Maidon antamisen kanssa vaikeutta + imetyksen lopettamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milkshake
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milkshake

Vieras
Vauva 7,5 kk ja syö kiinteitä hyvin. Vauva on ollut täysimetyksellä aikaisemmin eikä osaa syödä maitoa pullosta. Tarkoituksena olisi pikkuhiljaa lopettaa imettäminen, mutta ensin pitäisi tietysti saada maidon juominen kuntoon muilla keinoin. Olen koittanut ruuan jälkeen hörpyttää mukista ja nokkamukista ja toisinaan saankin jonkun 0,5dl menemään mutta usein ei suostu juomaan ollenkaan. Ei tosin silloin yleensä tissikään kelpaa, eli ei vain halua maitoa.

Kuinka paljon tuon ikäiset yleensä juovat maitoa? Annatteko joka aterialle esim. 1-2 dl ja juoko vauva sen ennen vai jälkeen ruuan? Vai olisiko helpompi antaa maidot aina aterioiden välissä? (Se tuntuu sinänsä vähän tylsältä, kun sitten aina on happohyökkäystä hampaissa jos niin tiuhaan syö)

Nyt vauva tuntuu tankkailevan öisin, syö rintaa noin 2 h välein. Maidon tuotantoni on kuitenkin mielestäni vähentynyt ja herumisen alkaminen kestää tosi pitkään ja maidon tulo tyrehtyy nopeasti.

Vauva syö kiinteitä tähän malliin:
aamupala: 2 dl puuroa
lounas: purkillinen liha/kala/kanasosetta
välipala: 0,5 purkkia hedelmäsosestta
illallinen:purkillinen liha/kala/kanasosetta
iltapala: 2dl puuroa

Tuon välipalan tiimoille olen yleensä onnistunut ujuttamaan sïtä maitoa vähän paremmin..

En osaa varsinaisesti kysymykseen vastata, mutta ihmettelen miksi lopettaisit imettämisen nyt kun vauva ei kuitenkaan voi vielä juoda tavallista maitoa vaan korviketta? Eikö olisi helpompaa vielä muutama kuukausi imettää ja sitten kun vauva on vähän isompi ja oppii esim. nokkamukista juomaan, niin sitten alkaa opettelemaan maidon juontia aterian yhteydessä...

En myöskään osaa varsinaisesti vastata, mutta vähän samoilla linjoilla kuin edellinen. Olisiko mahdollista imettää vielä noin 9kk asti, jolloin voi antaa esim hapanmaitotuotteita? Eihän itse maidon ole pakko olla ainoa maitotuote. Kavereideni reilu 8kk vauva ei tykkää juoda enää korviketta kuin ihan pieniä määriä (ei imetty) ja syö rahkaa pari kertaa päivässä. Toivottavasti jonkun ratkaisun löydätte!

Kiitoksia vastauksista!
Imetyksen lopettamiseen olisi muutamiakin syitä... Yhtenä syynä on ihan rehellisesti että olen vähän väsynyt imettämiseen, tai siis siihen etten voi lähteä mihinkään ilman vauvaa. Olisi piristävää esim. lähteä miehen kanssa jonnekkin ihan kaksin. Vauva on valvottanut viime aikoina meitä kovasti ja huomaa että olen aika poikki ja vähän masentunut. Mummot ovat kovasti pyydelleet lasta yökylään, mutta ei ole voitu tietysti jättää kun maitoa ei mene kuin tissistä.

Toisena syynä olisi eräs lääkäkuuri joka minun olisi hyvä ottaa, mutta se ei onnistu niin kauan kuin imetän. Viimeisenä ja vähimpänä syynä on että haluaisin silmäleikkaukseen, mutta siihenkään ei saa mennä ennen kun imetys on loppunut, mutta tämä nyt tietysti voi odottaakin muutaman kuukauden.

Mutta tuo kuulostaisi kyllä jo ihan hyvältä jos voisin alkaa antaa hapanmaitotuotteita jo 9kk ikäisenä, eli aika pian ja samalla pikkuhiljaa lopetella imetystä.. Kun näin väsyneenä tuntuu että tämä tilanne ei ikinä muutu..

Jos haluat lopettaa imetyksen, niin sitten vaan vähentäisin sitä. Kun imetys jo vähenee niin vauva siirtynee helpommin nokkamukiin. Jos maidon maku tökkii niin sekottaisin pari päivää rintamaitoa sekaan. Mutta se ei ilmeisesti ollut ongelma.

