mahtaakohan maito riittää - vauvat vasta 5vrk vanhoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjä

Vieras
Synnytin menneellä viikolla ja maito lähti hyvin nousuun. Eilen sitä tuli vielä niin tulvimalla, että harsot kastuivat alta aikayksikön imettäessä ja jos olin ilman rintaliivejä ja suojia niin paitakin kastui hetkessä. Vauvoja on kaksi ja herätän heidät syömään -tehon ohje- 3 tunnin välein. Paitsi yöllä heräilivät vuoronperään syömään 1,5 tunnin välein. Kovin paljon eivät jaksa kerralla syödä. Mietin vaan kun rinnat on olleet tänään ihan pehmeät koko ajan. Esikoisella en muista että jo tässä vaiheessa olisi näin ollut. Maitoa kumminkin tuntuu tulevan, pidän kerääjää toisella rinnalla jos imetän yhtä kerrallaan. Mutta tuntuu että saavat vain sitä etumaitoa, kun eivät jaksa imeä. Pumppaillut en nyt ole "turhia", koska haluaisin että vauvat itse säätelevät paljonko maitoa tarvitsevat. Pissaa ei ihan joka vaipassa ole ollut, pienet kakkatuhrut taas on olleet joka viaipassa. Huomenna pitää soitella neuvolaan, josko tulisivat punnitsemaan lapsukaisia.

Jos eivät jaksa imeä niin että maitoa heruu kunnolla joka kerralla (tai noin kolmen tunnin välein) niin sun pitää pumpata lisäksi, ja antaa sitä paksua maitoa pullosta.

[QUOTE="vieras";25116838]Jos eivät jaksa imeä niin että maitoa heruu kunnolla joka kerralla (tai noin kolmen tunnin välein) niin sun pitää pumpata lisäksi, ja antaa sitä paksua maitoa pullosta.[/QUOTE]

Kyllä sitä tuntuisi tulevan - välillä vaan nieleskelevät... mutta siis kun rintoja ei kiristä eikä pakota... ei siis ollenkaan siihen tapaan kuin esim eilen ja toissapäivänä ja muistelen että esikoiselta vielä pidempään.

Eiköhän toi rintojen "pehmeneminen" tarkota vaan sitä että maidontuotanto alkaa tasaantumaan kysyntää vastaavaksi.. Onko vauvat juoneet vielä kertaakaan pullosta? Jos pullosta antaminen ei sua häiritse,niin voisithan pumpata vaikka 1 satsin/vrk ja antaa sen esim yöllä (tai jos mies vois hoitaa vaikka yhen yösyötön molemmilta,niin saisit yhen pidemmän unipätkän itsellesi..?)?
Meiän vauva synty täysaikaisena mutta oli verensokeriongelmien takia muutaman päivän lastenosastolla. Siellä saatiin ohje että jos tuntuu että nukahtaa kesken imemisen,niin kannattaa kokeilla joko painella kevyesti jalkapohjista tai vähän kutitella niskasta,tämä yleensä herättää vauvan jatkamaan syömistä.

Mitä sä suotta vastiketta antamaan jos miatoa kuitenkin tulee. Ei se rintojen pinkeys mistään kerro. Ei mulla ainakaan esiokoisen jälkeen oo tullu sellasia dollypartoneita ollenkaan, ja täysimettänyt olen kaikkia, Ei ne vauvat yhdessä vuorokaudessa kuole. Varmaan pääset huomenna neuvolaan punnitukseen tai terkkari tulee teille. Ja sit sen jälkeen teet johtopäätöksen riittääkö sun oma maito vai ei. Tsemppiä ja onnea!

[QUOTE="vieras";25116855]Jatka vain samaan malliin ja tarvittaessa anna vastiketta. Jos alkuun vähän vastikettakin joutuu antamaan,ei se imetystä pilaa. Onnittelut vauvoista![/QUOTE]

Aloittajalla tuntuu kyllä maitoa riittävän. Itseasiassa ihmettelen otsikointia - ap kyseenalaistaa maidon riittävyyden, mutta sitten onkin sitä mieltä, että maitoa tulee ns liikaa, koska lapset saavat vain etumaitoa.

