Maidoton imetysdieetti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lex

Aktiivinen jäsen
25.12.2005
6 572
2
36
Noudatan nyt sellaista tuon pojun ihottuman selvittämiseksi.

Olen toki jättänyt kaikki maitoa sisältävät tuotteet pois, mutta mietiskelen että noudatetaanko tässä ihan täysin 0-toleranssia vai onko "häviävän pieniä" määriä olemassa?
Esim. jos minulle tarjotaan täysin maidotonta ateriaa, vaikka kalaa, jonka paistamisessa olisi kuitenkin käytetty nokare voita, voiko syödä vai pitääkö jättää väliin?

Tietenkin kotona käytän muita rasvoja, mutta jos tilanne tulee vastaan kylässä tai ravintolassa?

Tossa selvittämsivaiheessa suosittelen täysin maidotonta linaa...
Eli ei maitoa, maitoproteiinia, heraa jota mm. joissakin gefilusmehuissa jne. niin ja jossain vaiheessa oli emännän käsivoiteessa maitoproteiinia. Tässä vaan muutama huomio et maitoo meinaa olla melkein jokapaikassa.
Tsemppiä.
Meillä taisteltiin maidottomuuden kanssa yhteensä 3 v. nyt voi onneks käyttää maitotuotteita.

Nollatoleranssi tai muuten koko rumba on turhaa.
Ei voita
Ei mitään mikä sisältää mm. heraa ( maidosta tehty ), kermaa tms.
Ei flooraa, oivariinia ( niissä on maitotuotteita ) paitsi laktoositon Floora
Ei tummaa suklaataakaan ( niihinkin laitettu maitotuotteita ja se lukee siellä )

Suklaa kannattaa tehdä itse tai ostaa soijasuklaavalmisteita.
ilmoitat ettet kylässä syö heidän tarjoilujaan. Itse tein samoin. Esim. tyttöni ristiäisissä en edes maistanut lahjaksi saatua voileipäkakkua. Mutta sitä se on :) Kyllä siihen tottuu.

Alkuperäinen kirjoittaja mun muru:
Suklaa kannattaa tehdä itse tai ostaa soijasuklaavalmisteita.
ilmoitat ettet kylässä syö heidän tarjoilujaan. Itse tein samoin. Esim. tyttöni ristiäisissä en edes maistanut lahjaksi saatua voileipäkakkua. Mutta sitä se on :) Kyllä siihen tottuu.

Soijakin saattaa olla allergian lähde. Jos ei maidottomuus auta, seuraavaksi listoille tulee luultavasti soija - ja sitä sitten onkin joka paikassa. Mutta oppiipahan varaamaan kauppareissuihin aikaa, että ehtii tiirailla tuoteselosteet...

Alkuvaiheessa, että saatte oireet pois niin suosittelen ihan nollatoleranssia, meille sanottiin että maidon sopivuutta voi kokeilla vuoden kuluttua uudelleen ja siitä eteenpäin puolen vuoden välein.

Jos tuntuu ettet pysty noudattamaan maidotonta dieettiä, tai jos on vielä paljon muitakin ruokarajotteita ja tuntuu ette jaksa dieetata niin sit varmasti maidoton korvike voi olla parempi ratkaisu. Mä vetkuttelin liian pitkään sen kanssa, kun halusin olla urhea ja imettää vaikka lopuksi mun ruokavaliossa oli alle 20 ruokaa mitä pystyin syömään ilman että vauva oirehti niille... :/

Sininen ja vaaleansininen Keiju on myös täysin maidottomia. Samoin juokseva Keiju paistamiseen.
Tummassa suklaassa löytyy myös maidottomia vaihtoehtoja.

Itse en välttäisi ainakaan alkuun niitä tuotteita, joissa sanotaan että "saattaa sisältää jäämiä maidosta". Tarkoittaa lähinnä sitä, että on tehty samassa tehtaassa, jossa käsitellään maitoa.

Ja infoa kyläpaikkaa etukäteen tilanteesta, ravintoloista saat myös täysin maidottomia aterioita pyynnöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja infoa kyläpaikkaa etukäteen tilanteesta, ravintoloista saat myös täysin maidottomia aterioita pyynnöstä.

Mut muista sitten olla tarkka, että nimenomaan on kyse maitoproteiinin välttämisestä, ei mistään laktoosittomuudesta. Joskus olen joutunut huomauttamaan ravintolassa, että kyllä: puhdistettu voi sisältää maitoproteiinia.

