Mä oon niin onnellinen kun pääsin pois omakotitalosta

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
en jaksa sitä talviaikaa, kolausta ja riitelyä siitä kenen täytyis kolata. Enkä sitä että piha pitäis pitää niin kuin naapurit sen haluaa. Nautin niin paljon tästä rivarielämästä vuokralla.
 
"shihtzu"
Minä olin onnellinen kun pääsin rivitalosta pois, kun siellä oli jokaisella talvella omat lumenluontivuoronsa ja se tarkoitti sitä, että omalla vuorolla piti melkein koko piha aina kolata, aika iso homma. Eivät raaskineet hankkia kiinteistöhuoltoa, vaan hommat tehtiin itse. Olisi aamulla pitänyt herätä kukonlaulun aikaan pihaa kolamaan, että ehti vielä töihinkin.

Oman pihan voi kolata tasan silloin kun huvittaa tai jättää kokonaan kolaamatta. En ole vielä tänä talvena kolannut kuin portin ulkopuolelta, että autolla pääsee kulkemaan, pihan puolta ei pahemmin ole kolailtu, koirat ja lapsi tekee sinne omia polkujaan.
 
"vieras"
En ole asunut vielä omakotitalossa ja juurikin tuota mietin, että onko se sen arvoista... kesällä nurmikkoa pitää leikata, sitten haravoida, talvella lumityöt ja sen päälle vielä kaikki muuta korjaukset ja pihanlaitot. Jos voisi vuokralla kokeilla okt-asumista, niin se olisi todella hieno juttu.
 
OKT-asuja
[QUOTE="vieras";22594204]En ole asunut vielä omakotitalossa ja juurikin tuota mietin, että onko se sen arvoista... kesällä nurmikkoa pitää leikata, sitten haravoida, talvella lumityöt ja sen päälle vielä kaikki muuta korjaukset ja pihanlaitot. Jos voisi vuokralla kokeilla okt-asumista, niin se olisi todella hieno juttu.[/QUOTE]

Olen aina ihmetellyt niitä jatkuvia korjauksia. Mitä ihmettä te teette taloissanne?
 
"Kenguru"
[QUOTE="vieras";22594204]En ole asunut vielä omakotitalossa ja juurikin tuota mietin, että onko se sen arvoista... kesällä nurmikkoa pitää leikata, sitten haravoida, talvella lumityöt ja sen päälle vielä kaikki muuta korjaukset ja pihanlaitot. Jos voisi vuokralla kokeilla okt-asumista, niin se olisi todella hieno juttu.[/QUOTE]

Riippuu tosi paljon pihan koosta ja muodosta (nurmikon leikkuu rinteessä on kamalaa). Mutta pienehkössä pihassa nurmikko hoituu puolessa tunnissa-,tunnissa, eikä Suomen kesä niin pitkä ole, ettäkö niitä leikkauskertoja ylitsepääsemättömän usein olisi. Viime talvena oli pajon lunta, mutta joka talvi ei luultavasti ole. Onhan sitä vähän hommaa, mutta lumen kolaaminen on ihan todellista hyötyliikuntaa, ja saa raitista ilmaa samalla. Itse en tuota pidä pahana. Mutta, jos meillä olisi isompi piha, niin kyllä sijoittaisin lumilinkoon ja päälläistuttavaan ruohonleikkuriin.
 
"vieras"
Olen aina ihmetellyt niitä jatkuvia korjauksia. Mitä ihmettä te teette taloissanne?
Mäkin oon ihmetellyt, että eihän talo nyt normaalissa käytössä mene koko ajan rikki. Kun me asutaan nyt rivitalossa, eikä todellakaan mieheni ole mikään remonttireiska, vaan minä osaan ne miesten hommat paremmin, mutten mitenkään ammattilaistasolla tietenkään, niin monet ovat sanoneet, ettei kannattaisi muuttaa omakotitaloon. Miten niin ei? Onhan noita ammattilaisia kaupunki täynnä eikä siellä kai nyt joka päivä tarvitse olla korjaamassa ja remontoimassa jotakin. Kyllä kai me nyt huomataan, jos joku ongelma tulee, ja ymmärretään kutsua ammattilainen apuun. Tai joku osaava ystävä tai sukulainen.
 
