Maha vaivannut kohta 10 vuotta!

  • Viestiketjun aloittaja Ärtynyt suoliko?
  • Ensimmäinen viesti
Ärtynyt suoliko?
Vatsassani on ollut epämääräistä kipua ja turvottelua jo noin 10 vuoden ajan. Vaivat tulevat ja menevät, saattavat kestää 2 kk ja loppua yllättäen ja olla pois viikkoja tai kuukausia.
Kipu on lievää ja kiertelee ympäri vatsaa, todennäköisesti suolistossa. Yleiskunto hyvä, ei laihtumista, ainoastaan tämä epämääräinen kipuilu vatsassa. Aamuisin yleensä kivutonta ja alkaa puolenpäivän jälkeen.

Koskaan en ole tämän takia lääkärissä käynyt.
 
Lääkäri
Alkuperäinen kirjoittaja Pieremään ...;30676680:
Voiko ilmavaivat olla tuollaisia?
Voi ja on. Jos vielä panttaa pieruja, niin kaasut saa suolen ikävästi kipristelemään. Kannattaa jopa käsillä painaa vatsaa kasaan, että kaasut lähtee liikkeelle ja purkautuu ulos anuksen kautta.
 
endis
AP:lle tässä artikkelia http://tinyurl.com/pbuthas

"Toiminnallisella vatsavaivalla tarkoitetaan erilaisia maha-suolikanavan oireita ilman elimellistä syytä. Oireet ovat tyypillisesti pitkäaikaisia ja usein kausiluonteisia. Yleisimpiä toiminnallisia vatsavaivoja ovat toiminnallinen dyspepsia, ärtyvän suolen oireyhtymä (irritable bowel syndrome, IBS), toiminnallinen ripuli ja ummetus. Erilaiset toiminnalliset oireyhtymät tunnistetaan Rooma III -kriteereillä. IBS:ssä esiintyy toisin kuin toiminnallisessa ripulissa tai ummetuksessa suolen toimintahäiriön lisäksi vatsakipua. Toiminnallisen dyspepsian oireet paikantuvat ylävatsan alueelle, mutta IBS:ssä vatsakipu tuntuu yleensä koko vatsassa tai enimmäkseen alavatsassa. IBS:ssä ulostaminen yleensä lievittää kipua, dyspepsiassa ei."
 
vieras2
Jos jotain ruokavalioo haluaa kokeilla niin viljattomuus on yleensä hyvä. Siis ei gluteenittomuus vaan viljattomuus. Tai no kaura on sellainen, jota monen vatsa sietää, vaikka muita ei sietäiskään. Itselläni on auttanut, samoin monella tutulla. Mulla se paransi myös atooppisen ihottuman.
 
xxxooo
Kannattaisi tutkituttaa verikokeella keliakian vasta-aineet. Itselläni oli vähäisiä ja epämääräisiä vatsavaivoja, mutta keliakiahan sieltä paljastui... muita oireita oli väsymys, alhainen hemoglobiini ja hedelmättömyys. Keliakia on alidiagnosoitu, oireet voivat olla epämääräisiä ja hoitamattomana keliakia aiheuttaa muita terveysongelmia.
 
"AV-mamma"
Kannattaa kokeilla eliminaatiodieettejä. Mulla oli aikoinaan pari vuotta vatsavaivoja. Vatsa tuli koko ajan herkemmäksi. Mulle ne pahat oli maito ja liha, jätin ne pois ja vatsa parantui. Nykyään syön maitotuotteita ongelmitta, rajoitin niitä muutaman vuoden.

Eri ihmisillä toimii eri jutut, kannattaa kuunnella itseään. Tietyn ruoka-aineen eliminaation pitää olla riittävän pitkä, jotta vaikutuksen ehtii huomata. Muistaakseni kuukausi on suunnilleen sopiva.
 
"paula"
[QUOTE="tytteli";30677770]lopeta sokerin käyttö. itse lopetin sokerin lisäämisen kahviin ja ai että maha kiittää.[/QUOTE]

Moni siirtyy keinomakeutsaineiden käyttöön ja vaiva mutkistuu. Kroonistuneena se vain pitkittyy.

Jos sulla onkin sienisokerin imeytymishäiriö? Sitä eivät lääkärit kysy tietäänkseni koskaan... Vai kysyykö nykyään... Hiivauutettakin on niin monessa paikassa, vaikka siitä tulee todella pahat mahakivut terveellekin.

Onko sinulla jotain lääkityksiä, mistä se vois tulla? Aamullahan ne yleensä otetaan, siitä tuli mieleen.

