mahasyövästä????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko kenelläkään mitää tietoa mahasyövästä? Jos se on levinnyt esim. maksaan ja keuhkoihin? Mitkä paranemis mahdollisuudet jne. Onko kellään minkäänlaisia kokemuksia mm tuttujen kautta?

...Sain juuri tietää, että ystäväni on sairastunut...

sukulaisella oli mahasyöpä, ja ei ollut missään vaiheessa toivoa..ja kuoli.mutta olikin vanha..en tiedä ennusteista, luulisin ettei kovin hyvä jos keuhkoissa ja maksassakin jo..

Mullakin papalla oli, tehtiin leikkaus, jossa voitiin maha vain avata ja todeta, ettei mitään ole tehtävissä. Kuoli seuraavana yönä leikkauksesta saamaansa veritulppaan.

VOih. :( Tiedän vain, että mahasyöpä on pahahomma ja varsinkin jos on levinnyt. Minkä ikäisestä ihmisestä kyse? Miten huomattiin vasta nyt?

Erään kaverini äidillä on ollut mahasyöpä ja häneltä leikattiin melkein koko mahalaukku veke. Parani, mutta syömään pystyi vain hyvin pieniä määriä kerralla. Se tietysti on pieni juttu sen rinnalla, että pysyi kuitenkin hengissä.

"Suomessa todetaan joka vuosi lähes tuhat uutta mahasyöpätapausta. Jos sairaus havaitaan tarpeeksi ajoissa, se voidaan hoitaa kirurgisesti, muuten sen ennuste on huono. Mahasyövän oireita ovat muun muassa kipu vatsassa, oksentelu, ripuli, ruokahaluttomuus ja laihtuminen, mutta se voi olla pitkään oireeton.

Mahasyövän hoitomenetelmiä ovat sytosaatti-, sädehoidot, leikkaus ja erilaiset lääkkeet."

kaksi tapausta tiedän kenellä levisi ja molemmat on jo vainajia tai itseasiassa kolmekin mutta tuo kolmas oli aikana ennen kuin hoidot oli sitä mitä nyt. Kai mahasyövästäkin voi parantua kun ajoissa todetaan, mutta on niin paljon epämääräisiä mahaoireita ja sitten taas ihmiset itselääkitsee itseään eikä ajoissa tutkita, mutta toisaalta lääkäritkin kuvittelee että vähän joka toisella närästää

kaverin suvussa mahasyöpä periytyvää..
sen mun kaverin äidil havaittiin se juts 1,5vuotta sitten,(keski-ikäinen immeinen) mahalaukku piti leikata pois, ja voi nyt ihan hyvin.tietty pitää olla tarkka syömisest jne.

todettiin mahasyöpä viime kesänä,oli ehtinyt levitä maksaan,keuhkoihin ja pernan reunaan. Tehtiin useita isoja leikkauksia,sai pitkän sytostaattikuurin ja nyt keväällä vielä sädehoitoa. Nyt on toipumassa eikä ainakaan vielä ole löytynyt uusia pesäkkeitä. Eli toivoakin on=)

Äitilläni todettin 3 v. sitten. Koko mahalaukku leikattiin pois, myös osa maksaa. Ruokavalio muuttui täysin, ei esim. voinut syödä kuitupitoista ruokaa. Paino laski kovasti ja yleiskunto myös. Selvityi syövästä, mutta 2 vuotta leikkauksesta iski oireeton keuhokuume johon menehtyi hyvin nopeasti. Eli minun näkemykseni mukaan voi selvitäkin hyvin vaikka olisi heikossa kunnossa, mutta jälkisairauksien riski on suuri.

siskoni menehtyi mahasyöpään muutama vuosi sitten. eka kerralla selviytyi nipin napin kun leikattiin koko mahalaukku pois. muutaman vuoden päästä uusiutu ja levisi kuin kulovalkea ja hän kuoli. Toista kertaa ei voitu leikata enää kun peäkkeet olivat niin vaikeassa paikkaa ja tosiaan levisi vain sit lisää niin nopeasti.

Mun kummisedällä oli vatsasyöpä joka oli levinnyt maksaan ja keuhkoihin. Monta vuotta se oli ensin pelkästään vatsassa ennen kuin levisi, leviämisenkin jälkeen oli elossa vielä 3-vuotta. Kaikkiaan 8-vuotta sairasti syöpää.

mahasyöpä on siitä petollinen, ettei se välttämättä ihan varhaisessa vaiheessa oirehdi niin huolestuttavasti, ja voi tosiaan levitä hurjan nopeasti. alkuvaiheessahan ennuste on paljon parempi kuin silloin jos se on ehtiny levitä muihin elimiin ja imusolmukkeisiin. isäni viettää juuri viimeisiä elinpäiviään mm. haimaan levinneen mahasyövän takia. sairastanut syöpää puolivuotta, kolme päivää sitten diagnosoitu, eikä enää mitään toivoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
VOih. :( Tiedän vain, että mahasyöpä on pahahomma ja varsinkin jos on levinnyt. Minkä ikäisestä ihmisestä kyse? Miten huomattiin vasta nyt?
Erään kaverini äidillä on ollut mahasyöpä ja häneltä leikattiin melkein koko mahalaukku veke. Parani, mutta syömään pystyi vain hyvin pieniä määriä kerralla. Se tietysti on pieni juttu sen rinnalla, että pysyi kuitenkin hengissä.

Mahasyöpä onkin yleensä juuri sellainen, että antaa oireita vasta sitten kun tauti on jo pitkällä.

Onko kenelläkään mitää tietoa mahasyövästä? Jos se on levinnyt esim. maksaan ja keuhkoihin? Mitkä paranemis mahdollisuudet jne. Onko kellään minkäänlaisia kokemuksia mm tuttujen kautta?

...Sain juuri tietää, että ystäväni on sairastunut...

Siskon työkaverilla maha reistaili ja lääkäri diagnosoi mahahaavan, joka paranisi lääkkeillä.
Tämä henkilö sitten meni kuitenkin yksityiselle ja vaatimalla vaati et otetaan näyte ja näytteestä löytyikin syöpää, henkilö oli 25v ja kuoli muutamassa kuukaudessa.
Kova paikka oli siskolle ja varmasti myös muille työntekijöille omaisista puhumattakaan.

Minun äitini(jtn.30.v)sairastui n.7kk sitten mahasyöpään. Oli levinnyt mahasta kolmeen imusolmukkeeseen ja hiukan maksaan, kaikki syöpä pöpöt saatiin pois leokkauksella. On toipunut ihan hyvin ja viimeistä sytostaatti viikkoa viedään loppuun. Hän kuitenkin on valmistautunut kuolemaan vähän liiankin hyvin. Onko hänellä mitään mahdollisuutta elää vielä todella pitkään tai edes 10-20 vuotta?? Onko mitään pelkoa, että hän voisi heittää henkensä yhtäkkiä?? Miten nopeasti syöpä voisi uusia??

Toivoisin, että vastaisitte minulle pian, ettei minun tarvitsisi mennä itkuisena nukkumaan ajatellen kahta siskoani ja minua tulevaisuudessa :(