isketään adrenaliinipiikkiä ja lähdetään ambulanssilla sairaalaan. Nähtävästi monikaan ei tosiaan tiedä, että maitoallergia voi olla yhtä paha kuin esim. se paljon pelätty pähkinäallergia. Eli henkitorvi menee tukkoon ja ihminen tukehtuu siihen. Varsinkin lapsilla on tällaisessa tapauksessa kyse minuuteista, että yleensä selvitään hengissä...

Ja joo, kaiken tämä olemme ihan itse kokeneet!

Mutta joo, kaikenlaista taapertajaa meitä löytyy!

nonni, niinpä... Meillekin vähäteltiin jopa esim. ravintolassa/leipomossa asiaa, että kyllä maitoallerginen voi tätä syödä, kun tää on laktoositon. Aina sai varmistaa, että eihän sisällä mitään maidon ainesosia. Yleensä meillä oli kyläpaikassakin omat eväät mukana (itse olin vuoden maidottomalla imetysdietillä itsekin), kun maitotuotteiden tarjoilu olisi voinut viedä pahimmillaan hengen lapselta.

Itse olen pähkinälle allerginen pahasti, ja sen kanssa on kyllä vähän samaa ongelmaa. Moni ei tunnu ymmärtävän, että on oikeasti aika vakavasta asiasta kysymys. Itsellä mukana adrenaliinipiikki, mutta eipä sekään välttämättä pelasta.

Alkuperäiseen aiheeseen vielä, että itse käytin esim. omenapiirakkapohjaan auringonkukkaöljyä tai ihan rypsiöljyä vaan rasvan tilalla, ja tuli hyvää. Se sininen Keiju käy kyllä hyvin leivontaan myös.

Yhteistyössä