Mahan kasvu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv28+6
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv28+6

Vieras
Mulla tosiaan on ollut nyt

rv 25+0 sf-mitta 21cm
paino on noussut tähän asti hyvin hitaasti (100-300g/vko) tai jopa laskenut
rv 26+5 sf-mitta 25cm paino muutos +2kg edelliseen
rv 28+6 sf-mitta 29cm painon muutos +2kg

Olen 164cm pitkä ja hieman pullea ollut ennen raskautta. Raskaana ollessa tuntuu, että olen itseasiassa laihtunut ja muutkin ovat siitä maininneet. En oikein ymmärrä milä energialla paisun näin paljon, kun minulla on ollut runsaasti oksentelua koko raskausajan..

Lisäksi tänään neuvolan täti kauhisteli painonnousua ja kritisoi, että syönkö liikaa. En kuitenkaan usko, että läskiksi asti olen voinut syödä kun tosiaan oksennan edelleen päivittäin ja niin harvat ruuat pysyy sisällä.. Lähinnä suolainen ja epäterveellinen. Kasviksia ja hedelmiä en enää kuvittelekkaan syöväni, kun ne ovat päätyneet niin monesti vessan seinälle. Lisäksi masu on niin kova ja pinkee, ettei sinne ainakaan ole sitä ihraa muodostunut..

Tuli hirveen pahamieli, kun nyt olen voinut hieman paremmin (oksentanut monena päivänä vain kerran!) kun olen syönyt roskaruokaa ihan suosiolla lähes päivittäin. Itkeskelin monta tuntia neuvolan jälkeen ja sitten alkoi supistelemaan ja tajusin, että on ehkä aika rauhoittua. Tämä jatkuva huonovointisuus ja oksentelu on niin turhauttavaa ja nyt en sitten vissiin saisi enää käyttää ainoata keinoa, jolla voin vähän edes hallita sitä! Onneksi enää pari kuukautta jäljellä, niin pääsee tapaamaan meidän vauvan. :)

Niin ja olen tosiaan käynyt sokerirasitustestissä ja siellä ei ollut mitään häikkää.

Kysymys kuuluukin, kuinka paljon teillä on näillä viikoilla tullut painoa ja masun kasvua? Onko tämä ihan normaalia kasvua vai syönkö salaa unissani tai jotain? :D

http://www.tekay.fi/chart/sf.php?vk=8&cm=21&vk2=10&cm2=25&vk3=12&cm3=29&vk4=rvk&cm4=cm&vk5=rvk&cm5=cm&Laske=N%E4yt%E4+taulukko%21

Tuolta näyttää tuo sf-mitan kasvu yhden netin taulukko ohjelman mukaan..

Voihan se olla asentokin joka vaikuttaa mutta ei tuo ole edes suuri heitto. :)
Itselläni sf-mitta oli 35 nyt, ja katso viikot. ;)
Esikoisesta oli näillä lukemilla viikoilla 36-37..

Älä huoli terveydenhoitajan sanomisista, jätä ne omaan arvoonsa. Mulla on paino alkanut nousta useimmiten vasta raskauden puolivälissä. Siihen asti laskenut tai pysynyt samana. Mä olen ollut aina kyllä pyöreä, että lähtöpainoa on ollut jo valmiiksikin. Ensimmäisen kerran farkutkin on tuntuneet pinkeiltä vasta tuossa puolivälissä vatsan kohdalta.

Ainakin kahdessa raskaudessa mulla onkin tuon puolenvälin jälkeen tullut sitten yhden kuukauden aikana neljä kiloa lisää. Mainitsi se th mullekkin siitä sillon, mutta ei se kiinnittänyt huomiota yhtään siihen, ettei siihen saakka ollut tullut juuri mitään. Ehkä se ajatteli, että jos sama meno jatkuu... Mutta ei mulla ainakaan muina kuukausina sitten enää niin tullut.

Noista mitoista en muista enkä nyt lähde etsimään kortteja. Joka tapauksessa vähän mittaajastakin (ja käsittääkseni lapsen asennosta) kiinni koko mittatulos. Onnea odotukseen!

Oho, mehän ei painita ees samassa sarjassa :D Tuo kyllä vähän helpotti, kiitos!

Kyllä minusta on tuntunut aikasemmin, että minun maha on aika pieni ja sievä vielä, mutta tuo kritiikki neuvolasta sai miettimään onko se sittenkään. En muutenkaan tykkää yhtään mun uudesta neuvolasta ja esikoista odottaessa ei ole vielä niin selkeää kuvaa miten kaiken kuuluis mennä..

Kiitos Squawe! Minäkin olen vähän laittanut asiaa jonkun kasvupyrähdyksen piikkiin, kun tosiaan se on näin yhtäkkiä alkanut paino nousta ja maha kasvaa. Eli eiköhän se siitä rauhoitu ja jos ei niin murehtia asiaa vasta sitten..

Mulla viikkoja 29+1 ja paino tippunut 2 kiloa. Neuvola tädiltä piti jo kysyä et onko normaalia et ei tuu painoa vaikka syön normaalisti niin meinasi et ku masu kasvaa hyvin niin kyllä lapsi ottaa ravinnon.