"vieras"
Olen aina ihmetellyt niitä jatkuvia korjauksia. Mitä ihmettä te teette taloissanne?
Kai se riippuu talon iästä? Anopilla ja appiukolla on 25 vuotta vanha talo. Aika säännöllisesti ne siihen remonttia tekee. Viitisen vuotta sitten keittiöremppa, sitten aidan kunnostus, toissa kesänä ulkomaalausuusiksi (ja aidan maalaus), viime vuonna lattioiden pinnat uusiksi, tänä syksynä vessan remontoivat ja ensi vuonna olisi edessä kylpyhuoneremppa. Sen jälkeen todennäköisesti ulkokatto on maalattava (tai ehkä ne uusivat sen) Mies muisteli, että talo on maalattu kolmesti siinä asuttaessa. Lisäksi seiniä on maalattu ja muutakin sipistelyä tehty vuosien mittaan. Pari (?) vuotta sitten hajosi lämminvesivaraaja ja siihen meni aika iso raha. Ja talo lämpiää puulla, joten sitä on hommattava joka kesä ja sitten talvella lämmitettävä. Niin ja ne lumityöt ja kesällä nurmikonleikkuu sekä pensasaidan leikkuu... pihaa appivanhemmat eivät edes muuten hoida, mutta jos siinä jotain istutuksia olisi, nii kyllähän niitäkin olisi hoidettava. Jos
 
OKT-asuja
[QUOTE="vieras";22594257]Mäkin oon ihmetellyt, että eihän talo nyt normaalissa käytössä mene koko ajan rikki. Kun me asutaan nyt rivitalossa, eikä todellakaan mieheni ole mikään remonttireiska, vaan minä osaan ne miesten hommat paremmin, mutten mitenkään ammattilaistasolla tietenkään, niin monet ovat sanoneet, ettei kannattaisi muuttaa omakotitaloon. Miten niin ei? Onhan noita ammattilaisia kaupunki täynnä eikä siellä kai nyt joka päivä tarvitse olla korjaamassa ja remontoimassa jotakin. Kyllä kai me nyt huomataan, jos joku ongelma tulee, ja ymmärretään kutsua ammattilainen apuun. Tai joku osaava ystävä tai sukulainen.[/QUOTE]

Huoltomaalausvälikin on 10-20 vuotta ja ikkunat menevät 20-30 vuotta. Ilmanvaihtokoneet +20 vuotta, lämmitysvehkeet +20 vuotta. Rännit +20 vuotta... Mitä kumman jatkuvaa remonttia talo vaatii? Sisäpintoja ja vesikalusteita joutuu remontoimaan samalla syklillä kuin muissakin asumismuodoissa.
 
"vieras"
[QUOTE="Kenguru";22594246]Riippuu tosi paljon pihan koosta ja muodosta (nurmikon leikkuu rinteessä on kamalaa). Mutta pienehkössä pihassa nurmikko hoituu puolessa tunnissa-,tunnissa, eikä Suomen kesä niin pitkä ole, ettäkö niitä leikkauskertoja ylitsepääsemättömän usein olisi. Viime talvena oli pajon lunta, mutta joka talvi ei luultavasti ole. Onhan sitä vähän hommaa, mutta lumen kolaaminen on ihan todellista hyötyliikuntaa, ja saa raitista ilmaa samalla. Itse en tuota pidä pahana. Mutta, jos meillä olisi isompi piha, niin kyllä sijoittaisin lumilinkoon ja päälläistuttavaan ruohonleikkuriin.[/QUOTE]

Hyvä, että edes tämän rivarin pienen takapihan nurmen viitsin leikata. Ja sama on lumitöiden kanssa, meillä on yleensä vaan polku ovelta, kun jää se lumenluonti. Todennäköisesti olen vain yksinkertaisesti liian laiska okt-asumiseen :) Kyllä ymmärrän, että suurimmalle osalle nuo hommat on piece of cake, mutta kun itelle ne ei ole. En siis suoranaisesti hingu omakotitaloon asumaan, kokeilla sitä kyllä voisin.
 
^Toikin riippuu niin siitä millainen talo ja piha on. Tottakai vanhassa talossa on tekemistä, varsinkin jos on iso tontti puutarhoineen.

Meillä esim uudehkossa talossa on sähkölämmitys, puita tarvitaan vain takkaan ja nekin on klapeina valmiina. Pensasaitaa ei ole eikä tule. Nurmikkoa ei ole paljoa eikä lehtipuita mistä tulisi kauheasti haravoitavaa. Pari istutuspenkkiä on edellisten asukkaitten jäljiltä mutta nekin ajattelin laittaa jossain vaiheessa sellaiseen kuntoon ettei tarvitse kitkeä tai kuopsuttaa kuin joskus. Sitten ei tarvitse kuin lumet luoda talvella, mutta sekin on ihan mukavaa puuhaa.
 