No, kerro vähän lisää, syy saattaa löytyä, vaikka joskus liian monen mutkan kautta:
Saila lensi ulos l
 
"paula"
Alkuperäinen kirjoittaja Ärtynyt suoliko?;30676667:
Vatsassani on ollut epämääräistä kipua ja turvottelua jo noin 10 vuoden ajan. Vaivat tulevat ja menevät, saattavat kestää 2 kk ja loppua yllättäen ja olla pois viikkoja tai kuukausia.
Kipu on lievää ja kiertelee ympäri vatsaa, todennäköisesti suolistossa. Yleiskunto hyvä, ei laihtumista, ainoastaan tämä epämääräinen kipuilu vatsassa. Aamuisin yleensä kivutonta ja alkaa puolenpäivän jälkeen.

Koskaan en ole tämän takia lääkärissä käynyt.
No lääkäri tietysti sanoisi, et sulla on divertikkeleitä ja sen jälkeen alkaa niitä lääkitsemään? Niitä on kuulemma kaikilla:-D

No, jos olet jotakin syönyt ennen puolta päivää, ruoasta tai juomasta se kipu johtuu:
hiivauute

Hiiva-allergia täytyisi ekana sulkea pois, eikä mitään leikattavaa, mut noin se systeemi vaan menee. Kirurgille lähettää heti se lääkäri, jos sun crp olis koholla.
 
"paula"
Laktoosi-intoleranssi
No sitä en viitsinyt edes mainita, kun Valio on markkinoinut sen niin tehikkasti:-D

Mut onhan vähän outoa, että monelle sopii se täysmaito luomuna, vaikka kuinka on aina luullut, et on laktoosi-intoleranssi;-)

Ja maissiallergia voi olla, jos ei Valion maitotuotteet, joissa on D-vitamiinilisää, ollenkaan sovi. Siitä tosin ei tiedä kuin ne jotka ovat erikseen Valiolta asiasta kysyneet-...

No, monissa laktoosittomissa tuotteissa on karrageenia E407, josta ainakin tulee maha hirvittävän kipeäksi, kurkku ja poskiontelotkin tulehtuvat!

Mut lääkäri ei ehdota niistä mitään missään vaiheessa. Tuskin kysyy ikinä, mitä olet syönyt - vaikka olisi myrkytystila menossa, mut sulla tuskin sellaista...

Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - colitis 1992

Ja gluteenittomissa tuotteissa on myös usein sitä levää, joka aiheuttaa tulehdusta...
 
Ninjuli
Mulla vastaavan, vuosia kestäneen epäsäännöllisen mahavaivan teki e-pillerit. Harmitti älyttömästi, kun tämän tajusin, että ei kukaan lääkäri tätä ollut tajunnut ehdottaa vaikka keliakia- yms. testit oli teetetty monesti.

Vaivat vähenivät parissa viikossa kun vaihdoin pillerit kuparikierukkaan ja loppuivat kokonaan reilussa kuukaudessa.
 
"paula"
Mulla vastaavan, vuosia kestäneen epäsäännöllisen mahavaivan teki e-pillerit. Harmitti älyttömästi, kun tämän tajusin, että ei kukaan lääkäri tätä ollut tajunnut ehdottaa vaikka keliakia- yms. testit oli teetetty monesti.

Vaivat vähenivät parissa viikossa kun vaihdoin pillerit kuparikierukkaan ja loppuivat kokonaan reilussa kuukaudessa.
No eihän ne sitä sano, kun ne lääketehtaat omistavat ne patentit, ja tietysti käytetään just sitä ainetta, mistä se voitto tulee. Soijahan on muuntogeenistä, jos se ei ole luomua.

Näissä apteekkivalmisteissa on soijaöljyä:
Fimea

Ruoassa on monia soijasta tehtyjä lisäaineita.
 
"paula"
Eikä tämä ole mikään mutujuttu, vaan on ollut tiedossa niin kauan aikaa, kun soijasta on alettu tehdä e-pillereitä ja valmistaa progesteronia. Harmi, jos kaikki eivät oikeaa tietoa ole saaneet eikä itse ole pystynyt vaikuttamaan asiaan. Ja lääkäriltä se mun mielestä on taitamattomuutta, jos kirjoittaa reseptin. Katsos:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1351988005
 
natutano
Minulla samanlainen vaiva. Se korjaantuu, kun venyttää sulkijalihasta muutaman viikon välein, tai kun vaiva ilmaantuu. Väline saisi olla n. 10 cm pitkä ja vähitellen paksumpi. Jos olet naimisissa, miehesi voisi avittaa.
 

Yhteistyössä