Maidonjuonnista voisi vielä noin pienelle tehdä imetyksenomaisen, ihan reilusti vaikka aina sohvalla sylikkäin. Antaisin maidon puolisen tuntia ennen ruokaa, näin se ei vie ruokanälkää, meillä etukäteen juominen jopa parantaa syömistä kun ei janoon juotu neste täytä mahaa. Ja alkava nälkä tietenkin parantaa myös juomista.

Henkilökohtaisesti olen samaa mieltä edellisten kanssa ja jatkaisin imetystä ainakin sinne hapanmaitoikään. Pian imetyksen ravitsemuksellinen pääpaino vähenee ja imetys muuttuu enemmän sosiaaliseksi, äidin ja lapsen väliseksi, mikä on ihanaa aikaa..:) Mutta jokainen tilanteen mukaan.

Meillä 7 kk vauva ja olen miettinyt ihan samaa. Haluaisin lopettaa imetyksen, koska en vain yksinkertaisesti enää jaksa. Piste. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä + aamu- ja iltapalan, välipalan, karkkia, pullaa...ja painoni vain tippuu ja aina pyörryttää. Eli en siis kirjaimellisesti enää jaksa imettää...7 kk on mun mielestä jo tarpeeksi hyvin, olkoon virallinen mielipide ihan mikä tahansa.

Toinen juttu on se, että kiinteiden ja imetyksen yhdistämien on musta aika työlästä. Koko ajan saa miettiä, että saako vauva tarpeeksi maitoa (jos imettää soseen jälkeen ja juo vain vähän) tai sitten tuskailla sitä, että sose ei maistu, mutta kohta on taas nälkä (jos imettää ennen sosetta). Lisäksi vauva syö öisin vielä 2-3 kertaa, joka on mun mielestä enemmän kyllä tissillä hengailua tai johtuu siitä, että ei saa maitoa tarpeeksi päivällä, kun syö paljon kiinteitä. 7 kk valvomista riittää mun mielestä myös, eli uskoisin yöheräilyn loppuvan, sitten kun ei enää olekaan tissiä tarjolla.

Meillä vauva kyllä juo myös pullosta ja nokkamukista eli sikäli ei ole tuota ongelmaa. Uskoisin, että teilläkin tuo pullosta juominen voisi olla vain opettelukysymys? Kysehän on kuitenkin imemisrefleksistä. Oletko kokeillut erilaisia tutteja pulloon? niiden muodoissa ja materiaaleissa on paljon eroja, ja meilläkin kelpaa vain tietyt tutit. Joistakin tulee esim. liian nopeasti ja niistä kieltäytyy juomasta, kun meinaa mennä aina väärään kurkkuun.

Mutta siis asiaan, itse ajattelin ruveta korvaamaan imetyksiä ateria kerrallaan pikkuhiljaa. Näin ehkä tissitkin pääsevät asiasta jyvälle eikä tule tukoksia/tulehduksia.

Mutta joudut silti antamaan maitoa jossain muodossa (korvikkeena) vuoden ikään asti, aika isojakin määriä. Tarkoitan että soseilla ei voi täysin korvata maitoa/korviketta kun on noin pieni lapsi kyseessä. 6-8 kuukauden ikäinen tarvitsee vielä n. 600-800 ml maitoa päivässä, 8-12 kuukauden ikäinen n. 600 ml maitoa päivässä.

Mutta joudut silti antamaan maitoa jossain muodossa (korvikkeena) vuoden ikään asti, aika isojakin määriä. Tarkoitan että soseilla ei voi täysin korvata maitoa/korviketta kun on noin pieni lapsi kyseessä. 6-8 kuukauden ikäinen tarvitsee vielä n. 600-800 ml maitoa päivässä, 8-12 kuukauden ikäinen n. 600 ml maitoa päivässä.

Taisin kirjoittaa hieman epäselvästi...En siis tietenkään aio korvata imetystä soseilla, vaan ajatus oli, että korvaisin imetyksen vastikkeella ateria kerrallaan pikkuhiljaa. Eli esim. lounaan kanssa vastiketta pullosta, mutta muiden aterioiden jälkeen vielä imetys jne. että sekä vauva että tissit tottuvat pikkuhiljaa ;)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä