Maiat, Mayat, Liliat.. Tanyat ja Kaiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo nää on ihania. mun tutulla on Paul. mut hankaluus tulee siinä et jos joku sit nimee taivutettaessa joku luulee et nimi onkin niin moukka ja maatiainen että Pauli. tää äiti ei siis voi sanoa että vaikka katsoppas tätä Paulia. hänen pitää sanoa et katsoppas tätä Paulta.

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mayahan on kansainvälinen nimi, ja Lilia taas vanha nimi jota on jo kauan ollut Suomessakin.
Mä en ymmärrä näitä Miicca, Rony, Danyel jne viritelmiä.

Joojoo, mutta Suomessa se on MAIJA. Miksei sitä kehdata kirjottaa niin. Kyllä ne ulkomaillakin osaa Maijan lausua, jos sitä tässä nyt pelätään. Kyllä siellä jo on tiedossa miten jii lausutaan toisissa kielissä.
Hohhoijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauln tuttu:
joo nää on ihania. mun tutulla on Paul. mut hankaluus tulee siinä et jos joku sit nimee taivutettaessa joku luulee et nimi onkin niin moukka ja maatiainen että Pauli. tää äiti ei siis voi sanoa että vaikka katsoppas tätä Paulia. hänen pitää sanoa et katsoppas tätä Paulta.

:D On siinä murhetta kerrakseen. Sanoisi sitten "Poolin".. :D

Kuulostaa naurettavalta tekemällä tehdyt nimet kute Aleksiina,Ciara ym ym.Tavalliset nimet on nykyään harvinaisia ja paljon kauniimpia kuin nuo ihme väännökset.Kaikista kamalin nimi mikä on tullut pojalla vastaan on COSMO.Järkyttävä!

Minä taas ihmettelen sitä, että te jaksatte arvostelle jatkuvasti näitä "uusia" nimiä...paitsi ettei ne hyvinkään usein ole edes uusia.
Miksi kaikkien pitäisi olla tavallisia Maijoja tai Tanjoja? Aikansa kutakin... Olisi ikävää jos ihmiset eivät uskaltaisi ollenkaan poiketa kaavasta.
Mun mielestä on hienoa ettei tyydytä valmiiseen, vaan käytetään mielikuvitusta ja jalostetaan vanhoja nimiä uuteen muotoon...toki joskus menee jollakin siinä överiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Minä taas ihmettelen sitä, että te jaksatte arvostelle jatkuvasti näitä "uusia" nimiä...paitsi ettei ne hyvinkään usein ole edes uusia.
Miksi kaikkien pitäisi olla tavallisia Maijoja tai Tanjoja? Aikansa kutakin... Olisi ikävää jos ihmiset eivät uskaltaisi ollenkaan poiketa kaavasta.
Mun mielestä on hienoa ettei tyydytä valmiiseen, vaan käytetään mielikuvitusta ja jalostetaan vanhoja nimiä uuteen muotoon...toki joskus menee jollakin siinä överiksi.

Mielikuvitusta saa käyttää mutta niin järkeäkin.Laittaistko omalle lapsellesi nimeksi Cosmo-Ronaldo? ;=)

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:

Mun mielestä ne "tavalliset" Maijat ja Tanjat on nykyään harvinaisuuksia, verrattuna noihin väännöksiin.

Mielipideasioita. Mulle on ainakin ihan yksi lysti minkä nimen joku antaa lapselleen. Pääasia että on heille mieleinen.

Sen verran täytyy myöntää, että ihan suht melko tavallinen Benjamin ei istu mun suuhun ollenkaan. Joten ahdistaa jo valmiiksi kun täytyy jossain tilanteissa pulauttaa se nimi suusta ulos. Siitä kun ei saa helppoa lempinimeäkään oikein kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielipideasioita. Mulle on ainakin ihan yksi lysti minkä nimen joku antaa lapselleen. Pääasia että on heille mieleinen.

Sen verran täytyy myöntää, että ihan suht melko tavallinen Benjamin ei istu mun suuhun ollenkaan. Joten ahdistaa jo valmiiksi kun täytyy jossain tilanteissa pulauttaa se nimi suusta ulos. Siitä kun ei saa helppoa lempinimeäkään oikein kunnolla.

Benkku?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ajatelkaas kun joku lausuu sitten sen Mayan "Maya". Harvapa noista ääntämyksistä mitään tietää.

Niin eikös se Maijana sanota..vai kuinkas? Hölmöltähän se kuullostaa jos sanoo Maya

Meidän kissa on Maya (chili-sulkaa Maya), mutta lausutaan ihan maija tai maia=)

Alkuperäinen kirjoittaja Hanuri:
Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Hanuri HEI- Moon ylypiä mun murteestani! Minkäs mä sille voin, josei muut osaa sem mukahan elää :saint:
:D Raijaanaa sanotahan erelleen Raijaksi :D
oo vaan ylypiä! :D ja kerro miten te lausutte esim. Cassandra? Cecilia? Luca?
Mielenkiinnolla jään odottamaan... ;)

Muikistelee murreasuu suutaan hän....

