Mahdoton ehkäisypulma :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ounou"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"ounou"

Vieras
Tilanne: 5 kk ikäinen vauva jota imetän. Lääkäri määräsi ehkäisyyn cerazetteja, joita olen nyt syönyt 3 kk. Vuotoa on lähes kokoajan. Välillä 3-5 pv taukoa, sitten taas joskus kaksikin viikkoa putkeen menkat. Soitin asiasta ehkäisyneuvolaan, ja siellä sanottiin että kapseli tai hormonkkierukka ainoat vaihtoehdot enää :( ja että periaatteessa vain h-kierukka, koska kuulemma kapseli todennäköisesti tiputtelisi minulla myös. Kaikki yhdistelmä-valmisteet sulkee aurallinen migreeni ja imetys pois. Kondomi on maailman inhottavin keksintö ja pelkään niin kovasti sitä kierukan laittoa ja kipua. Seksielämää ei muutenkaan meillä enää lähes ollenkaan tästä syystä kun kokoajan vuodan ja halutkin vähentyneet hurjasti! Ahdistaa niin tämä tilanne :(( Mikä neuvoksi? Kellään vastaavaa? Minkälaisia kokemuksia hormoni kierukasta?

Sinunko mielestäsi kondomi on inhottava, vai miehesikö sanoo niin? En vaan oikein tajua mitä inhottavaa siinä olisi, sehän on hyvinkin siisti ja muutenkin hyvä tapa ehkäistä. Siemennesteet ei lillu reisillä, eikä lakanatkaan sotkeennu.

mulla on vastaava tilanne, söin cerazetteja vuoden verran viimeisen raskauden jälkeen: paino nousi 10 kiloa ja vähäisetkin halut katosi kokonaan, menkkoja ei ollut kylläkkään koko aikana mikä oli ainoa positiivinen asia. Lopulta mies kyllästyi haluttomuuteeni ja käski lopettaa ne myrkyt. Kierukka ei mulla jostain syystä pysy paikallaan, pillerit ei käy verenpainetaudin takia. Meillä siis käytössä kondomi ja harkitsen vakavasti sterilisaatiota kun on tuota ikääkin jo päälle 40. Huoh.

Sama setti, paitsi kierukankin kokeilin ja valuin putkeen yli puolivuotta. Ratkaisu oli sit se kondomi. Se on yllättävän kiva vaihtoehto. Vaikka vastustinkin sitä.

Mulla oli sama ongelma cerazetten kanssa. Mikset kokeile muita minipilleri merkkejä. Niitä kun on vielä kaksi muuta cerazetten lisäksi. Itse käytin mini-pill merkkiä imetyksen aikana ja käytän edelleenkin vaikken enää imettänyt vuosiin.

Ymmärrän ettei kumit huvita. Tuntuu huonolta ja itse saan limakalvo oireita kumeista.

Itselläni on ollut myös 12-vuoden aikana pillereitä eri merkkejä, hormonikierukka ja loppuviimein sen kondomi. Parisuhteessa ollut 7-vuotta jonka aikana syntynyt 3 lasta, esikoisen sain ennen nykyistä suhdetta. Meillä ongelmaksi muodostui ehkäisyjen tehottomuus, pillerit petti, kierukka petti. Nyt kuopus 3kk ja minulle tehtiin synnytyksen yhteydessä sterilisaatio jonka uskon viimein toimivan.

Mietinkin sitä miksi lääkäri ei ehdottanut mitään muuta minipilleri merkkiä, mutta muualta luin että cerazetteissa paras vuotokontrolli?? Mikä siinäkin siis minun tapauksessani olematon. Kondomin kanssa seksi tuhat kertaa huonompaa kummankin mielestä ja blääh.. inhottaa kun ei oikeasti tunnu olevan mitään ratkaisua. En nyt vielä toista lastakaan halua ja ei tämä selibaattikaan oikein innosta

cerazetet aiheutti mulle ylimääräisiä vuotoja.Nyt on käytössä hormonikierukka joka on mielestäni loistava!Mitään ylimääräisiä vuotoja ei ole ja välillä kuukautisetkin ovat jääneet pois (ja jos kuukautiset tulee vuoto on todella minimaalista,pikkuhoususuojalla pärjää hyvin)Menkkakivut jäi pois ja vuotopäivät vähenivät myös.Miinuspuolena voin sanoa että kierukan asetus tuntui epämiellyttävälle ja iho alkoi rasvoittumaan.

[QUOTE="ounou";29596209]Mietinkin sitä miksi lääkäri ei ehdottanut mitään muuta minipilleri merkkiä, mutta muualta luin että cerazetteissa paras vuotokontrolli?? Mikä siinäkin siis minun tapauksessani olematon. Kondomin kanssa seksi tuhat kertaa huonompaa kummankin mielestä ja blääh.. inhottaa kun ei oikeasti tunnu olevan mitään ratkaisua. En nyt vielä toista lastakaan halua ja ei tämä selibaattikaan oikein innosta[/QUOTE]

näinhän ne muka väittää että cerazettessa olis hyvä vuotokontrolli. Vaikuttaa kyllä usein siltä että cerazetten kanssa on niitä jotka vuotaa kokoajan ku seula ja sitten se toinen osa jolla cerazette vie kokonaan vuodot pois.

Minä vuosin ku seula 4kk putkeen cerazetten kanssa. Mini-pill sopii silti hyvin ei ylimääräisiä vuotoja ja kuukautiset on niukat ja kestää 3pvää. Kannattaa kokeilla kerran kun vielä on mitä kokeilla, mini-pill ja toinen on microluton.

