Määrätäänkö mielialalääkkeitä liian helposti?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itsestä tuntuu että määrätään. En ole huomannut edes mitään kontrollia että olenko jo edelliset käyttänyt loppuun jne. En käytä väärin, ja osa määrätyistä on käyttämättä "varalla"
 
"JEP"
No kyllä niitä tosi helposti määrätään. Monesti lääkärt kirjoittavat pyytämättä uuden reseptin, vaikka vanhojakin olisi vielä jäljellä. Kela kyllä sitten vahtii, minkä verran niitä apteekista hakee. Äkkiä tulee selvityspyyntö, jos on ylimääräisiä hakenut.
 
"vieras"
Kyllä, tätä myös tapahtuu. Syön myös itse mutta tarpeeseen. Miksi ap olet hakenut niitä rauhoittavia sun muita niin paljon että kaapit pursuaa? Oletko sekakäyttäjä tai muuten koukussa?
 
Rollolainen
Kyllä. silloin kun poikani kuoli oliisn saanut vaikka heti mielialalääkkeitä, mutta psykologin juttusille piti tilata oikin aika ja senkin sai vasta parin kolmen kuukauden päähän. ne lääkkeet olisin saanut heti
 
"Vieras"
Mielialalääkkeisiin ei synny samanlaista riippuvuutta kuin rauhoittaviin. Siksi rauhoittavia määrätään nykyään kitsaasti ja vain tarpeeseen mutta mielialalääkkeitä helpommin. Tuskin turhaan kuitenkaan.
 
"alkup."
[QUOTE="vieras";25213097]Kyllä, tätä myös tapahtuu. Syön myös itse mutta tarpeeseen. Miksi ap olet hakenut niitä rauhoittavia sun muita niin paljon että kaapit pursuaa? Oletko sekakäyttäjä tai muuten koukussa?[/QUOTE]

En ole sekakäyttäjä, mutta tässä on ollut kaikenlaista kriisinpoikasta, ja jotkut oireet on pahentuneet. Ja enää ei ole tepsinyt edelliset lääkkeet. Unilääkkeeksi sain mielestäni vahvoja lääkkeitä, joita lääkäri määräs otettavan kaksi kerralla. Yhden kerran kokeilin yhden tabletin, ja se riitti siitä. Menin ihan sekasin.

Rauhottavat auttoivat sillontällöin, kun olo meni todella ahdistuneeksi, mutta niitäkään en ole edes viikottain ottanut. Masennuslääkkeitä syön puolet vähemmän, kun lääkäri on määrännyt, koska masennus on todettu jne
 
"alkup."
[QUOTE="Vieras";25213215]Mielialalääkkeisiin ei synny samanlaista riippuvuutta kuin rauhoittaviin. Siksi rauhoittavia määrätään nykyään kitsaasti ja vain tarpeeseen mutta mielialalääkkeitä helpommin. Tuskin turhaan kuitenkaan.[/QUOTE]

Mä oon saanut rauhottavia useammalta lääkäriltä, vaikka entiset ei ole ollut lähellekkään loppu. Tunne siitä että tarvittaessa on lääkkeitä, on helpottanut, vaikka en olisi tarvinnut. Nykyään ei tartte myöskään kun viedä halutessani resepti uusittavaksi.
 
nuin
Lääkärit suorastaan painostavat potilaat käyttämään turhaan mielialalääkkeitä joista on useimmiten vain haittaa. Näin siksi, että lääkärit saavat lääkeyhtiöiltä matkoja ja muuta.
 
"vieras"
[QUOTE="alkup.";25213670]Mä oon saanut rauhottavia useammalta lääkäriltä, vaikka entiset ei ole ollut lähellekkään loppu. Tunne siitä että tarvittaessa on lääkkeitä, on helpottanut, vaikka en olisi tarvinnut. Nykyään ei tartte myöskään kun viedä halutessani resepti uusittavaksi.[/QUOTE]

Minä ihmettelen edelleen että minkä takia olet saanut /ottanut vastaan oikein useammalta lääkäriltä rauhoittavia? Kulketko lääkäriltä toiselle valittamassa? Miksi et ole sanonut ettet tarvitse? Haiskahtaa melko pahasti väärinkäytökseltä.
 
vieras ihmettelijä
[QUOTE="vieras";25213857]Minä ihmettelen edelleen että minkä takia olet saanut /ottanut vastaan oikein useammalta lääkäriltä rauhoittavia? Kulketko lääkäriltä toiselle valittamassa? Miksi et ole sanonut ettet tarvitse? Haiskahtaa melko pahasti väärinkäytökseltä.[/QUOTE]

Lääkäreiden ei kuuluisi noin vain määrätä rauhoittavia, ovat koukuttavia lääkkeitä,voisi suoraan verrata huumeisiin. Miksi ap et itse ole ottanut selvää?
Ikävää ettei lääkäreihin voi enää luottaa, kun esim kysyy sivuvaikutuksista,niitä ei kuulemma ole (mielialalääkkeissä), mutta kummasti niitä löytyy netistä ja ihmisten kokemuksista,kun vähän kaivelee asiaa.

Kannattaisi ap oikeasti itse miettiä mitä suuhunsa laittaa!! Joissain tapauksissa ongelmat vaan suurenevat väärillä lääkkeillä. Ja minusta rauhoittavat eivät ole mielialalääkkeitä,vai ovatko? Eri asia ovat miedot ssri-mielialalääkkeet, jos niitä määrätään miedoin annoksin. En rinnastaisi mielialalääkkeitä ja rauhoittavia samaan syssyyn, aivan eri lääkkeitä ovat!

Ap järki käteen mitä syöt, suurin vastuu on kuitenkin itselläsi. Minusta rauhoittaviin lääkkeisiin kannattaa turvautua ainoastaan täysin hätätapauksessa, unilääkkeitäkään en edes itse ottaisi, aiheuttaa vaan pahemman kierteen. Mielialalääkkeet saattavat jossain kriisitilanteessa olla paikallaan,että pystyy hoitamaan arkea ja lapsia.
 
vierailija
Tuntuu joillekin, varsinkin nuorille naisille, olevan trendikästäkin syödä masennukseen pillereitä. Apteekissa kuuntelin kun kolme nuorta neitosta vertaili keskenään heille kirjoitettuja lääkkeitä, että ootko syönyt näitä ja mitä käytät nyt. Pahaa oloa kun ei kestetä kokea, eikä ole eväitä ongelmien ratkaisuun eikä tule ainakaan pillereitä napsimalla.
 

Yhteistyössä