Maidoton / laktoositon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
maidoton ei sisällä maitoproteiinia, laktoositon taas ei sisällä laktoosia, eli maitosokeria.

eli maidottomassa tuotteessa voi olla laktoosia ja laktoosittomassa maitoproteiinia.

pitää molemmissa tapauksissa katsoa ne tuoteselosteet varmistaakseen et tuote on molempia.

Maidoton on aina laktoositon, koska laktoosia on luonnossa vain maidossa. (Lääkkeissä voi olla keinotekoista laksttosia, näin olen ymmärtänyt??) Laktoositon ei välttämättä ole maidoton, vaan maidon laktoosi on pilkottu niin pieneksi, että sitä saa sanoa laktoosittomaksi.

Eli maidoton on aina laktoositon. Laktoositon EI VÄLTTÄMÄTTÄ maidoton. (Tuotepakkauksissa lukee kyllä onko (vain) laktoositon vai kokonaan maidoton).

No eihän maidottomassa ruuassa voi olla maitosokeria eli laktoosia kun ei sen valmistukseen ole käytetty maitotuotteita. Eli laktoositon rv ei välttämättä sovi maitoallergiselle mutta maidoton sopii kummallekin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;21919616:
maidottomassa tuotteessa voi olla laktoosia

Onko näin?? Mun mielestä laktoosia ei käytetä sidosaineena sellaisissa elintarvikkeissa, joissa ei ole maitoa. Elintarvikkeista ainakin kuvittelin aloituksessa olevan kyse. Lääkkeissä kyllä käytetään, mutta se on erikseen ilmoitettu (sisältää laktoosia. tms.)

Onko näin?? Mun mielestä laktoosia ei käytetä sidosaineena sellaisissa elintarvikkeissa, joissa ei ole maitoa. Elintarvikkeista ainakin kuvittelin aloituksessa olevan kyse. Lääkkeissä kyllä käytetään, mutta se on erikseen ilmoitettu (sisältää laktoosia. tms.)

Olen törmännyt mm. kekseihin missä saattaa olla laktoosia.

No mitäs sitten kun jossain on maidoton ja tuoteselosteessa lukee että laktoosi...miksi siihen on laitettu laktoosia ????????

Tähän en ole törmännyt... Jos näin on jossain, myönnän kyllä olevani väärässä. Kuten sanoin olen ymmärtänyt näin, että laktoositon ei ole välttämättä maidoton, mutta maidoton on laktoositon. Pyydän tuhannesti anteeksi väärää informaatiota! :)

Onko muuten ilmoitettu olevan maidottomia?? Jos tuoteselosteessa luki ainesosana laktoosi, on taikinassa käytetty maitoa tai muuta maitotuotetta (esim. voi). Jos tuotteessa on käytetty ainesosaa, jossa on laktoosia ei tietääkseni voi mainostaa tuotetta maidottomana.

En enää muista. Muistan vaan että katsoin että ei sisällä maitoa... mutta olikin laktoosia.

ja siis voi olla ettei niissä tuotteissa lue sitä MAIDOTON, mut aineosana ei ole maitoa, maitojauhetta, heraa tms mut sit laktoosi lukee kuitenkin.
et kannattaa lukea aina ne tuoteselosteet kunnolla

Olis kiva jos joku osaisi sanoa yhdenkin esimerkin tollasesta tuotteesta joista tässä puhutaan :) Minä oon kyllä nähnyt sellasia joissa sanotaan kannessa "laktoositon" ja tuoteselosteesta käy ilmi että se on täysin kokonaan maidoton tuote, tai sitten mainostetaan että "ei sisällä maitoproteiinia" mutta tuote voi sisältää laktoosia. Mutta tollasta jossa lukisi "maidoton" ja sisältäisi vaikka laktoosia tai herajauhetta, en ole koskaan nähnyt. Tosin tulee yleensä ostettua vain samoja tuotteita jotka tietää maidottomiksi ja harvemmin tutkittua hyllyjä läpikotaisin läpi..

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;21919790:
mä muistelisin et jossain kasvirasvassa jossa luki et 100% kasvirasvaa, ja siinä oli kuitenkin laktoosia.

Silloin rasva josta tuote on tehty on täysin kasvirasvaa (kuten vaikka rypsiä), mutta tokihan tuotteessa voi olla lisänä maitopohjaisia juttuja, erilaisia lisäaineita jne.

En ole minäkään nähnyt, olisi kiva tietää missä näin muka lukee. Mun tietääkseni "maidoton" merkintää saa käyttää vain jos tuote ei sisällä mitään maidon ainesosia, mukaanlukien laktoosia ja sitä ei valmisteta samalla linjalla jossa valmistetaan maitoa sisältäviä tuotteita.

Yhteistyössä