Pitää kuitenkin muistaa että jokaisen keho reagoi eri valmisteisiin eri tavalla. Jollakin jää pois vuodot kapselilla jollakin toisella kierukalla ja kolmannella vaikka cerazetella. Eikä näitä oikein voi tietää muutaku kokeilemalla.

Jos vuotaminen on sellainen asia ettei sitä mitenkään jaksa sietää niin sillon ei varmaan kannata kapselia tai kierukkaa ottaa. Niitä kun ei omin käsin saa pois kun alkaa vuotaminen tympimään.

Pitää kuitenkin muistaa että jokaisen keho reagoi eri valmisteisiin eri tavalla. Jollakin jää pois vuodot kapselilla jollakin toisella kierukalla ja kolmannella vaikka cerazetella. Eikä näitä oikein voi tietää muutaku kokeilemalla.

Jos vuotaminen on sellainen asia ettei sitä mitenkään jaksa sietää niin sillon ei varmaan kannata kapselia tai kierukkaa ottaa. Niitä kun ei omin käsin saa pois kun alkaa vuotaminen tympimään.

yleensä kapseli ja kierukka on juuri ne jotka jättävät vuodot kokonaan pois,tai näin ainakin mun gynekologi sanoi.Tavallisen terveyskeskuslääkärin ajan varaamalla ne saa pois jos eivät sovi.Mutta kokeilla kannattaa.Minä en hormonikierukastani enää luopuisi.

Ei se hormonikierukkakaan kaikilla toimi kuin unelma. Täällä on nimittäin yksi, joka on niin väsynyt koko touhuun. Menkat tulevat kuukauden välein ja kokonaisuudessaan vuoto ja tiputtelu kestävät noin 10 päivää. Vielä olen kestänyt tilannetta (reilu 1,5 v. takana odottaen sitä parempaa kuukautta), mutta hyvin lähellä on vekottimen poisto. En vaan tiedä, mikä vaihtoehto olisi paras.

Mulla samanlaista settiä plus ettei kumit käy limakalvoärsytyksen vuoksi eli vaihtoehtoja ei oikein ole.. Useamman vuoden ollaan harrastettu keskeytettyä ja hyvin on toiminut :) Mitään ylimääräisiä hormoneja en kroppaani enää suostu ottamaan!

Kannattaa sitten kyllä varautua siihen, että sen 160euron hormoni kierukan kanssa vuodat edelleen kuin seula. Minä vuosin 9kk, ja vituttaa kun meni rahat hukkaan : / ja niinkuin täällä joku sanoi, kierukkaa ja kapselia ei itse saa pois heti kun haluaa. Ja ne suosittelee kokeilemaan kierukkaa sen puol vuotta. Mut tosiaan, varaudu vuotoon.

Mulla sama ongelma. Imetän joten vaihtoehtoina minipillerit tai kuparikierukka. Minulla oli raskaudenjäljeinen masennus joten pillereitä en voi käyttää kun ne vaikuttavat mielialaan. Kierukkaa ei laiteta anatomisen epämuodostuman vuoksi. Kondomi tuntuu pahalta yhdynnän aikana ja usein vielä pari päivää myöhemminkin kirvelee. Vasektomiaan on piiiitkät jonot, sitä odotellessa.

[QUOTE="Veera";29596639]Jos ei ehkäisystä löydy sopivaa niin sitte keskeytetty yhdyntä/varmat päivät kunnes lapsiluku on täysi, sitten sterilisaatio.[/QUOTE]

Näin me ollaan toimittu jo 7 vuotta. Kun ei vaan noi hormonaaliset ehkäisyt ole vaihtoehto ja kumi tökkii. Toki jos lapsi on ehdoton EI, on tyydyttävä kumiin.

Hyvin on toiminut, meillä yksi lapsi joka sai alkunsa ekasta yrityskierrosta. Toista on yritetty nyt 2 kiertoa, molemmista alkanut raskaus mutta tullutkin keskenmeno. Eli olen raskautunut vain silloin kun niin ollaan toivottu.

Kun lapsiluku on täynnä, mies menee pistämään piuhat poikki.

[QUOTE="wieras";29596120]Sinunko mielestäsi kondomi on inhottava, vai miehesikö sanoo niin? En vaan oikein tajua mitä inhottavaa siinä olisi, sehän on hyvinkin siisti ja muutenkin hyvä tapa ehkäistä. Siemennesteet ei lillu reisillä, eikä lakanatkaan sotkeennu.[/QUOTE]

Ja liukkaria saa sitten lotrata kaksin käsin ja reidet ja lakanat ja joka paikka on siinä kun kumi vie kaiken kosteuden pois ja hiertää (entisestäänkin kun miehellä kestää niin kauan sen kanssa).

Ehkäisyongelmat loppuivat täällä vasta sterilisaatioon. Hormonit eivät sopineet, kierukka sattui kokoajan ja kortsut ovat karmeita.

Mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä, että kierukan laitto sattuisi? Ei se ole sen kummosempaa kuin verinäytteen otto.

Kyllä se saattaa sattua, riippuu hyvin paljon kipu kynnyksestä, onko lapsia, missä vaiheessa kiertoa, laittajasta...

Minullakaan se ei tuntunut oikeastaan missään. Hieman sattui ja oli vähän epämiellyttävää. Se oli mulla 3 kuukautta ja otatin pois tarkastuskäynnillä :) päätettiin alkaa uutta lasta yrittään. Minulla oli kuparikierukka. Vuoto ei pahentunut tai kuukautiskivut pahentunut. Joillakin ne pahenee.
Onhan niitä kierukoita ym jos ei pillerit sovi. Toki joissakin sama hormooni vaikuttavana aineena.

Yhteistyössä