Joo, kyllä olen vaihtanut kotona kaikki levitteet ja ruoanvalmistustuotteet täysin maidottomiksi, enkä oikeastaan käytä mitään soijavalmisteitakaan.

Syön tavallisesti kalaa, lihaa, leikkeleitä, kasviksia, salaattia ja hedelmiä sellaisenaan kypsennettynä ja käytän rypsiöljyä, kyllä tällä aikuinen pärjää mainiosti.

Noista margariineista kyllä näytti melkein kaikissa olevan jonkin verran maidon ainesosia, paitsi becel-sarjasta löytyi täysin maidottomia. Laktoosittomissa keijuissa ja vastaavissa todellakin oli maitoa.
Parempi varmaan olla suuremmin syömättä ulkona mitään, niin ei tarvitse murehtia. Tässähän saattaa vaikka plussaksi päästä vähän laihtumaankin! :D

Niin ja toi "saattaa sisältää jäämiä maidosta" tarkoittaa sitä että tuote on tehty samalla linjastolla eli samoilla koneilla kuin jotkut maitoa sisältävät tuotteet. Koneet on puhdistettu siinä välissä, mutta eivät voi taata etteikö joku pieni murunen olisi sinne voinut jäädä joten siksi tuo vastuuvapaus-lauseke heiltä.

Häviävän pienet määrät tuskin ihottumaa aiheuttaa, mutta jotta voit olla ihan täysin varma, niin ensin alkuun sun kannattaa noudattaa sitä nollatoleranssia. Mikäli ihottuma paranee, voit pikku hiljaa kokeilla ihan hippusmäärillä, että tuleeko niistä vauvalle mitään.

Maidoton dieetti ei ole mahdoton dieetti onneksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Noista margariineista kyllä näytti melkein kaikissa olevan jonkin verran maidon ainesosia, paitsi becel-sarjasta löytyi täysin maidottomia. Laktoosittomissa keijuissa ja vastaavissa todellakin oli maitoa.

Ei muuten ole, sinisessä ja vaaleansinisessä nimittäin.
http://www.keiju.fi/www/page/1968.

O'key!

Kiitos avusta!

Meillä on tässä vasta viikon kokeilujakso menossa, katsotaan mitä selviää.
Toivottavasti kuitenkin löytyy apu jostakin, hiukan epäilen tätä maitohommaa koska atooppinen isoveli oli samaan tapaan ihottumainen vauvaiässä ilman ruoka-aineallergioita.

Meillä ei onneksi ole mitään vatsavaivoja ja yleisvointi on iloinen, mutta ihottuma on koko vartalolla vaippa-aluetta lukuunottamatta.
Pitäisi myös varmaan kaikki pyykinpesuaineet käydä vaihtamassa parempiin.

En viitsinyt aloittaa uuttaketjua kun oma kysymykseni liippaa kuitenkin niin läheltä tätä ketjua, niin laitan sen nyt tähän perään..

Eli itse olen nyt ollut maidottomalla ruokavaliolla kuukauden (imetän), sillä pojalla on tod.näk maitoallergia (kun pojalle annettiin korviketta niin alkoi raju oksentelu/ ripuli, lääkäri oli sitä mieltä että on maitoallergiaa, ja sanoi että aloittaa maidoton ruokavalio ja teki lähetteen maitoaltistukseen). Mielestäni vauvan itkuisuus, pulauttelu, piereskele ym. hävisivät kun lopetin maitotuotteiden käytön. No, nyt kun sitten soittivat maitoaltistukseen aikaa, niin siellä sanottiin ettei ole mitään syytä olla maidottomalla ruokavaliolla, sillä kuulema maitoproteiinia imeytyy äidinmaitoon niin vähän, ettei sillä ole mitään merkitystä.

Ketä tässä nyt tulisi uskoa? Kun tuntuu että jokaisella lääkärillä, terveydenhoitajalla jne. on eri mielipiteet asiasta. Onko muille sanottu ettei maitoallergisen vauvan äidin tarvitsisi olla maidottomalla ruokavaliolla jos imettää?

Toivottavasti joku vastais, kun jäi nyt kaivelemaan tuo kommentti minkä sain..

Siis kuka sulle kommentoi tuosta maitoproteiinista? Joku vastaanottohenkilö? Kuulostaa asiattomalta ja asiantuntemattomalta. Tuollaista mielipidettä en itse ole kuullut kertaakaan, vaikka kaksi vuotta olen maitoallergikon äitinä ollut.

