Maidon tulo loppui ja vauva ei syö pullosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, terve vauva ei itseään nälkään tapa, että ennen pitkää alkaa jostain tuutista se nestekin mennä. Mulla esikoinen teki totaalisen tissilakon 8kk iässä, ja kyllä siihen viikko-kaksi meni että nokkamukista alkoi maito ja vesi mennä. Harjoittelua vaan, jos kerran imetys ei enää kiinnosta.

Neuvolassa muuten ovat tietoisia, tai ainakin heidän PITÄISI olla tietoisia siitä, että rintamaidolla oleville vauvoille tulee kasvun notkahdus juurikin tuossa 4kk iässä.

[QUOTE="a.p";23128201]oli täysimetyksellä 3kk ikään asti jolloin pulauttelun ja 20min välein syömisen takia neuvola suositteli kiinteiden alottelua (kun tuoloinkaan ei pullo ja korvike kelvannut). painokäyrä oli ensin nouseva ja sitten tasainen. nyt laskenut.[/QUOTE]

Tuohan on ihan tyypillinen vauvan painokäyrä! Minua terkkari päinvastoin tuossa tilanteessa rohkaisi, että " eihän ne vauvat voi aina kasvaa yhtä paljon tai muuten olisivat 20kg 1v.iässä":) Eikö totta! Nyt vaan imetät jos vauva huolii ja ainahan voit tuttipullosta tarjota mutta ei vauvaakaan voi pakottaa! Kyllä vauva itse huolehtii maidonmäärästä, luota nyt vain siihen!

[QUOTE="a.p";23128189]kiitos :) pitäää tuota leikkaamista kokeilla. ollaan myös puoliunessa kokeiltu, muttei huoli eikä isältäkään...[/QUOTE]
Joo,mies meillä hädissään tuon keinon keksi - pitää vaan silloin syöttää aika kohoasennossa ja varoen ettei vauva pääse hökäisemään sitä maitoa. Mutta sillä lailla sai alkuun jotain menemään. Oli yrittänyt myös neuvolan ohjeen mukaan hörpyttää kupin reunalta,mutta siitä vauva oli vaan suuttunut entistä enemmän ja lusikallakaan ei suurempia määriä saa millään menemään. Sairaalasta silloin sanoivat että viimeinen mahdollisuus on käydä lastenosastolla laitattamassa sellainen nenämahaletku johon voi ruiskulla laittaa maitoa jos ei mikään muu onnistu. Se ei silti estä lasta imemästä tutin kautta.Sellaistahan käytetään keskosilla ja sairailla vauvoilla. Varmaan ihan viimeinen keino olis ollu meillä kun vauva ei vielä kiinteitä saanu ja minä tosiaan jouduin päivystyksen kautta leikkaussaliin aivan yllättäen ja sairaalassa sitten menikin pari viikkoa ja siihen loppui meidän imetykset. Onneks alkoi sitten kuitenkin tutista huolia maitoa. Mutta ei ne helppoja tilanteita ole - ei teilläkään!

Tuohan on ihan tyypillinen vauvan painokäyrä! Minua terkkari päinvastoin tuossa tilanteessa rohkaisi, että " eihän ne vauvat voi aina kasvaa yhtä paljon tai muuten olisivat 20kg 1v.iässä":) Eikö totta! Nyt vaan imetät jos vauva huolii ja ainahan voit tuttipullosta tarjota mutta ei vauvaakaan voi pakottaa! Kyllä vauva itse huolehtii maidonmäärästä, luota nyt vain siihen!

huoh, no kun se nyt on jo ihan neuvolassa todettu ettei maitoa tule niin ei taida vauvan tissillä pitäminen paljoa enään auttaa...