Kasantra tai Kassantra, Sesilia ja Luka

Mayahan on kansainvälinen nimi, ja Lilia taas vanha nimi jota on jo kauan ollut Suomessakin.

Joojoo, mutta Suomessa se on MAIJA. Miksei sitä kehdata kirjottaa niin. Kyllä ne ulkomaillakin osaa Maijan lausua, jos sitä tässä nyt pelätään. Kyllä siellä jo on tiedossa miten jii lausutaan toisissa kielissä.
Hohhoijaa.

No ei Maya kyllä oo Suomessa Maija. Se on ihan eri nimi!
Miks se pitäis sit suomalaisittain vääntää Maijaks?
Sitäpaitsi j lausutaan monessa maassa "z",eli MAija ois Maiza. Ei siä läheskään kaikkialla tiedetä miten se Suomessa lausutaan.Eikä tarvitsekaan tietää.

Alkuperäinen kirjoittaja Muua:

Hohhoijaa.

Sitäpaitsi j lausutaan monessa maassa "z",eli MAija ois Maiza. Ei siä läheskään kaikkialla tiedetä miten se Suomessa lausutaan.Eikä tarvitsekaan tietää.

Voi pyhä sylvi. Kyllä kuule Maija ja Maia on ihan saman nimen väännöksiä. Miten niin "ihan eri nimi" jos muka samoin lausutaan?
Mitä sen on väliä jos ulkomaalainen ei osaisi lausua Maijaa, osaako suomalainenkaan aina lausua Mayaa? Moni varmasti lausuu sen Maya..
Pitääkö tässä nyt nuolla ulkomaalaisten persettä ja hylätä suomalaisittain kirjotetut nimet?

Joo ja jos laitat tytölles nimen Raija, niin ulukomamailla se kirjoitetaan Rya. Että ihan hyvin voit sitten antaa nimeksi suoraan sen Ryan :)

Ihan sama juttu Maijan kanssa. Mayan voi ääntää muualla myös meiaksi. Että helpomalla pääsee, kun laittaa nimeksi Myan.... :D

Hohhoijaa.

Eli ulkomaalaisten on opittava lausumaan Maija, sen sijaan että suomalaiset lausuisivat Mayan kuten kuuluu? Okei... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Armiliina:
Joo ja jos laitat tytölles nimen Raija, niin ulukomamailla se kirjoitetaan Rya. Että ihan hyvin voit sitten antaa nimeksi suoraan sen Ryan :)

Ihan sama juttu Maijan kanssa. Mayan voi ääntää muualla myös meiaksi. Että helpomalla pääsee, kun laittaa nimeksi Myan.... :D

Mitä jos hylätään samantien koko suomenkielikin, ja otetaan englanti viralliseksi kieleksi. Helpommalla pääsee. :xmas:

mä peesaan ap:ta sen verran etten ymmärrä ees tota vouhotusta että nimet pitäis pystyä lausumaan ulkomaillakin. Miks? Sikskö että Naicou-Peettär ei vaan pahottas mieltään kun käy kerran parissa vuodessa isin ja äitin kans teneriffalla ja tarjoilija sanookin väärin nimen? Jossain ulkomailla-asuvissa perheissä ymmärrän että nimen kansainvälisyydellä on väliä mutten meillä perisuomalaisjunteilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Muua:

Hohhoijaa.

Voi pyhä sylvi. Kyllä kuule Maija ja Maia on ihan saman nimen väännöksiä. Miten niin "ihan eri nimi" jos muka samoin lausutaan?
Mitä sen on väliä jos ulkomaalainen ei osaisi lausua Maijaa, osaako suomalainenkaan aina lausua Mayaa? Moni varmasti lausuu sen Maya..
Pitääkö tässä nyt nuolla ulkomaalaisten persettä ja hylätä suomalaisittain kirjotetut nimet?
Hei hei rauhotu hyvä ihminen....ei tässä nyt sen vakavammasta asiasta kyse ole...vai?
Mun tytön tädin nimi on Maya, ja en mä sitä mikskään Maijjjaksi sano,vaan Maia,se i on sellanen lähes huomaamaton siinä. Tosin hän siis ei ole suomalainen.
Ei tässä olla mitään nimiä hylkäämässä,itse henk.koht pidän suomalaisista erityisesti vanhoista nimistä.
Eikä siis väliä osaako ulkomaalainen lausua,niinhän sanoinkin.

Yhteistyössä