Maidontulo alkaa vähenemään :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jensson"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jensson"

Vieras
Musta on jo hetken aikaa tuntunut että maitoa ei tule enää niin hyvin kuin aiemmin, vaikka olen antanut pojan syödä päivisin yhtä usein n.5-6 kertaa päivällä ja kerran tai kaksi yöllä.

Hän on kovasti ollut rinnan perään ja yleensä hetken mussuttaakin vaikka ei varsinaista syömisliikettä tekisikään.

Olen yrittänyt juoda paremmin mutta ei ole ollut vaikutusta. Olen alkanut kyllä nyt treenaamaankin enemmän 4-5 kertaan viikko voiko se vaikuttaa?

Pulloa poika ei ole huolinut ikinä ja nyt kun on reilu 8kk ollaan nokkamukille yritetty opettaa. Vettä juo mielellään mutta maitoa ei juurikaan mene. Tarvitsisi kuitenkin maidonkin kaloreita kun on hiukan pienikokoinen.

Mitä mun kannattaisi tehdä? Alanko vähentämään niin että tarjoaisin tota mukia vaikka 2 aterialla ja säästän rintaa niin että tulis sit kokonaiset annokset vai tarjoanko vaan rintaa sinnikkäästi?

Olin tuonne vuoden ikään ajatellut imettää että ei sen loppuminen nyt mikään maailmanloppu ole, mutta sitten ne pojalle saatavat kalorit...

Rintamaitoa ei kannata "säästellä". Mitä harvemmin imetät sitä vähemmän sitä tuotat. Jos poika on imetyksen jälkeen tyytyväinen tarkoittaa se sitä että saa tarppeksi sitä maitoa. Jos olet huolestunut riittääkö se pojalle kannattaa sinun lisätä imetyskertoja, ei vähentää niitä.
Kaikille lapsille tulee kausia jollin rinta ei niin "kiinnosta" se tarkoittaa vaan sitä että maitoa tulee nopeasti ja hyvin eikä lapsen tarvii riuhtoa sitä rintaa koko aika että saa mitä haluaa. Jos maito vähenee liikaa alkaa lapsi vaatimaan imetystä useammin ja se hänelle silloin suotakoon, nousee maidontuotanto taas kysynnän tasolle.

mistä tiedät ettei tule? kyllä se on ihan tavallista että tissit ei tunnu imetyksen pitkään jatkuessa enää täysiltä, voivat olla välillä ihan lärpäkkeetkin, mutta sitä maitoa tulee kuitenkin.

jatkat vaan imetystä normaalisti.

[QUOTE="hmmm";29455732]mistä tiedät ettei tule? kyllä se on ihan tavallista että tissit ei tunnu imetyksen pitkään jatkuessa enää täysiltä, voivat olla välillä ihan lärpäkkeetkin, mutta sitä maitoa tulee kuitenkin.

jatkat vaan imetystä normaalisti.[/QUOTE]

Näin. Maidontulo tasaantuu sitä mukaa, kun muuta ruokaa alkaa mennä. Ja mulla ainakin esikoinen oli sellainen tissitakiainen että roikkui siinä ihan huvikseen, vaikka ei ois ollu nälkäkään. Tutti/tuttipullo ei ikinä kelvanneet.

Saattaa myös vain tuntua siltä, että maito vähenee vaikkei oikeasti vähenekään. Tuossa vaiheessa rinnat alkavat tuntua kevyemmiltä ja pienemmiltä. Mekään ei tarvittu ikinä tuttipulloa vaan siirryttiin suoraan nokkamukiin. Piimää lapsi joi ja juo siitä tosi mielellään heti kun sai alkaa antaa. Kiinteät lisääntyy koko ajan ja niistä saatavat kalorit sitä mukaa. Imetin 1 v 2 kk asti ja loppua kohden koko ajan harvemmin. Jos treeni on kovaa niin se saattaa kyllä vaikuttaa maidon tuloon. Jaksaisitko vähän himmailla treenaamisen kanssa vielä pari kuukautta niin saatte piimän tms. ruokavalioon mukaan ja kiinteitä menee enemmän? Itselläkin oli kova hinku liikkumaan mutta muutama viikko vielä niin sitten voi treenaa kovaa hyvälä omalla tunnolla:)

Niin siis lähinnä epäilen että maidontulo olisi vähentynyt, koska harvoin enää tunnen herumista (ellei ole pitkä tauko syötössä), pojan syöminen on paljon nopeampaa ja aikaisemmin kun maitoa tuli selkeästi, senkuin hörppi vaan niin vauva tuntuu joutuvan tekemään paljon enemmän työtä maidon eteen rinnalla.

Kiitos piimävinkistä, pitääpi kokeilla kun ne saa aloitella!

[QUOTE="Jensson";29455840]Niin siis lähinnä epäilen että maidontulo olisi vähentynyt, koska harvoin enää tunnen herumista (ellei ole pitkä tauko syötössä), pojan syöminen on paljon nopeampaa ja aikaisemmin kun maitoa tuli selkeästi, senkuin hörppi vaan niin vauva tuntuu joutuvan tekemään paljon enemmän työtä maidon eteen rinnalla.

Kiitos piimävinkistä, pitääpi kokeilla kun ne saa aloitella![/QUOTE]

sekin on ihan tavallista, ei tarvi huolehtia vaan ennemminkin nauttia siitä että tissit tuntuu normaaleilta vaikka työtissejä ovatkin :)

Herumisen tunne häviää kun vauva kasvaa. Itse imetin kuopusta lähes 2-v. ja ei sitäherumisen tunnetta ollut aikoihin. Ja silti maitoa tuli. Esim. jouduin pumppaamaan jos olin illan pois lapsen luota jne. Tuon ikäinen voi saada jo ihan muutamassa minuutissa tarpeeksi maitoa rinnasta. Tekniikka ja voima on jo kehittynyt :) Seuraatko lapsen nielemisliikkeitä? Sitä pystyy myös helposti näkemään syökö lapsi. Jos ei ole tottunut tarkailemaan liikkeitä menee hetki ennen kuin oppii :)

Voihan lapsi haluta olla muustakin syystä rinnalla, kuin nälän takia. Imetä vaan lapsentahtisesti, ei se maito mihinkään vähene tai lopu noin yhtäkkiä, ellet sitte oikeesti ala tarjoamaan muita juomia nokkamukista, jolloin tarjonta ja kysyntä loogisesti vähenevät.