maidon tulo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elmeri -81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elmeri -81

Vieras
Minulla on kaksi viikkoinen vauva,joka syntyi huomattavan pieni painoisena ja sen vuoksi ei itse jaksa rintaa imeä. Olenkin siis lypsänyt maitoni rintapumpulla ja antanut pullosta. Nyt ongelmanani onkin,että maidon tulo on alkanut hiipua,mikä neuvoksi? Onko kellään kokemusta,millä voisi maidon tuloa tällaisessa tilanteessa kiihdyttää? Välillä olen yrittänyt opettaa rinnalle,mutta vauva tuskastuu,kun maitoa ei tule samalla lailla kuin pullosta...
Kiitos jo etukäteen ja hyvää kesää kaikille!!!

Mulla on 2,5 viikkoinen vauva joka syntyi 4 vkoa etuajassa. Alussa hän oli niin uninen, ettei jaksanut syödä rintaa kuin hetken joten pumppailin maidot ja annoin pullosta. Kuitenkin joka syötöllä annoin rintaa ensin hetken, että oppii jotenkin edes imuotteen ja sen jälkeen suurimman osan pullosta. Nyt vauva jaksaa jo imea paljon paremmin ja ehkä puolet päivän syötöistä menee täysin ilman pulloa.

Mullakin tossa viikko sitten alkoi yhtäkkiä maidon tulo hiipumaan, vaikka pumppailin ihan ahkerasti. Lisäsin syömistä ja juomista reilusti ja parin päivän jälkeen maitoa tuli taas mukavasti. Lisäksi käsittääkseni välillä on noita päivä jollain ei vaan tule niin paljon maitoa.

Toivottavasti maidon tulo normalisoituu.Tsemppiä imettämiseen! Imetystukilistasta saa kyllä varmaan parempia vinkkejä. Kannattaa liittyä.

Puhu asiasta äitiysneuvolan terveydenhoitajan kanssa. Hän voinee järjestää sinulle neuvolan lääkärin kautta reseptin lääkkeeseen, joka stimuloi maidon tuloa. Näin voit saada maidontuotantoon aluksi vauhtia ja sitten ylläpitää sitä imettämällä. Olin itse samassa tilanteessa tammi-helmikuussa, ja sain reseptin neuvolan kautta. Lääke lisäsi maidon herumista ainakin minulla. Myös yölypsäminen/-imettäminen on tärkeää herumisen ylläpidon kannalta.

Juo aina ennen kuin alat lypsämään. Ja muista, että sinun pitää juoda kahden edestä, itsellesi se normaali suositus määrä, eli 2 litraa päivässä + vauvalle se määrä, minkä verran sinun pitää saada hänelle maitoa.

Ja lisäksi sinun pitää syödä monipuolisesti ja säännöllisesti.

Edelliset neuvot olivat hyviä: imetys.fi, juo ja syö itse hyvin.

Lisäksi on yksi ja ainoa todellakin toimiva konsti: vie vauvaa rinnalle. Annan tutitella tissillä, pidä ihoa vasten, istuskele vauva sylissä, tarjoa rintaa, anna tissitellä jne.

Mulla samanlainen tilanne oli tammikuussa. Vauva syntyi 2,4 kg ja tuo opetteleminen vei aikaa. Aluksi mentiin niin, että lypsin ja vauva söi pullosta, sitten ryhdyin tarjoamaan rintaa ja aluksi sitä niin, että vauva imi tavallisen tuttipullon tutin läpi ja kun alkoi väsymään annoin lopun pullosta, sitten vähitellen siirryin rintakumin käyttöön ja lopulta ihan rinnalle. Pitkä ja vaativa matka, mutta maitoa tulee reilusti vielä nytkin ja en ole antanut vielä muuta lisäkettä. Juominen ja syöminen ja lepääminen on tuossa tilanteessa tärkeää.

Käy tosiaan imetystuki sivuilla. Tuo sivustovoi olla vähän ""yliampuva"" mutta siellä on hyviä vinkkejä.

hyviä perusneuvoja olet jo saanut. muista todella että syöt ja juot ""hyvin"" ja riittävästi ja lepäät.

Itse huomasin selvän eron vauvan kasvaessa. Eli kk ikäisenä alkoi jaksaa imemään selvästi voimakkaammin ja ""paremmin"". Mutta meillä oli normaalipainoinen vauva. Vauvasi voimistuu myös kasvaessaan, jos paino lisääntyy ja kasvaa tasaisesti. Eli parin viikon päästä voi jaksaa imeä jo aivan toisella tavalla. Kokeile ehkä rintakumiakin.

Yhteistyössä