Maidontulo alkaa loppua ja vauva ei juo korviketta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton äiti

Vieras
Jouduin aloittamaan terveydellisistä syistä lääkityksen joka vähentää maidontuotantoa, todennäköisesti jopa lopettaa sen. Ennen lääkkeen aloitusta ilmen muuta yritin totuttaa vauvaa korvikkeeseen sekoittamalla sitä neuvolan ohjeiden mukaan äidinmaitoon jne., mutta huonoin tuloksin. Vauva saa suorastaan raivarit kun yritän antaa korviketta, eikä juo millään. 30 ml olen esim. tänään saanut hänet juomaan, tosin puolet siitäkin meni harakoille.

Maito on alkanut jo vähetä rinnoista, ja vauva ei saa enää riittävästi rinnoista, on siksi kiukkuinen, varsinkin öisin, kun on tottunut syömään tissiä 2-3 krt yössä. Korvikepullo saa aikaan yölläkin raivarin. Soseita annan jo, päivässä menee puoli purkkia lihasosetta sekä puoli purkkia hedelmää ja aamupuuro sekä iltavelli. Vauva kohta 5,5 kk.

Mikä siis neuvoksi? Vaarannanko oman hyvinvointini lopettaen lääkityksen ja jatkaen imetystä, vai jatkanko vaan sitkeästi korvikkeen tuputtamista vauvalle?

Jatka sitkeästi korvikkeen tuputtamista. Meillä ainakin tottui muutamassa viikossa ja sitten kun hoksasi vielä oikean imutekniikan pullosta, niin siitähän vasta riemu repesi...

Jatka vaan korvikkeen tuputtamista ja vaihda merkkiä, lopulta löytyy joku joka kelpaa. Tuonikäinen ei tarvitse enää yöllä maitoa, äkkiä se yöherääminen loppuu.

Voisiko isä ottaa syötön hoitaakseen ainakin muutaman kerran päivässä? Meillä kävi niin että pullosyöttö ei onnistunut MILLÄÄN, kunnes yksi kaunis aamu vauva raivosi heti lähtöön, kun rinnoista ei tullut kunnolla maitoa. Isäntä antoi pullosta korviketta ja hyvin meni. Vielä parempi jos sulla on pakastimessa omaa maitoa sekoituksia varten. Kokeile myös eri korvikeita, kaikille ei maistu kuin yksi tietty sortti.

Kyllä vauva alkaa juoda korviketta kun ei rintaa saa, ei se itseään janoon näännytä. Meillä ei ennen imetyksen lopetusta katsonutkaan pulloa päin ja korvikkeen sylki suustaan. Lopetin imetyksen ja puolivuorokautta niin vauvalle maistui korvike.

Kiitos neuvoista, täytyy tosiaan kokeilla eri korvikkeita, Tuttelia olen nyt antanut, ja tutit on silikonisia. Täytyy tuttejakin vaihdella. Maissivelli ei mene alas, mutta porkkanavelli menee jotenkuten.

Täytyy vain sitkeästi tuputtaa, luulisi vauva ottavan kun ei muutakaan saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tissiäinen:
Lapselle on vaikeaa luopua tissistä, mutta puolivuotiaalle voi jo pitää unikoulua, ja pullo maittaa aamulla eri lailla isän antamana.

Tuo unikoulu on minulle täysin tuntematon, toki sanan olen kuullut. Täytyykin googletella, ja kysyä neuvolasta ohjeita.

Tosiaan haluaa yöllä vähän väliä tissiä, ja jos sieltä jotain tulee, syökin aika nälkäisen oloisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapselle on vaikeaa luopua tissistä, mutta puolivuotiaalle voi jo pitää unikoulua, ja pullo maittaa aamulla eri lailla isän antamana.

Tuo unikoulu on minulle täysin tuntematon, toki sanan olen kuullut. Täytyykin googletella, ja kysyä neuvolasta ohjeita.

Tosiaan haluaa yöllä vähän väliä tissiä, ja jos sieltä jotain tulee, syökin aika nälkäisen oloisesti.

Jos yöheräilyt eivät ole teille itsellenne ongelma, niin mä en pitäisi kiirettä unikoulun kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peebo:
Voisiko isä ottaa syötön hoitaakseen ainakin muutaman kerran päivässä? Meillä kävi niin että pullosyöttö ei onnistunut MILLÄÄN, kunnes yksi kaunis aamu vauva raivosi heti lähtöön, kun rinnoista ei tullut kunnolla maitoa. Isäntä antoi pullosta korviketta ja hyvin meni. Vielä parempi jos sulla on pakastimessa omaa maitoa sekoituksia varten. Kokeile myös eri korvikeita, kaikille ei maistu kuin yksi tietty sortti.

Joo täytyy kokeilla tuota että isä ruokkii, häneltä ei ainakaan tissiä odota.:-) Pakkaseen olen saanut maitoa vain neljä desiä vaikka ennen lääkkeen aloitusta ahkerasti pumppailin. Silloin kun maitoa tuli vauvalle tarpeeksi, niin ei kuitenkaan pumpulle kovin hyvin herunut.

Juoko pelkkää tissimaitoa pullosta?
Alat sekoittamaan sinne pikkuhiljaa pieniä määriä korviketta. Alkuun niin pieniä, ettei lapsi edes huomaa makueroa. Ja lisäät määrää vähitellen.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos yöheräilyt eivät ole teille itsellenne ongelma, niin mä en pitäisi kiirettä unikoulun kanssa.

No kyllä ne vähän on alkaneet olla, koska on viime aikoina alkanut heräillä 30 min.-60 min- välein läpi yön, ja usein pelkkä tutti ei rauhoita, vaatii maitoa. Aika väsy olo..

Useimmille lapsille riittää 2 yötä unikoulua (jos saa vedettyä ilman, että täytyy lopulta antaa periksi, meillä ei itketty edes tuntia putkeen!), ja vaikkei se ole kivaa, niin se on kyllä sen arvoista. Luulisin, että kannattaa kokeilla varsinkin silloin jos ei saa vauvaa rauhoittumaa yöllä. Idea on, että silitellään lasta että sillä olisi turvallinen olo, mutta pyritään siihen, ettei ole mitään "palveluja" eikä nosteta sängystä pois.

Oma terveys on hirveen tärkeää, etä jaksaa sitten päivisin puuhastella vauvan kanssa.

Useimmille lapsille riittää 2 yötä unikoulua (jos saa vedettyä ilman, että täytyy lopulta antaa periksi, meillä ei itketty edes tuntia putkeen!), ja vaikkei se ole kivaa, niin se on kyllä sen arvoista. Luulisin, että kannattaa kokeilla varsinkin silloin jos ei saa vauvaa rauhoittumaa yöllä. Idea on, että silitellään lasta että sillä olisi turvallinen olo, mutta pyritään siihen, ettei ole mitään "palveluja" eikä nosteta sängystä pois.

Oma terveys on hirveen tärkeää, etä jaksaa sitten päivisin puuhastella vauvan kanssa.

Googlettelin tekstejä unikoulusta, se kyllä olisi tarpeellinen meillä. Täytyy yrittää kokeilla, jospa se vähentäisi yöheräilyä. Hyvä olisi myös jos vauva oppisi pärjäämään yhdellä yösyötöllä.