Määräaikaiseen työsopimukseen irtisanomisaika?

Onko yleistä, että työntekijä pyytää määräaikaiseen työsopimukseen irtisanomisaikaa? Onko se yleensä kuukauden vai kahden viikon?

Mä oon alottamassa uutta työtä ja on sen verran pitkä sijaisuus, että ajattelin ehdottaa tuota irtisanomisaikaa. Ihan sillä perusteella, että jos sattuis vakituinen paikka irtoamaan tässä välissä jostain niin todellakin silloin haluan sen ottaa vastaan. :)

Mutta mitä työnantajat yleensä tämmösestä ajattelee ja pitäiskö siitä kysyä jo etukäteen vai vasta sitten, kun olen yhteydessä työnantajaan muutama päivä ennen aloitusta?
 
vierasssss
Eikös määräaikaiseen päde sama irtisanomisaika kun vakituiseenkin, eli sen mukaan määräytyy miten kauan olet töissä ollut. Varmista nyt liitosta tarvitseeko tuota erikseen edes soppariin laittaa. Tietysti jos haluat sopia tessia paremmat ehdot niin mikä ettei.
 
vierasss
Määräaikainen on määräaikainen, eikä se ole ns. irtisanottavissa ilman, että siitä on maininta sopparissa. Mä ainakin pyysin määräaikaiseen irtisanomismahdollisuuden, eikä sitä kukaan ihmetellyt.
 
"Vieraana"
Eikös määräaikaiseen päde sama irtisanomisaika kun vakituiseenkin, eli sen mukaan määräytyy miten kauan olet töissä ollut. Varmista nyt liitosta tarvitseeko tuota erikseen edes soppariin laittaa. Tietysti jos haluat sopia tessia paremmat ehdot niin mikä ettei.
Itseasiassa määräaikainenbon määräaikainen ja sitä ei voi kumpikaan osapuoli yksipuolisesti irtisanoa kesken sopimuskauden jos ei ole enää koeaika. Työntekijä voi periaatteessa joutua maksamaan korvausta jos lähtee kesken sopimuskauden. En ole kyllä kuullut että näin olisi käynyt, yleensä asioista pystytään sopimaan. Minä kysyisin liitosta ohjeita.
 
[QUOTE="Vieraana";30098286]Itseasiassa määräaikainenbon määräaikainen ja sitä ei voi kumpikaan osapuoli yksipuolisesti irtisanoa kesken sopimuskauden jos ei ole enää koeaika. Työntekijä voi periaatteessa joutua maksamaan korvausta jos lähtee kesken sopimuskauden. En ole kyllä kuullut että näin olisi käynyt, yleensä asioista pystytään sopimaan. Minä kysyisin liitosta ohjeita.[/QUOTE]

Tässä mulla ei ole edes koeaikaa, kun on pätkä vain.
Täytyy soittaa huomenna liittoon ja kysellä sieltä miten kannattaa toimia! :)
 
Pomo
Nimi vaan paperiin äläkä kysele mitään ettei paikka jää saamatta tai tule työnantajalle huonoja fiiliksiä sinusta. Yleensä päästetään lähtemään jos tt saa vakipaikan, ei se ole työnantajallekaan hyvä jos työntekijä jää vasten tahtoaan.
 
"höpöhöpö"
Olen ollut koko ikäni määräaikaisissa työsuhteissa ja aina päässyt lähtemään kahden viikon irtisanomisajalla jos olen saanut pidempiaikaisen/paremman määräaikaisen työn. Yksikään työnantaja ei ole "vaatinut" minua olemaan määräaikaa loppuun ei niin julkinen sektori kuin yksityinenkään. Eihän kukaan nyt ketään väkisin pidä töissä ja en ole koskaan kuullut että yksikään työntekijä olisi joutunut korvauksia maksamaan työnantajalle. Aina täällä jaksetaan tähän samaan kysymykseen vastata täyttä potaskaa. Minulla on työuraa takana 20v., joten tiedän aivan varmasti mistä kirjoitan. Kerran lähdin jopa niin että ei ollut edes uutta paikkaa ja olin viikon töissä ja toisen viikon pidin pitämättömät lomat ja sekin lähtö oli täysin kivuton.
 
Onhan se molemminpuolinen sopimus, että työsuhde jatkuu päivään x asti. Toisissa työpaikoissa ollaan tiukempia siitä, voiko määräaikaisesta lähteä vai ei. Riippuu siitä kuinka helppo sijaisia on saada ja kuinka pitkän perehdytyksen työtehtävä vaatii. Välttämättä ei samalle työnantajalle ole enää tuleminen takaisin jos kesken määräaikaisen sopimuksen häipyy. Eli kannattaa pyytää sitä irtisanoutumisehtoa, mutta voi olla että tehtävään palkataan joku toinen joka sitä ei vaadi.
 
Onhan se molemminpuolinen sopimus, että työsuhde jatkuu päivään x asti. Toisissa työpaikoissa ollaan tiukempia siitä, voiko määräaikaisesta lähteä vai ei. Riippuu siitä kuinka helppo sijaisia on saada ja kuinka pitkän perehdytyksen työtehtävä vaatii. Välttämättä ei samalle työnantajalle ole enää tuleminen takaisin jos kesken määräaikaisen sopimuksen häipyy. Eli kannattaa pyytää sitä irtisanoutumisehtoa, mutta voi olla että tehtävään palkataan joku toinen joka sitä ei vaadi.
Tässä tapauksessa on vaikea saada sijaisia, koska mä olen epäpätevä työhön ja ne halus mut.... :D
 

Yhteistyössä