Mahdoton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukuttaa 2 kk!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukuttaa 2 kk!

Vieras
Mitä teen kun 2 kk ikäinen vauva ei tahdo millään ilveellä nukahtaa? Mattoon tulee kohta urat kun tuntikausia iltayöllä joudun kantoliinassa kantamaan että nukahtaisi ja vaipuisi syvempään uneen niin uskaltaisin sänkyyn siirtää. Liioista päiväunista ei ole kysymys, vauva nukkuu myös päivällä todella vähän ja lyhyitä pätkiä. Jos yritän sänkyyn/vaunuun (kokeiltu on heijaamiset ja työntelyt) saada nukahtamaan niin ei onnistu. Olen silitellyt/laulanut. Ei auta. Vain kantoliina- ja toisinaan imetys""tainnutus"" onnistuvat, usein n. 6-8 yrityksen jälkeen. Itse olen niin puhki siinä vaiheessa että en enää osaa nukahtaa muuten kuin nukahtamislääkkeen avulla eikä sekään pidemmän hyvä ole. Ja juu, tiedän ettei lääkkeen jälkeen saa 6 tuntiin imettää. Nälästä ei ole kyse, vauva syö halukkaasti sekä äidinmaitoa että korviketta. Nytkin vauva valvoo ja kohta lähdetään taas kantoliinakierrokselle....

Onko vinkkejä?

Jaa, vaikea tilanne, mutta kuulostaa tutulta. Meillä oli nuorimmainen samanlainen, ei nukahtanut iltaisin millään. Ei siis minnekään. Muistankin hänen vauva-ajastaan parhaiten sen, että tuli katsottua kaikki Conanit, Big Brotherit ja sellaisia myöhäisillan ohjelmia, joita ei muuten koskaan jaksaisi katsoa. Istuimme mieheni kanssa vuoroilloin olohuoneen sohvalla vauva sylissä ja katsoimme tv:tä.

Tätä oli tietenkin edeltänyt vaihe, jolloin yritimme kaikkia konsteja, jotka vain keksimme. Mutta kun tyttö ei nukahtanut, niin miksi kiusata itseään. Oli huomattavasti rentouttavampaa, kun tiesi, että nukkumaan pääsee siinä kahden kolmen aikaan yöllä, mutta aamulla sitten nukutaan. Ja kyllähän siinä vauva sylissä vähän pystyi pilkkimäänkin. Vauva nukahti öisin lopulta aina syliin, josta kannoimme hänet omaan sänkyynsä, missä hän sitten nukkui koko yön. Meidän väliimmekään hän ei nukahtanut.

Kyllä se siis siitä. Mutta muuta asennettasi, väkisin nukuttaminen on äidille uuvuttavaa juuri henkisesti.

meillä samanlaista... muutama tunti ensin huudetaan tai jos ei jostain syystä huudeta niin sitten killitellään niin pirteenä että.... keinoja, joilla olen saanut vauvan nukahtamaan... 1.Laittanut kapaloon ja ravannut reippain askelin reippaasti heijaten ympäri taloa pitäen tuttia suussa...
2.Kapaloinut ja kiikkunut keinutuolissa pitäen ""väkisin"" tuttia suussa...
3.Syöttänyt reilun satsin pullosta ja sen jälkeen imettänyt niin pitkään, että poitsu nukahtaa tissille...
Vaikka saisin pojan nukahtamaan näillä keinoin, niin ootas kun lasketaan omaan sänkyyn niin silmät rävähtää auki... Sitten vaan pidän tuttia suussa ja pidän kädestä tai jostain kiinni ja toivon, ettei poika hermostu... jos vaikuttaa rauhalliselta, poistun toiseen huoneeseen... ja sitten monta kertaa ravaan laittamassa tuttia ym ja sit samantien taas pois... Ja kaikkien näitten aikana talossa on hiljasta ja pimeää(siis jos käydään yöunille...) Kun olen näitä toistanut tarpeeksi kauan, poika yleensä nukahtaa... Monesti myös, juuri kun olen saanut pojan rauhalliseksi ja näyttäisi, että nukahtaa kohta niin hän päättää vääntää vaippaan kunnon kakat... eli kaikki alkaa alusta... :) aikamoista showta on siis meilläkin... Tsemppiä teille, toivotaan, että tämä helpottaa.

Tutulta kuullostaa!! Mutta älä missään nimessä vaivu epätoivoon, koska tilanne on ohimenevä! Meidän tyttö (kohta 6 kk) oli aivan mahdoton tapaus ensimmäiset 3 kuukautta. Tyttö nykkui päivällä PALJON enkä halunnut rajoittaa sitä, koska TYTTÖ EI NUKKUNUT YHTÄÄN PAREMMIN VAIKKA HERÄTIN HÄNET AIEMMIN PÄIVÄUNILTA. Eli päiväaikaan nukuttujen tuntien määrä ei vaikuttanut yöuniin. Rankkaa oli. Kannettiin miehen kanssa tyttöä, kapaloitiin, keinuttiin, vaunuteltiin, tissiteltiin ja kaikki mahdollinen. Tehtiin sitä vuorotellen. Toinen nukkui tulpat korvissa kun toinen valvoi. TYttö nukahti yleensä 4 maissa aamulla ja mies lähti töihin klo 6.