OKT-asuja
[QUOTE="vieras";22594301]Kai se riippuu talon iästä? Anopilla ja appiukolla on 25 vuotta vanha talo. Aika säännöllisesti ne siihen remonttia tekee. Viitisen vuotta sitten keittiöremppa, sitten aidan kunnostus, toissa kesänä ulkomaalausuusiksi (ja aidan maalaus), viime vuonna lattioiden pinnat uusiksi, tänä syksynä vessan remontoivat ja ensi vuonna olisi edessä kylpyhuoneremppa. Sen jälkeen todennäköisesti ulkokatto on maalattava (tai ehkä ne uusivat sen) Mies muisteli, että talo on maalattu kolmesti siinä asuttaessa. Lisäksi seiniä on maalattu ja muutakin sipistelyä tehty vuosien mittaan. Pari (?) vuotta sitten hajosi lämminvesivaraaja ja siihen meni aika iso raha. Ja talo lämpiää puulla, joten sitä on hommattava joka kesä ja sitten talvella lämmitettävä. Niin ja ne lumityöt ja kesällä nurmikonleikkuu sekä pensasaidan leikkuu... pihaa appivanhemmat eivät edes muuten hoida, mutta jos siinä jotain istutuksia olisi, nii kyllähän niitäkin olisi hoidettava. Jos[/QUOTE]

Kahdeksan vuodein välein maalattu talo? Kannattaisikohan tehdä paremmilla maaleilla, niin voisi ainakin tuplata välin? Konesaumattu peltikatto kestää yhdellä huoltomaalauksella 50 vuotta, kuten tiilikattokin. Jos varaaja on kestänyt 25 vuotta, niin en sanoisi jatkuvaksi vaihtamiseksi. Sisäremontti tulee eteen missä asumismuodossa tahansa vuosien vieriessä, ei siis mitään erityistä omakotitalon kunnostustarvetta. Ne samat remontit ovat edessä kerros- ja rivitaloissakin.
 
"vieras"
Kahdeksan vuodein välein maalattu talo? Kannattaisikohan tehdä paremmilla maaleilla, niin voisi ainakin tuplata välin? Konesaumattu peltikatto kestää yhdellä huoltomaalauksella 50 vuotta, kuten tiilikattokin. Jos varaaja on kestänyt 25 vuotta, niin en sanoisi jatkuvaksi vaihtamiseksi. Sisäremontti tulee eteen missä asumismuodossa tahansa vuosien vieriessä, ei siis mitään erityistä omakotitalon kunnostustarvetta. Ne samat remontit ovat edessä kerros- ja rivitaloissakin.
Jaa-a, appiukko on maalari ammatiltaan, joten kai sillä joku syy on talo niin usein maalata? Talon katto on kyllä sangen kulahtaneen näköinen, en tiedä miksi.

Ehkä ne sitten tekee rremonttia useammin kuin keskivertoihmiset?
 
OKT-asuja
[QUOTE="vieras";22594368]Jaa-a, appiukko on maalari ammatiltaan, joten kai sillä joku syy on talo niin usein maalata? Talon katto on kyllä sangen kulahtaneen näköinen, en tiedä miksi.

Ehkä ne sitten tekee rremonttia useammin kuin keskivertoihmiset?[/QUOTE]

Suutarin lapsilla on siis kengät... Ja jos katon maalaa kerran 25 viidessä vuodessa, niin en sitäkään ihan jatkuvaksi sanoisi. Haen nyt sitä, kun osa ihmisistä elää uskossa, että omakotitalossa ei muuta ehdi kuin remontoimaan. Kai siinä on sitten kova kiire elämässä, jos kerran 15 vuodessa ei ehdi huoltomaalaamaan taloa tai kattoa neljännesvuosisadan välein...
 
"pera"
Jatkuvat kylpyhuone- ja keittiöremontit eivät välttämättä johdu rakenteellisista vaan sisustuksellisista syistä. Talon rouva päättää, että ei voi mitään, nyt ei kestä enää kesääkään katsella noita vanhoja kaappeja ja pitäisi nuo laatatkin uusia, kun naapurin sisko-mirjallakin on niin hienot kaakelit. Meillä ainakin velipoika saa remontoida joka kesä jotain, kun rouvalle ei vaan nykyinen kelpaa.
 
OKT-asuja
[QUOTE="pera";22594587]Jatkuvat kylpyhuone- ja keittiöremontit eivät välttämättä johdu rakenteellisista vaan sisustuksellisista syistä. Talon rouva päättää, että ei voi mitään, nyt ei kestä enää kesääkään katsella noita vanhoja kaappeja ja pitäisi nuo laatatkin uusia, kun naapurin sisko-mirjallakin on niin hienot kaakelit. Meillä ainakin velipoika saa remontoida joka kesä jotain, kun rouvalle ei vaan nykyinen kelpaa.[/QUOTE]

No niitä remontteja ei voi laittaa asumismuodon aiheuttamaksi l. okt aiheuttaisi itsessään jotain jatkuvaa remontoimisen tarvetta.
 

Yhteistyössä