Ootko ollut kikatus tosi laiha aloittaessa vai onko sun th vaan mukava? :)

Mulla on tullut yhteensä 7kg, joista tosiaan se 4kg kuukauden aikana.

Nyt painan 62 kg :)
Ei kuulema tarvii vielä huolestua :P Joka kerta oon lihonut 10-15 kg, ja ne on lähtenyt poiskin sitten nopeesti. Minkäs teet, kun suklaa on hyvää ja raskaana oleva nainen ei toki voi itseltää mitää kieltää ;)

Nyt painan 62 kg :)
Ei kuulema tarvii vielä huolestua :P Joka kerta oon lihonut 10-15 kg, ja ne on lähtenyt poiskin sitten nopeesti. Minkäs teet, kun suklaa on hyvää ja raskaana oleva nainen ei toki voi itseltää mitää kieltää ;)

Ihana asenne. :)

Ehkä munkin pitää mennä takaisin aikaisempaan mielentilaan, asennoitua niin että kyllä sitä painoa saakin tulla, ja jättää nuo th:n sanomiset omaan arvoonsa kunnes toisin todistetaan.

Ihanaa, kun on täällä palstalla kivoja ja kannustaviakin ihmisiä! ^^

Ei mullakaan tullut alku aikoina kun tosi vähän painoa, 100g-500g viikossa.. Yhtäkkiä viikoilla 30, oli kuitenkin tullut reippaasti enemmän! Neuvolan täti sitä hiukan ihmetteli, mutta totesi vain, että mitä luultavammin johtuu puntareista, kun neuvolan puntarit kuulemman heittää.. :D
Sf mitta oli muistaakseni 29 ja siltä yläkäyrillä mennään, mutta ei kuuleman mitenkään huolestuttavasti. Meilläkin se johtui silloin vain vauvan asennosta (tai ainakin niin väitän minä, koska neuvolan täti niin kovin pyöritteli ja tunnusteli ja vauva ei siitä tykkää, jolloin pyörii aina älyttömästi ja nevolassa tuntui kuinka puski mahaa).
Yhteensä on tähän mennessä tullut n. 10kg. Ajattelen kaiken tulevan painon, että saahan sen sitten myöhemmin pois, sitten kun sen aika on. Mutta nyt keskitytään vain kasvattamaan masua! ;)

Ihana asenne. :)

Ehkä munkin pitää mennä takaisin aikaisempaan mielentilaan, asennoitua niin että kyllä sitä painoa saakin tulla, ja jättää nuo th:n sanomiset omaan arvoonsa kunnes toisin todistetaan.

Ihanaa, kun on täällä palstalla kivoja ja kannustaviakin ihmisiä! ^^

hyvä et painoa tarkkaillaa mut musta joku 8 kg tossa vaiheessa on melko normaalia!
Otat rennosti vaan.. Mää oon nyt olevinaa herkkulakossa hetken.. jos ees viikon pystyisin :D

Ihme terkkareita ku tollasta sanoo. Eihän toi nyt ole edes hirveän paljon. Mulla tuli loppuraskaudessa noin 1-2kg viikossa ja itse sitä terkkarille ja neuvolalääkärille kauhistelin. Ja kumpikin sanoi et mitä sitten sä olet raskaana.

Oottepas te kivoja. :)

Joo no jos muille on sanottu, että tuollanenkin painonnousu voi kuulua asiaan, niin eiköhän se ole sitten niin. Tuo mun uus terkkari on kyllä muutenkin niin ärsyttävä, että tekis mieli vaihtaa takasi toiselle paikkakunnalle (plus että siellä katottiin ultralla joka käynti).. Nyttenkin oon kaks päivää oottanut, että saisin mun labratulokset. Oli puhe, että se laittaa ne sähköpostiin ja eilen vielä laitoin sille aamulla kyselyä niistä. Onneksi meillä on amk:lla mukava terkkari ja sain sen kautta sitten tietää ne tulokset.

Ja nekin kyllä vähän viittaa siihen, että vois tosiaan olla nestettä osittain kun oli tulehdusarvot kohollaan (ja kun mulla on nivelreuma, niin se kerää nestettä tulehtuneisiin niveliin). Ei kyllä passaa ottaa stressiä tuosta paino asiasta, ettei ne jatka kohoamista.

Niin ja tosiaan oon tuo ap. Piti kirjautua niin löytää ketjun helpommin. :)

Elä tosiaan stressaa! Varmasti kymmenisen kiloa nousee suurimmalla osalla paino, ja jos et oo ylipainoinen alusta lähtien niin relaat vaan.
Kyl ne kilot pois saa, ja jos vauva ei oo mikään hurjan yläkäyrillä kasvava niin en usko et pelkoa sokerivauvasta..

Joo olin aloittaessa normaalipainon rajoissa, vaikkakin melkeen yläkäyrällä. Ainakin kk sitten vauvaa mittaillessa se oli viikkoja vastaava paitsi jalat oli pari viikkoa edellä, mutta mun puoliso on tosi pitkä ja "jalkava" :D

Yhteistyössä