maidontuotannon lisääntyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emmy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emmy

Vieras
Olisiko kenelläkään tarjota vinkkejä miten maidontuotannon saisi lisääntymään? Esikoiseni syntyi 2 kuukautta etuajassa ja elämänsä ensimmäiset viikot hän sai maitoani nenä-maha letkun kautta kunnes oppi itse syömään. Pakastin oli täynnä pumpattua äidinmaitoa, jota nyt olen ottanut sulamaan silloin tällöin kun huomaan, että hän ei saa mahaansa täyteen imetyksessä. Maitoa kyllä riittää syönnin jälkeen vielä jonkin verran pumppuunkin, eli vauva ei jaksa imeä mahaansa täyteen kerralla. Olen antanut sitten vielä lisää pullosta. Pumppaan päivittäin imetyksen lisäksi, jotta maidontuotanto lisääntyisi, mutta kun neiti (kohta 3kk)tarvitsee jo niin paljon maitoa ja sitä ei vain tahdo tulla riittävästi. Ja kun tarve kasvaa koko ajan... Eräs tuttavani suositteli "imetysteetä" apteekista tai olutta, alkoholitonta tietysti. Onko jollain kokemuksia näistä? Yritän viimeiseen asti pärjätä omalla maidolla, mutta oman maidon varaston pian tyhjennyttyä taitaa olla pakko ostaa sitten korviketta. Eniten näissä korvikkeissa häiritsee se kun olen lukenut, että äidinmaito suojaa paremmin allergioilta. Kuinkahan todennäköistä sekin sitten mahtaa olla...

Jos sieltä rinnasta riittää maitoa imetyksen jälkeen vielä pumpulle, niin ei minun mielestäni ole kyse maidon riittävyydestä. Miksi annat pullosta? Anna uudelleen rintaa sitten kun lapsi sitä haluaa. Vauva oppii varmaan aika helposti, että siitä pullosta saa helpommalla kuin rinnasta. Imettämällä usein saat myös helpoiten lisättyä maidon tuotantoa. Vauvalla on sellaisia tiheänimunkausia välillä, kun hän itse lisää maidontuotantoasi omaa tarvettaan vastaavaksi.
Tuosta teestä ym. minulla ei ole valitettavasti kokemusta. Muista kuitenkin syödä ja juoda riittävästi, niin maidontuotanto ei ehdy (ainakaan niin herkästi).

Niin, minäkin mietin, että jos maitoa riittää syönnin jälkeen pumppuunkin, niin miksi ihmeessä annat korviketta? Tarjoa aina rintaa, kun vauva sitä haluaa. Itse join alkoholitonta olutta, minulle se auttoi. Ja laiskottelua olen usein suositellet, jotta ei tule stressi.

Ei kai ap:llä ongelma ollutkaan maidon riittävyys, vaan se että 2 kk ennenaikaisena syntynyt vauva ei jaksa rinnasta tarpeeksi imeä, sehän on työläämpää kuin pullosta.

Ap, ks. linkistä vinkkejä esim. "imuote", "rinnan painaminen" jne., niistä voi olla apua jotta vauva saisi sinä aikana kun jaksaa rintaa imeä maitoa mahdollisimman tehokkaasti. Voit myös soittaa imetystukipuhelimeen, jonka numeron löydät linkistä myös.

Tärkeintä kuitenkin on että vauva saa tarpeeksi maitoa, eli sillä aikaa kun tehostelet tuotantoasi ei ole mitään vaaraa sillä jos annat vaikka korviketta välillä. Tsemppiä!

http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php

Kiitos MaMa13. linkistä. Sieltä tulikin paljon hyödyllisiä vinkkejä. Näin ensikertalaisena kaikki on uutta eikä aina hoksaa kaikkia juttuja. Ja muille vastaajille kertoisin, että sen vuoksi annan pullosta, koska tunnen että vauva ei saa imettyä rinnasta riittävää määrää. Alussa hän jaksoi imeä vain n. 5min. jolloin nukahti eikä sitä rintaa kertakaikkiaan saanut survottua enää suuhun. Ja vaikka hän oli hereilläkin niin syöminen meni pelleilyksi ja vauva huusi nälkäänsä. Senpä vuoksi halusin ottaa pullon käyttöön, että vauva saa ainakin mahansa täyteen ja olisi tyytyväinen. Toki minulla oli mielessä se, että vauva oppii helposti pulloon, mutta siinä tilanteessa se tuntui kuitenkin sopivalta. Aloitan ruokailut kuitenkin aina ensin rinnalla ja jos vauva tyytyy siihen en käytä pulloa lainkaan. Vielä en ole antanut korviketta, koska maito riittää vielä. Ja siksi kysyinkin vinkkejä et miten saisin omaa maidontuotantoa lisättyä tulevaisuutta varten. Mutta kyllähän se lapsi on parhain maidontuotannon lisääjä. Pitää siis vain tarjota rintaa kun vauva vähänkin näyttää imemishaluiselta. Niin, ja teetäkin on nyt nautittu yksi kuppi ja oluttakin on kaapissa. Toivotaan, että ne tepsii :)

Toivotaan parasta! Olet sitkeää lajia. Tuttu pumppasi kolmen ensimmäisen kuukauden ajan maitoa vauvalleen, joka ei oppinut imemään rintaa. Siis kaiken vauvan tarvitseman maidon! Diplomin arvoista. En olisi kyllä itse jaksanut. Itsellänikin alussa alkoholitonta olutta kului, samoin söin paljon kaikkea sokerista (mitä ei kyllä suositella, mutta sokerinhimo oli valtava). Toivotaan, että maitosi alkaa virrata.