Syö hyvin, juo hyvin, imetä usein ja pidä huolta rinnoistasi! Neuvolassa punnitsevat ja voit pyytää ylimääräistä aikaa jos olet huolissasi. Millä raskausviikolla vauvat syntyivät?

Aloittajalla tuntuu kyllä maitoa riittävän. Itseasiassa ihmettelen otsikointia - ap kyseenalaistaa maidon riittävyyden, mutta sitten onkin sitä mieltä, että maitoa tulee ns liikaa, koska lapset saavat vain etumaitoa.

Syö hyvin, juo hyvin, imetä usein ja pidä huolta rinnoistasi! Neuvolassa punnitsevat ja voit pyytää ylimääräistä aikaa jos olet huolissasi. Millä raskausviikolla vauvat syntyivät?

No joo, mä oon vähän sekasin tästä tilanteesta... Syntyivät rv 35+2.

Kuulostaa, että maito riittää ihan hyvin. Pullolle ja korvikkeelle ei ole mitään tarvetta, paitsi jos koet niin jaksamisesi takia. Mulla ainakin pehmeni rinnat aika nopeesti, just 5. vrk oli jo aika pehmeet vaikka 3. vrk ne oli vielä tosi isot ja pinkeet. Ja hyvin riitti (ja riittää) maito, poika kasvaa plussakäyrällä.

[QUOTE="vieras";25116883]Eiköhän toi rintojen "pehmeneminen" tarkota vaan sitä että maidontuotanto alkaa tasaantumaan kysyntää vastaavaksi.. Onko vauvat juoneet vielä kertaakaan pullosta? Jos pullosta antaminen ei sua häiritse,niin voisithan pumpata vaikka 1 satsin/vrk ja antaa sen esim yöllä (tai jos mies vois hoitaa vaikka yhen yösyötön molemmilta,niin saisit yhen pidemmän unipätkän itsellesi..?)?
Meiän vauva synty täysaikaisena mutta oli verensokeriongelmien takia muutaman päivän lastenosastolla. Siellä saatiin ohje että jos tuntuu että nukahtaa kesken imemisen,niin kannattaa kokeilla joko painella kevyesti jalkapohjista tai vähän kutitella niskasta,tämä yleensä herättää vauvan jatkamaan syömistä.[/QUOTE]

Ovat saaneet pullosta, tehollakin saivat pumpattua maitoa tai luovutettua äidinmaitoa. Saivat usein myös sen jälkeen että ensin imetin niin lisämaitoa. Viime yönä yritettiin antaa toiselle -pienemmälle., kun heräili jatkuvasti syömään, muttei jaksanut pullostakaan imeä sitten enempää ja päivällä sai 10ml, mutta puklasi siitä osan ulos.

Kuulostaa, että maito riittää ihan hyvin. Pullolle ja korvikkeelle ei ole mitään tarvetta, paitsi jos koet niin jaksamisesi takia. Mulla ainakin pehmeni rinnat aika nopeesti, just 5. vrk oli jo aika pehmeet vaikka 3. vrk ne oli vielä tosi isot ja pinkeet. Ja hyvin riitti (ja riittää) maito, poika kasvaa plussakäyrällä.

Eli tää siis voi olla ihan normaalia. Se helpottaa. Muistelen vaan että esikoisen kohdalla tää imettäminen oli yhtä tuskaa alussa.

Ei mullakaan toisen kanssa tullut oikeastaan ollenkaan sitä samaa rintojen pinkeyttä kun esikoisen kanssa. Ehkä se rintojen tunne ei kerro kaikkea? Jos vauvat kuitenkin ovat ihan tyytyväisiä syömisen jälkeen niin eiköhän kaikki ole ok? Sitten punnitus kertoo enemmän, mutta mä en kyllä lähtisi pulloa tuohon sotkemaan, jos ei ole varmaa että sitä tarvitaan.

Ekan aikaan se pinkeys on yleensä voimakkaampaa ja jatkuu pidempään. Juot ja syöt hyvin, ihan normaalilta tuo kuulostaa. Punnitusväli on hyvä pitää alussa suht lyhyenä viikkojen ja ihan omankin mielenrauhan takia. Tuplasti onnea:)

Yhteistyössä