Maha, maha ja maha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uduli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

uduli

Uusi jäsen
05.10.2010
3
0
1
Heip,

täällä apua kaipailee reilu pari viikkoa sitten plussannut äiti. Laskurin mukaan viikkoja ois nyt kasassa 7+1, ja tää viimeinen viikko on ollut aivan tuskallista. Sitä on koko ajan vaan että maha, maha ja maha. Aivan kamalaa ummetusta ja turvotusta siis!

Liikun päivittäin reippaastikin ja syön paljon kuituja (puuroa, ruisleipää, leseitä ja activia-jugurttiakin on tullut nyt kokeiltua) ja juon litratolkulla vettä. Mutta ei toimi niin ei toimi. Normaalisti tottunut, että vessassa saa ravata parikin kertaa päivässä.

Onko vinkkejä, millä helpottaa oloa? Onko jotakin ummetuslääkkeitä, mitä uskaltaa raskausaikana käyttää? Joskus olen käyttänyt ummetukseen Macrogol-jauhetta, mutta se ei taida sopia raskaana ollessa?

Edellisessä raskaudessa ummetusta oli havaittavissa vasta reippaasti puolivälin jälkeen, eikä silloinkaan näin pahana mitä nyt. Nyt tuntuu, että maha näyttää turvotuksen vuoksi nyt jo siltä, että menossa ois vähintään puoliväli. Apuva.

Nesteitä, nesteitä, nesteitä! Paaaaaljon nesteitä! Miellään vettä. Äläkä tosiaan säästele sen suhteen yhtään. Varsinkin kun syöt paljon kuituja!

Raskaudenaikainen ummetus

Alkuperäinen kirjoittaja http://www.omaplus.fi/index.html?n=3845:
Raskauden viimeisen kolmanneksen aikainen ummetus on yleinen ongelma. Kasvava kohtu ja hormonaaliset muutokset hidastavat suolen liikkeitä. Tilanteeseen voidaan yrittää vaikuttaa kuitupitoisella ruokavaliolla ja riittävällä nesteiden nauttimisella. Jos nämä eivät riitä, voidaan käyttää suolen sisältöä lisääviä kuituvalmisteita tai suolen sisällön nestemäärää lisäävää laktuloosia taikka hankalissa tapauksissa lääkärin valvonnassa suolen liikkeitä nopeuttavia valmisteita.

Viimeksi muokattu:
Moi!

Juurikin tätä samaa asiaa harmittelin. Sain selville, että raskausaikana voi ottaa avuksi ummetukseen Levolac-oraaliliuosta! (Asian vielä Pharmacastakin tarkistin!) Itse sitä juuri tänä aamuna ekan kerran kippasin.. on kyllä aika karmean makuista mutta kun juo ennen ja jälkeen vaikka mehua niin kyllä se alas menee!

Minä joudun jokaikinen aamu ottamaan 30ml Levolacia, muuten on maha niin jumissa, ettei oo tosikaan. Ei auta mikään muu ja kaikki on melkeen kokeiltu, nyt menossa 36+4 ja alusta asti ollut ummetusta....

Noita luumuja ja marjoja pitää vissiin sit vaan kokeilla, niitä suositeltiin jossain muuallakin. Nyt vaan kun on tota jatkuvaa kuvotusta ja pahoinvointia, tekee pahaa pelkkä ajatuskin jostain kuivatuista luumuista, puhumattakaan luumusoseista tms. :) mut mulla ens viikolla eka neuvola, aattelin sieltä kysellä miten uskaltaa noita apteekin tuotteita käyttää. Toi Levolac saattaa olla pakko ottaa käyttöön..

Yhteistyössä