Mutta sitten kuin taikaiskusta tyttö oli reilun 3 kuukautta rupesi nukkumaan. Siihen ei siis tarvittu unikoulua eikä sen kummempaa opetusta. Tyttö vain päätti alkaa yönukkujaksi ja söi vain 2 kertaa yössä tissiä. Nyt 6 kk vanhana laittaa nukkumaan poikkeuksessa klo 21 ja herää ekan ja ainoan kerran tisulle klo 6 ja jatkaa unia 8-9 saakka aamulla. Kaveri-äitieni, joiden pikkuiset nukkuivat vauvana täysiä öitä, on nyt täysi työ saada vauvat nukkumaan yli 3 tunnin pätkiä ilman että heräisivät syömään. ELI MUN VINKIT ON:

1.Elä ressaa asiasta, koita jaksaa vaikka tiedän et se on rankkaa

2. muista että menee ohi

3. pidä kuitenkin kiinni iltarituaaleista, meillä oli aina yöpesu ja syönti alkaen klo 20-21 huolimatta siitä että tyttö nukahti vasta 04!!

Voimia sinulle! Ä-77 tyttö 6 kk

Niin ja unohtui lisätä, että älä syyttele itseäsi tai hae vikoja itsestäsi. Teet varmasti kaiken lapsesi parhaaksi. Et ole sen huonompi äiti eikä lapsesi kärsi siitä jos rytmi on hiukan sekaisin. Muista että vauvat nukkuvat kyllä omaksi tarpeekseen, ne pitävät unistaan huolen..

meillä vauva ei nukahda oikeastaan mihinkään muualle (vaikka väsynyt olisikin) kuin sänkyyn meidän väliin. Ja mieluiten naama melkein kiinni mun kainaloon. Ja joudun aina myös itse arvelemaan vauvasta milloin sopisi nukkua kun ei millään ilmoita väsymisestään. Vasta kun nostan viereen niin saattaa ruveta kiehnäämään ja hieromaan silmiään...ja näin ollut ihan syntymästä asti. Ja siitä vierestä ei saa nousta ainakaan puoleen tuntiin pois, muuten vauva herää.

alotinkin jo uudenn ketjun, mutta kirjotanpa tännekin...
meillä on vähän sama juttu kuin edellisellä, eli ei välttämättä ilmoita väsymyksestään, mutta jotenkin on selvillä vauvan rytmi eli n. tunnin jaksaa olla kerrallaan hereillä. sen jälkeen otain syliin tai viereen, jossa alkaaki sitten kiehnätä unisena... ja nukahtaakin, MUTTA herää ihan koko ajan... kapalossakin, sama missä.

Kiitos vinkeistä ja ainahan se lohduttaa kun lukee että muillakin on ollut samantapaista. kyllä tää tästä... joskus helpottaa.... Ps. terveiset vaan sinulle Big Brotherin ym. ""yökatsoja"": Olen aina ollut periaatteesta maksullisia kanavia vastaan mutta arvatkaapa olenko mielessäni siunannut mieheni päätöstä, että hankitaan Discovery-paketti. Voi ainakin sivusilmällä katsella keskellä yötä ihan mielenkiintoisia domentteja kun yrittää nukutella vauvaa... ;-)

Onko sellainen tullut mieleen, että pienikin vauva osaa jo pyörittää koko taloutta? Minä laittaisin vauvan sänkyyn silloin kun nukkuma-aika on ja katsoisin, että kaikki on hyvin. Pari iltaa mene itkiessä ja naristessa, mutta sitten lapsi alkaa nukkumaan.Tämä on tieto. Älkää nukuttako lasta niin lähellä, että kuulette jokaisen nikotuksen.
Jos isä tai äiti katsoo telkusta väkivaltaohjelmia, kuinka uskotte että vauva voisi sellaisessa melussa rauhoittua yöunille?

Jos nukkuu päivällä huonosti, sama jatkuu myös yöllä. Eli on väärää luuloa että pitkät päiväunet olis yöunista pois. Vauvalla se sama ""rytmi"" jatkuu sitten yölläkin joten liian vähän saa unta. Nukkuisko ulkona päivällä pidemmän pätkän? Niin vois nukkua sit illallakin paremmin yöunille. Itse huomasin tuon pitävän paikkansa.

meillä toimii aina silloin tällöin tuo vaunut ulkona, mutta liikkeessä täytyy olla...muuten alkaa kiehnääminen joka sitten jatkuu huudoksi.
Ja meillä on yritetty pitää tiettyä aikataulua yllä joka päivä samoihin aikoihin. Ja ilta kun tulee niin kylvyn jälkeen tv pienemmälle ja valoja himmeämmäksi. Sitten yleensä iltamaidon jälkeen vauva alkaakin kiehnäämisen ja ei muuta kuin nukuttamaan... mutta silti se on aina samanlainen taistelu. On yritetty myös sitä, että vauva jätetään yksinään nukahtamaan...useana päivänä peräjälkeen koskaan siinä onnistumatta. Voi olla että olen sitten liian herkästi paikalla kun en kärsi kuunnella puolta tuntia kauempaa sitä suoraa huutoa. Vauva kun yleensä sitten rauhoittuu kun tulen paikalle ja nostan syliin.
Itse olen sitä mieltä, että nukkukoon toistaiseksi näin...kun edes nukkuu jotenkin. Unikouluahan sitä sitten joudutaan jossain vaiheessa kokeilemaan. Mutta toistaiseksi kun yötkin menee vielä useammalla syötöllä...

Tuli tuosta vaunuihin nukuttamisesta vaan mieleen, että älkää totuttako vauvaa nukkumaan liikkeessä oleviin vaunuihin. Yrittäkää niin, että kun vauva nukahtaa niin heti kohta jätätte vaunut paikoilleen, esim. parvekkeelle tai pihalle. Tietty jos ole paikkaa mihin vaunut voi ulos jättää tämä ei onnstu. Itse olen aina tehnyt niin, että kävelen meidän pihassa sen aikaa, että vauva nukahtaa ja sitten ei muuta kun vaunut ikkunan eteen. Kun vauva on just nukahtanut niin ei huomaa sitä, kun vaunut pysähtyy.

Yhteistyössä