Mahan näkyminen ekassa raskaudessa

Heippa!

Mulla on nyt rv. 15 meneillään ja odottelen masun ilmestymistä innokkaana.
Eikö sen pitäisi alkaa pikapuolin näkymään? Milloin teillä on ekassa raskaudessa maha alkanut näkyä? Ja milloin muut ovat kehdanneet kysyä masun pullotuksen syystä ;)

Vaikuttaakohan taakse kallellaan oleva kohtu masun näkymiseen tai sen muotoon? Itse luulisin, että maha näkyy myöhemmin (eikä niin pyöreänä ) kuin jos kohdun asento olisi normaali. Pitääköhän tämä paikkansa?
 
AnQ
Miulla alkoi massu pyöristyä joskus viikolla 25-26, sitä ennen vaan pömpötti vähän ja säälittävästi :D Siitä muutama viikko, ni olikin jo ihan kivasti kumpua.

Mie en tiedä, vaikuttaako tuo kohdun asento miten, miulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja tosiaan vasta noinkin "myöhään" alkoi näkymään. En sitten tiedä, miten muukin painonnousu siihen vaikutti, oli tuossa vaiheessa kerännyt jo ainakin 10 kiloa vararavintoa elimistöön :D

Kyllä se vielä sieltä pompsahtaa, nyt itse (rv 39+5) alkaa jo toivoa, että pääsisi mahdollisimman pian eroon ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Katti:
Heippa!


Vaikuttaakohan taakse kallellaan oleva kohtu masun näkymiseen tai sen muotoon? Itse luulisin, että maha näkyy myöhemmin (eikä niin pyöreänä ) kuin jos kohdun asento olisi normaali. Pitääköhän tämä paikkansa?
Hei

Kysyin tuota neuvolassa lääkäriltä, kun mietin että koskahan alkaa maha näkyä, mullakin on nyt tulossa 16 viikkoa täyteen. Vastaus oli, että ei ole enää merkitystä sillä minne se on kallellaan, koska se kallellaan olo on vaan sillon kun ei ole raskaana ja raskauden ihan alkuvaiheilla. Nythän kohtu on jo pyöreä ja täynnä tavaraa eikä siten ole enää kallellaan minnekään suuntaan.

Minulla on jo alkanut maha pömpöttää parin viikon sisällä, mutta en nyt sanoisi tuota vielä varsinaiseksi vauvamahaksi, oma kerros hämää siinä hieman :) Ja kun se vielä yleensä on ilmaa täynnä niin kyllähän se pömpöttää jos siitäkin hyvästä..
 
Mulla huomasi kaikki viimeistään viikolla 12, että oon raskaana. Ihan sama millaiset vaatteet oli päällä, niin sellaisetkin ihmiset kyseli, että milloin on perheenlisäystä tulossa, jotka eivät voineet mitenkään tietää, että olen raskaana. Nyt on viikkoja 21+3, ja vatsan ympärys on kasvanut n. 23cm.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AnQ:
Miulla alkoi massu pyöristyä joskus viikolla 25-26, sitä ennen vaan pömpötti vähän ja säälittävästi :D Siitä muutama viikko, ni olikin jo ihan kivasti kumpua.

Mie en tiedä, vaikuttaako tuo kohdun asento miten, miulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja tosiaan vasta noinkin "myöhään" alkoi näkymään. En sitten tiedä, miten muukin painonnousu siihen vaikutti, oli tuossa vaiheessa kerännyt jo ainakin 10 kiloa vararavintoa elimistöön :D

Kyllä se vielä sieltä pompsahtaa, nyt itse (rv 39+5) alkaa jo toivoa, että pääsisi mahdollisimman pian eroon ;)
Onhan sullakin kerennyt tuo masu kasvaa ihan mukavasti. (Profiilia kurkkasin) :D
 
itse huomasin selvän eron masun kasvamisessa viikkojen 11+ ja 15+ otettujen kuvien välillä. Siis ei se silloin viikoilla 15+ ollut mikään "pallukka" vaan pömpötystä. Eka ulkopuolinen huomas n. viikoilla 19 että taidat oottaa vauvaa. :)
 
Mulla taisi mennä jopa omat farkut rv 15 (noin) asti. Muille maha näkyi selkeesti vasta rv 20 jälkeen...

Nyt odotan neljättä ja viikkoja 17+4 ja maha on valtava, muutamalta olen jo kuullut, että pakko olla enemmän kuin yksi!! :kieh: Äitiysvaatteisiin siirryin n viikolla 10...
 