Ehdottomasti noilla oireilla tutkimuksiin. Ja sitä maitoa ei kannata kokeilla kotona, meillä altistuksessa tuli tulokseksi anafylaktinen shokki. Iholle voit testata pienen pisaran, jos se aiheuttaa reaktion ole tosi tarkkana myös altistuksessa ja pyydä varautumaan lääkkeillä.

Komppaan edellistä kirjoittajaa: Kuka ihme on kommentoinut tuollaista? Ei voi olla kukaan oikeasti pätevä allergioissa. Olen lapseni allergioihin liittyen tavannut useampaa allergialääkäriä sekä ravitsemusterapeutin + neuvolan terkat, eikä kukaan ole yhtään epäillyt, etteikö lapsi voisi reagoida äidinmaidon kautta. Itseasiassa se oli neuvolan terkka, joka maidotonta dieettiä ekana ehdotti.

Sattuneesta syystä tuttavissa on useampikin allergisen äiti ja on jopa tyypillistä, että maitoallergia reagoi äidin syömän maidon kautta.

Mun lapsellani on maitoallergia eikä edes noin voimakas ja silti oireili mun syömäni maidon kautta. Jääräpäänä en tätä heti uskonut, joten kokeilin pariinkin otteeseen ottaa maidon ruokavaliooni ja taas pois ja aina sama tulos.

Itse asiassa uusimpien tulosten valossa ollaan nykyään sitä mieltä että äidinmaidon kautta altistuminen on huomattavan paljon harvinaisempaa kuin mitä on luultu ja valtaosa maitoallergisista lapsista ei reagoi äidinmaidon kautta saatavalle maitoproteiinille. Siksi imettävälle äidille ei enää suositella automaattisesti maidotonta dieettiä vaikka lapsi olisi oirellut lehmänmaitopohjaisesta korvikkeesta.

Aloittajan tilanteesta ei nyt ole tietoa onko lapsi oireillut korvikkeelle vai onko ollut pelkällä imetyksellä. Mikäli kyse on jälkimmäisestä, niin imetysdieetti on toki perusteltu kokeilu. Mutta jos lapsen ihottuma ei sillä olennaisesti parane niin ei sitä myöskään pidä jättää päälle.

Muutenkin nämä ihan tuoreimmat allergiasuositukset ovat aika paljon vapaampia kuin vanhat. Kun aiemmin pyrittiin välttämään varmuuden vuoksi vähän kaikkea niin nykytiedon mukaan pyritään päinvastoin kehittämään sitä tervettä toleranssia siedätyksellä, säännöllisillä uusinta-altistuksilla ja välttämällä ankaria dieettirajoituksia silloin kun allergian oireet eivät ole vaikeita.

Vielä täsmennykseksi, että minun lapseni on siis vasta vuoden eivätkä tietoni siis perustu mihinkään vuosia vanhoihin tietoihin.

Sen unohdin sanoa, mitä Kifa mainitsi: Mitään ei tarvitse välttää, jos siitä ei tule haittaavia oireita. Mutta eihän ketään kannata kipeänä pitää kroonisesti ja esim. suolisto-oireisessa allergiassa suoli ei pääse paranemaan, jos sitä jatkuvasti ärsytetään ja oireet ovat pahana päällä.

Eli niitä vältetään, joista tulee haittaavia oireita. Jos lapsi reagoi äidinmaidon kautta lehmänmaitoon, vältä maitoa. Jos ei reagoi, voit juoda. Jos pystyt käyttämään ihan vähän maitoa ilman lapsen reaktioita, käytä ihan vähän. (Viimeisimmässä kannattaa olla hieman varovainen: Itse olen ollut täysin nollatoleranssilla maidon kanssa, sillä muiden ruokien testailu menisi hankalaksi, jos en tietäisi saiko lapsi oireet minun maidostani vai testissä olleesta ruoasta.)

Kiitoksia vastauksista. :) Elikkäs oon imettäny (ja edelleen imetän), neuvolassa lääkäri silloin kehotti pitämään oirepäiväkirjaa ja olla maidottomalla dieetillä ja sit seuraavalla kerralla ihan tavallisesti syödä maitotuotteita. Sanoi, että korviketta voi kokeilla ja katsoa tuleeko siitä oireita. Noh, kokeilin sitten korviketta toisella viikolla ja sen tuloksena vauva joutui osastolle, kun oli niin rajut oireet. Mielestäni vauva reagoi myös minun syömiini maitotuotteisiin, ei siis pelkästään kovikkeeseen. Siksi kuulostikin sen hoitajan kommentti niin omituiselta..

Yhteistyössä