Maidon tulon nopeuttaminen!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmm

Vieras
Tälläistä aloin nyt pohtimaan... Eli voiko itse jollain konsteilla avittaa sitä, kuinka nopeasti maito alkaa synnytyksen jälkeen herumaan???

Itsellä on edessä sektio ja ilmeisesti maidon tulo voi silloin olla vähän hitaampaa aluksi, joten voisiko jotain tehdä ennen sektiion menoa, jotta maito sitten alkais nousemaan nopeemmin?

Onko ihan tyhmä ajatus esim pari päivää ennen sektiota alkaa stimuloimaan rintoja, esim pikkasen lypsämällä/pumppaamalla niitä?

Eikö oo olemassa jotain ihme imetysteetäkin, onko siitä oikeesti jotain apua?

En tiiä auttaako etukäteen mikään, mutta sektion jälkeen heti kun jaksat ja kykenet niin pumppailet vähän väliä ni ehkä auttas. Mulla on kummankin alatiesynnytyksen jälkeen maito noussu 3 pvänä vasta. Oon kyllä kuullu toisilla nousee tyyliin heti tai seuraavana pvänä. Mutta kaikki on erilaisia. Maidon määrään se ei oo mulla kyllä vaikuttanu, nyt nuorimmainen 3kk ja pakkasessa isot jemmat maitoa ku tuli alussa niin paljon. Saas nähdä ehinkö edes käyttää niitä. :)

älä pumppaa etukäteen. ne ternimaitotipat ovat tarkoitettu vauvallesi.

kyllä se maito nousee kun imetät alusta asti vauvan tahdissa. jos vauva ei jostain syystä jaksa imeä niin neuvovat kyllä sairaalassa sitten lypsyn.

mulla on takana kolme sektiota. viimeisin vauva oli koko ajan vierihoidossa ja omalla maidolla.

Eikös se maidontuotannon käynnistävä hormoni ala tuottamaan maitoa vasta kun vauva on Syntynyt? En nyt oikeita nimiä muista, mutta jotenkin näin se meni. Itsellä maito nousi kunnolla vasta 4-5 päivää synnytyksen jälkeen. Liekö sillä sitten vaikutusta etten oikein sairaalassa saanut kunnolla levättyä vaan vasta kotona pystyin kunnolla rentoutumaan. =)

Mutta vinkiksi juuri toi vauvan tahtiin imetys sekä itse jos olisin tajunnut niin olisin koittanut alussa lypsää niin ei olisi ehkä tarvittu sairaalan lisämaitoa.

No eipä sieltä nyt mitään maitoa kai tule vaikka pumppailis? Ajattelin vaan, että jos se rinnan stimulointi nopeuttas tota prosessia..

eikö maidon herumisen saa aikaan oksitosiini, joka siis on myös se supistus-hormoni. Ja sen ainakin tiedän, että nännien stimulointi voi voimistaa supistuksia, koska silloin oksitosiinia erittyy enenmmän.. eikö tälläin olisi ihan loogista, että tissien stimulointi toisi elimistöön oksitosiinia ja silloin sitä olisi siellä jo entuudestaan.

sektion jälkeen kuitenkin vissiin pistävät oksitosiinia/jotain muuta kohtua supistavaa ainetta, jotta kroppa toimisi ns normaalimmin...

Se hormoni on prolaktiini ei oksitosiini. Ei sieltä maitoa aluksi tulekaan, mutta rinta saa käskyn erittää lisää maitoa.

Tää ei varsinaisesti liity tuohon maidon tuotannon käynnistymiseen, mutta oivia vinkkejä kuitenkin. http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=124

Yhteistyössä