Nyt Pötkylä ja minä viikolla 21+2 eikä oikein mielestäni näytä vauvamahalta. Pystyn peittämään vaatteilla (paitsi omat housut kyllä ovat käyneet pieneksi). Näytän kyllä mielestäni lihavalta vaan. Mies tosin rakastavan leikillisesti sanoo minun olevan "hyvissä lihoissa" ja paikkapaikoin masu on "outokumpu". =) Kai se siitä pömpähtää esiin..
 
Pikkuhiljaa omaan silmään (ja miehen) maha alkoi pyöristyä rv 11--> Joskus 20.viikon jälkeen näytti jo vauvamasulta. Äippävaatteisiin tosin siirryin kokonaan vasta rv30, siihen asti pidin vain isompia vaatteita päällä. Nyt viikkoja 33+6 ja edelleenkin joitain normipaitoja käytössä, kiitos nykypaitojen joissa pituutta riittää :)
 
Mulla näkyi tosi aikaseen. Itse asiassa nolotti ihan sanoa alkuun, että la vasta joulukuussa, kun tuntu että toiset luuli mun lähtevän "telakalle" ihan lähiaikoina. (n.rv15 tienoilla) Nyt tuntuu että vatsa on pysynyt sellaisena saman kokoisena pari viikkoa, eli taisi olla sellainen alkupyrähdys toi alkukasvu. Ei olisi onnistunut raskauden salaaminen rakenneultraan saakka. :LOL: Hirvittää kyllä, että kuinka valtava olen kolmen kuukauden päästä. Liekö meillä lyhyillä ihmisillä vatsaa näkyy nopeemmin, ku vatsa ei voi kasvaa ns. pitkittäin, vaan se kaikki tulee tuohon eteen.
 
Kyllä se vähän vaikuttaa onko kohtu ns. edessä vai takana. Ja monesti ainakin pienemmillä ihmisillä näkyy aiemmin, mutta tuskin sekään nyt ihan kirkossa kuulutettua on. Ite olin ennen raskautta 155/47 ja viikoilla 8-9 jo ulkopuoliset kyseli ihan avoimesti. :D Mä oon semmonen hoikkis aina ollu niin heti kyllä paisto ja kauas...
 
Itselläni menossa rv 8+6 ja tänään jo ensimmäinen huomasi kysyä, olenko raskaana... Olen kanssa normaalisti melko hoikka, ja nyt on vatsa aivan turvoksissa, johtuu tosin osin siitä, että tämä on ICSI-hoidolla aikaansaatu, eli lugesteronit sain lopettaa vasta nyt... Ei paljon naurata, voin kanssa tunnustaa... :| Taidan tästä töiden jälkeen ajaa kanssa kaupan kautta ja hakea pari tunikaa, josko sitten kiinnittäisi vähemmän huomiota... :LOL:
 
Teilläpä näkyy aikaisin! :eek: Eihän sikiön koko ole noilla viikoilla kuin vasta 15-20 mm! Mä painoin ennen raskautta alle 50 kg ja pituutta siunaantunut 165 cm. Silti oikea maha pönkäs näkyviin vasta rv 20 kieppeillä.. :/

*muoks* En siis tosiaan kyseenalaista ketään, on vaan jännää miten voi noin aikaisin jo alkaa näkymään. Vaikuttaakohan se sitten vatsan "lopulliseen" kokoon? Äidilläni odotuksissa ollut "pieni" maha, niin todennäköisesti mullakin tulee olemaan.
 
Mulla näky rv 12 jo selkeästi että raskaana ollaan. Tosin toi turvotus jatku rv 20 asti jolloin siitä rupesi tulemaan semmoinen pinkeä, kova vauvamaha. Silloin oli kanssa semmoinen fiilis että maha pienenee. Nyt rv 26+ koko on norsu ja ihmetellään että vieläkö kolme kk!
 
Mulla kyllä mahtu vain miehen housut jalkaan rv 10. Sain painoa heti alkuun 3kg.. Maha alko näkymään siinä viikoilla 20. Se siis pompsahti aivan yhtäkkiä esiin. Mulla lyhyt selkä, ja oli vaikeuksia rv 30-34 kun kohtu oli niin ylhäällä että hengittäminen oli vaikeaa ja mahalaukkin niin kasassa että pahaa teki. Nyt onneksi laskeutunu sen verran että taas henki kulkee..

mustajuuri 35+6
 

Yhteistyössä