mahtaako olla reumaa? kokemuksia kaipaisin....

  • Viestiketjun aloittaja ikiliikku
  • Ensimmäinen viesti
ikiliikku
kipupaikat lisääntyneet pikkuhiljaa,ensin tuli peukun nivel kipeäks ja turposi,sitten oikea polvi kipeytyi niin että hyvä kun aamulla ylös pääsee,polvitaipeeseen tuli kysta jonka kuulemma polvivamma aiheuttaa,no sitten kipeytyi vasen ranne ja turposi myös,otettiin kokeita,myös reumakoe joka oli ok ja muutkin kokeet paitsi ck vähä koholla.sitten kipeytyi vielä oikeakin ranne ja vasen polvi,kaikki saman kipeitä ja turvonneita ja nyt otettiin tarkempi reumakoe jonka tuloksia saa oottaa kaks viikkoa.lääkäri sanoi että vaikka olis reuma ni se ei aina kokeissa näy kaikilla että jotenki oireiden perusteella se sitten todetaan ja jos lääkkeet auttaa.

millaisia kokemuksia teillä on? rasittaa herätä joka päivä kipeänä,polvet ei taivu,kyykkyyn en pääse enkä polvillaan pysty olla.särkylääkettä syön ja kipukohtiin kylmägeeliä.vauvankin kantaminen ja anteeks vaan sanankäyttö,pyllyn pyyhkiminenki hankalaa kun ranne ei taivu.

meillä vauva 4kk ja kaks muuta poikaa 7v ja 2v. eli virtaa pitää olla aamusta iltaan.
 
ikiliikku
jo pari kolme kk aikaa kun tuli tuo peukku kipeäks ja siten aika tiuhassa tahdissa,melkeen peräjälkeen nuo muut paikat kipeytyi.nyt tuntuu siltä että tuo kysta on myös toisessa polvitaipeessa koska se pullottaa ihan samaten kuin toinenkin.kyseessä on siis bakerin kysta.oli ihan vieras mulle ennen tätä. ultra sen paljasti kun toinen kysta repesi mun jalan sisään ja vuoti verta ja nestettä,oli tosi kipeä ja verikoe näytti ensin että olis tukos jalassa mutta olikin kysta.
 
Mikä on tilanteesi nyt (edellisistä viesteistä näyttää olevan aikaa)? Mulla meinaan aika samantyyppinen juttu - raskausaikana tuli ensin päkiät kipeiksi, sitten välillä oireili polvi, lopulta turposivat etusormien nivelet ja vasen ranne. Neuvolalääkäriltä sain syyskuussa (rv noin +- 30) lähetteen reumatekijäkokeisiin ja nehän olivat koholla eli menin reumatologille ja sain kipeytyneisiin niveliin kortisonia ja aloitettiin lääkitys (joku melko "kevyt" koska tosiaan raskaana). Tuolloin diagnoosiksi sain vain niveltulehduksen. Nivelet eivät ole oireilleet tuon jälkeen, eli piikkien ja lääkityksen aloittamisen jälkeen oikeastaan lainkaan. Nyt männäviikolla kävin kontrollissa ja lääkäri muutti kuitenkin diagnoosini nivelreumaksi, suoraan sanottuna en tiedä miksi mutta nyt mennään tällä määrityksellä. Lääkitystä ei muutettu koska oireet ovat pysyneet poissa ja koska imetän. Mutta siis pitkäaikaissairaushan tässä ilmeisesti on kyseessä. Jipii. Mutta en anna sen nyt itseäni masentaa, koska olen tyytyväinen siihen, että ei ole kipuja. Ainoa mikä on, tuo vasen ranne on hieman jäykkä edelleen. Katsotaan mitä röntgenissä näkyy (otettiin siis nyt viikolla ensimmäisen kerran kuvat) ja sitten tietää enemmän. Ja onnellinen olen ainakin nyt myös siitä, että kun sanovat, että usein nivelreuma on rauhallinen raskauden aikana (ei siis tietenkään juuri omassa tapauksessani) ja sen jälkeen yltyy, niin että minulla ei nyt ainakaan ole muuttunut tilanne mihinkään suuntaan ja synnytyksestä on aikaa nyt 2,5kk. Eli toivotaan että näin pysyykin ja lääkitys auttaa. Ja toisaalta olen iloinen, että tutkitaan ja tarkkaillaan näin alkuvaiheessa, että ei pääsekään menemään huonoksi.

Laita yv:tä jos huvittaa! Olis kiva vaihtaa ajatuksia, mikäli tilanteesi on samansuuntainen. Muutoin tsemppiä ja toivottavasti kipusi ovat jo takanapäin!
 

Yhteistyössä