Mahtaako tällanen olla allergista nuhaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tytölle iski viikko sitten nuha. Ja edelleen tauti elää ja voi hyvin. Nenä valuu solkenaan kirkasta räkää, ei tukkoinen varsinaisesti, henki kulkee hyvin, mut äänestä kuulee et räkää on nenässä paljon ja niistäessä sitä ihan kiitettävästi tuleekin. Mitään muuta vaivaa ei ole. Voisko olla esim koivun siitepölystä johtuvaa? Kun ei ole edes tarttunut nuorempaan lapseen kuten yleensä nuo taudit tarttuu? Mulla ei ole noista allergioista kokemusta kun suvussa ei juuri ole mitään.

Voihan se olla. Mulla on koivunuha just tuollaista. Se on sellaista kirkasta räkää jota vain valuu ja valuu ja koko ajan on nenä tukossa.

Mutta usein lapsella siihen liittyy myös silmien kutinaa koska lapset koskevat likaisin käsin silmiään. Ja silmät todella alkavat siitä punottaa ja turvota.

Jos on noin lievää niin ite antaisin vain olla ja jättäisin ihan huomiotta koko nuhan. Itse en koskaan ota allergialääkkeitä ja mielestäni koivunuha-aikani jää sen vuoksi tosi lyhyeksi, lyhyemmäksi kuin niillä jotka lääkkeitä ottavat.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Voihan se olla. Mulla on koivunuha just tuollaista. Se on sellaista kirkasta räkää jota vain valuu ja valuu ja koko ajan on nenä tukossa.

Mutta usein lapsella siihen liittyy myös silmien kutinaa koska lapset koskevat likaisin käsin silmiään. Ja silmät todella alkavat siitä punottaa ja turvota.

Jos on noin lievää niin ite antaisin vain olla ja jättäisin ihan huomiotta koko nuhan. Itse en koskaan ota allergialääkkeitä ja mielestäni koivunuha-aikani jää sen vuoksi tosi lyhyeksi, lyhyemmäksi kuin niillä jotka lääkkeitä ottavat.

Just tollasta toi nuha on, jatkuvasti nenä valuu suuhun asti. Tyttö on 4v ja tavallisessa nuhassa ei enää juuri räkää nuoleksi kun joko niistää tai saa kiskottua sisään, mut nyt tota valumista ei pitele mikään. Silmät ei oireile, eikä ole maininnut kutinaa tms. Mitään allergialääkkeitä meillä ei ole, enkä kyllä näin "pieneen" vaivaan välttämättä haekaan. Kuinka kauan sulla tuo kestää? Koska sulla alkoi, lapsena? Voiko tää vaiva vielä hävitä itsestään? Jos nyt oletetaan et tää on allergiaa eikä tavallista nuhaa...

Mulla se kestää pari viikkoa se pahin aika. Riippuu kesästä: mitä rajumpi kukinta sitä lyhyempi aika. Ja joinain kesinä oireet ovat pahempia kuin muina - ehkä lapsesi reagoikin vain tänä kesänä ja ensi kesänä et edes huomaa.

Joka tapauksessa toukokuun loppuun mennessä varmaan helpottaa, ja juhannuksen jälkeen alkaa mulla se täysin oireeton kesä. Siihen asti en viitsi esimerkiksi mennä ruohikkoon makoilemaan.

Niin ja siis mulla on kyllä kaiken maailman siitepölyallergiat todettu allergiatesteillä jo lapsena mutta muistan että vasta lukioiässä oli eka sellainen kevät että ihan oikeesti meinasin hajota siihen siitepölyyn. Siihen asti oireilu oli satunnaista ja epämääräistä.

Niin ja siis mulla on kyllä kaiken maailman siitepölyallergiat todettu allergiatesteillä jo lapsena mutta muistan että vasta lukioiässä oli eka sellainen kevät että ihan oikeesti meinasin hajota siihen siitepölyyn. Siihen asti oireilu oli satunnaista ja epämääräistä.

Kiitos. Toistaiseksi seuraan tilannetta. Jos vaan jatkuu niin ehkä sit vien testiin.

hyvinkin voi olla kannattaa seurata tilannetta.

mulla on itellä kaikki mahdolliset siitepöly ym allergiat ja tänään ollut sellanen päivä että olen niiskuttanut ja vettäkin vuotanut silmistä. (tää on vaihteeks ihan uus tuttavuus sillä mulla ei oo ollut 14v mitään oireita että alkaako se näin vanhenmiten uusimaan.

viime kesänä huomasin myös mun 5v pojassa samoja merkkejä kun itselläni nuorempana räkä valu solkenaan,hengitys vaikeaa ja silmät lähes muurautuneet kiinni/vuosivat. saa nähdä miten tämän kesän käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos. Toistaiseksi seuraan tilannetta. Jos vaan jatkuu niin ehkä sit vien testiin.
Niin siis vielä niistä testeistä että ei ne oikein mitään eroa tee. Paitsi ehkä antavat jotain osviittaa. Itse olen saanut ihan kummallisia vääriä positiivisia testeistä, ja joitain vääriä negatiivisiakin.

Mutta tosiaan jos allergioita ei perheessä ole, niin voivathan ne testit antaa vähän ideaa siitä että saattaisiko nuha olla allergista. Ja että voisiko esimerkiksi antihistamiinia jossain tilanteessa antaa. Kovin kirjaimellisesti niitä ei kannata ottaa, ja erityisesti neuroottinen eristäminen oletetuista allergeeneista saattaa pikemminkin pahentaa niitä oireita pidemmällä aikavälillä (näin minulle on käynyt esimerkiksi eläinallergioiden kanssa).

Meil ollu poika 4 v tänään vain aamupäivällä ulkona, vaikka niin hieno ilma. Nenä on ihan tukkoinen ja aivastelee. Aamuisen ulkoilun seurauksena sitten turpos silmäluomet aika pahasti, varsinkin toinen. En uskaltanut viedä enää tänään uudelleen ulos. Olen antanut Zyrteciä ja onneks mulla oli jääkaapissa silmätippoja, joissa kortisonia. Eilenkin oli oireillu jo silmillään ja nuhaoireita päiväkodissa.

Yhteistyössä