Määräaikaisen työsuhteen hakeminen ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja "Vauva haaveissa"
  • Ensimmäinen viesti
"Vauva haaveissa"
Moi!

Olen vasta hiljattain tutustunut tähän Kaksplussan foorumiin ja täytyy kyllä kehua, että tosi kattava ja asiallinen palsta! Rekisteröitynyt en vielä ole, joten kirjoitan juttuni tänne. Ilmeisesti muihin foorumeihin kirjoittaminen vaatii rekisteröitymistä.

No asiaan. Työskentelen asiakaspalvelutyössä toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa. Nautin työstäni todella paljon, ainoa miinuspuoli on vain työtuntieni vähyys. Nyt samassa firmassa toisella paikkakunnalla olisi haussa määräaikainen vuoden mittainen työsuhde täysillä viikkotunneilla (huhtikuuhun 2012 saakka), mutta en oikein tiedä, onko "eettisesti" oikein hakea paikkaa, koska alamme kihlattuni kanssa yrittää ensimmäistä lasta enkä tiedä pystynkö hoitamaan määräaikaisuuden loppuun asti. Firman puolesta määräaikaisuuden hakeminen onnistuu, tosin kukaan ei tiedä näistä meidän vauvahaaveista, ja sen jälkeen voin palata takaisin vakkaripaikkaani. Teenkö väärin firmaa kohtaan jos haen määräaikaisuutta, vaikka jo hakiessani tiedän, etten ehkä voi sitä loppuun asti tehdäkään? Koskaanhan ei tiedä, kuinka kauan vauva itseään antaa odottaa. Voi mennä kauankin, mutta jos tulen pian raskaaksi, en pysty määräaikaisuutta loppuun asti hoitamaan ja firma joutuu palkkaamaan taas sijaisen minun tilalle.. Juttelin asiasta erään läheisen ihmisen kanssa, joka tietää raskaustoiveistamme ja hän neuvoi ehdottomasti hakemaan paikkaa. Voihan raskaus tulla kenelle vain nuorelle yllätyksenä, joten ei tuollaisia eettisyysasioita pitäisi miettiä. Töitä vaan hakemaan, oli hänen vinkkinsä. :) No, mitäs mieltä täällä ollaan?

v
Tietysti voit hakea. Kaikki eivät saa koskaan lasta, vaikka haluaisivat. Etukäteen ei voi ennustaa kuinka käy. Jos saat paikan, niin saat paremmat äitiyspäivärahatkin, mikäli onnistut tulemaan raskaaksi työsuhteen aikana.

"kkkk"
Kannattaa kuitenkin muistaa, että sinut voidaan irtisanoa koeajan puitteissa määräaikaisesta suhteesta. Ja koeajalla voi irtisanoa myös raskaana olevan ilman syytä ilman, että firma tästä joutuu sen kummempaan vastuuseen (mieheni on esimiesasemassa ja ottanut tästä asiasta selvää).

Lisäksi voit joutua periaatteessa "huonoon maineesee". Eli tarkoitan vaan, että varo sitten, ettei periaatteessa käy niin, että olet kohta ilman työtä kokonaan.

Samaa mieltä edellisten kanssa. Harmittaa niin paljon meidän nuorten ja nuorehkojen naisten puolesta, että ylipäänsä pitää miettiä asioita näin päin. Mutta ilman muuta on jokaisen oikeus hakeutua työhön josta pitää, oli sitten vauvakuumeessa, raskaana, pienen lapsen vanhempi tai ikuisesti lapseton.

Korjaus, kun tuohon väliin ehtikin jo toinen viesti. Komppaan siis näitä, jotka kannustavat hakemaan paikkaa!

On totta, että koeajalla voidaan irtisanoa. Mutta jos saman firman sisällä saa siirron vastaavaan hommaan, niin tuskin silloin koeaikaa on. Ja jos onkin, niin eka kerralla raskauden voi kyllä halutessaan kätkeä 4 kk.

Onnea työnhakuun! Kannattaa ajatella myös sitä, että viimeisen puolen vuoden palkka ennen äitiyslomaa vaikuttaa äitiysrahan määrään, jos se on 20 % isompi kuin edellisen valmistuvan verotuksen palkka. Eli siis nyt kerryttämään palkkaa, jos ajatuksissa on jäädä äitiyslomalle.

Työnantaja ajattelee omaa etuaan ja työntekijän on pidettävä kiinni omista eduistaan. (Alan kuulostaa ihan liiton miehiltä, vaikka olenkin erittäin yrittäjähenkinen. Potuttaa vaan niin paljon tämä epätasa-arvo nuorten miesten ja naisten työelämässä)

Viimeksi muokattu:
"Mölli"
Hakisin paikkaa, sillä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu. Joko ei saa paikkaa, tai lapsi ei tulekkaan heti ekalla yrittämällä, vaan siinä kestääkin muutaman kuukauden aijemmin.

"mik"
määräaikaisessa työsuhteessa on koeaika?? Enpä ole vielä moiseen törmännyt ja aika monta määräaikaisuuttaa olen elämässäni tehnyt.

Tietenkin haet paikkaa, et voi olla varma oletko edes vuoden päästä vielä raskaana. Kaikilla se ei käy noin vain. Vauvahaaveista sinun ei tarvitse kertoa kenellekkään.

"Tatti"
[QUOTE="Hansu";22935691]Mulla on ainakin aina ollut määräaikaisissakin työsuhteissa koeaika, yleensä 4kk..[/QUOTE]

Peesi.

Mulla oli kerran 1kk määräaikainen sopimus ja siihen kuului 10pv koeaika.

Totta, haen ilman muuta paikkaa ja itse asiassa sen jo tänään teinkin. :) Tuo raskaaksi tuleminen kun voi todellakin kestää vaikka kuinka kauan (toivottavasti ei..), sillä mulla on PCO.. : / Nyt vaan ootellaan, tuleeko kutsu haastatteluun, saatikka sitten haastattelun myötä töihin.

"hmm"
lähes aina määräaikaisissa työsuhteissa on koeaika. mutta ei ole oikein käyttää koeaikaa jos siirtyy firman sisällä. kuitenkin määräaikaiseen tehtävään mennessäsi menetät sitten sen vakituisen tehtäväsi eli äitiysloman jälkeen sulla ei ole välttämättä mitään mihin palata.

Yhteistyössä