[QUOTE="a.p";23128169]mutten nyt maidontulon loppumisen ihmettelyä kaipaa vaan vinkkejä :/ ollaan ihan loppu miehen kanssa kun kokoajan kiukuttelee, eikä ihmekään. kiinteitä syö kyllä mutta jotenkin sitä nestettäkin pitäisi antaa..[/QUOTE]

Minä en saanut maidontuloa käynnistymään kunnolla ollenkaan, joten vauva oli puolloruokinnassa synnäriltä (tai oikeammin teho-osastolta lähtien). N. 5 kk ikäisenä aloitimme puuron antamisen. 6 kk ikäisenä vauvalle tuli nuha ja hän kieltäytyi täydellisesti korvikkeesta eli ei huolinut enää pulloa, vaikka nuha meni kahdessa päivässä ohi. Alkuun poika suostui ottamaan maitoa yöllä tai muuten kun oli puoliunessa, muutaman päivän päästä ei silloinkaan. Ei auttanut vaikka olisi minkälaisesta pullosta, nokkamukista tai hörpyttämällä tarjonnut maitoa, hirveä huuto ja tappelu siitä vaan seurasi. Vesikään ei kelvannut. Neuvolassa sanoivat, että jos vauva saa muuten päivän mittaan n. 500 ml maitoa, se riittää. Puuron ja muun ruuan seassa tuo määrä tuli täyteen, joten unohdimme juottamiset pariksi kuukaudeksi, minkä jälkeen poika alkoi hörppiä maitoa nokkamukista ruokailujen yhteydessä. Teidän vauvanne on toki paljon nuorempi kuin meidän, mutta lisätkää vastiketta kaikkeen ruokaan ja koittakaa tarkkailla paljonko sitä menee. Ehkä teidän vauva huolii jonkun ajan päästä pullon, toivotaan niin. Pullotuttejakin on monen mallisia (jotkut käsittääkseni muistuttavat vähän nänniä), joten kannattaa kokeilla erilaisia versioita.

Lopettakaa nyt imetysterroristit jo parjaamisenne! Eiköhän ap ole jo kaikkensa tehnyt ja tilanne on nyt tämä mikä on! Kannustakaa ja lohduttakaa,neuvokaa jos tiedätte keinoja tilanteen ratkaisemiseksi,mutta älkää syyllistäkö. Ei se elämä aina suju kuin tanssi ja silti vaan on porskutettava ja selvittävä! Ja varmasti selviää ap:n perhekin!

Maidon yhtäkkinen loppuminen on varmaan harvinaista, mutta voihan äidille tulla esim. jokin hormonihäiriö tai imetys tyssää vaikka vaikeiden kotiolojen tähden. Harva asia tässä elämässä on niin ehdottoman varmaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ihan vaan tällänen;23128421:
että onko kukaan testannut semmoisesta nokka mukista korviketta antaa? :O
Ei yleensä vielä onnistu 3-4kk ikäisellä vauvalla jolla on voimakas imemisrefleksi ja tuttiosan pitäis olla pehmeä ja ylettyä riittävän pitkälle suuhun (niinkuin rinnanpää).

Tsempit ap:lle! Meillä oli vähän aikaa sitten sama tilanne: rintaraivareiden takia en ollut pystynyt syöttämään vauvaa n. kuukauden verran kuin silloin, kun vauva nukkui. Imeminen ei sitten ollut tarpeeksi tehokasta ja maidontulo ihan vaivihkaa hiipui tuona aikana. Lopulta vauva ei sitten enää suostunut syömään rintaa edes unissaan, eikä tietenkään ymmärtänyt mitään pullon päälle. Paino ei noussut enää ja korviketta oli alettava antaa. Nyt muutamassa viikossa olen kuitenkin saanut nostettua maidontulon n. entiselle tasolle pumppaamalla, ja vauva saa pullosta rintamaitoa.

Jos sulla siis kuitenkin on vielä haluja imettää/antaa vauvalle rintamaitoa, niin mun neuvo olisi koittaa pumppaamista. Mä en itse herunut aluksi OLLENKAAN pumpulle, en siis yhtään. Mutta sitkeän yrittämisen jälkeen sieltä alkoi kuin alkoikin tulla, pikkuhiljaa. Aluksi sain n. 20 ml pullon pohjalle, sitten 40, sitten 80 ja tänä aamuna esim. pumppasin 150 ml. Uskon, että määrät tuosta vieläkin kasvaa.

Ja vauvakin oppi sitten pullon. Muutama päivä siihen lopulta vaan meni, toivottavasti teilläkin vauva hoksaa miten siitä syödään. Meillä syödään nyt rintamaitoa pullosta ja imetän aina, kun vauva on siihen suostuvainen (eli joskus nukkuessaan).

Yhteistyössä