Mä oon aivan hukassa tämän imetyksen lopettamisen ja nukuttamisen kanssa!

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eli meillä on 1v4kk ikäinen poika, jota imetän vielä pitkälti yli kymmenen kertaa päivässä. Poika vaatii maitoa joka välissä, yölläkin monta kertaa. Nyt olen raskaana ja pitäisi tuo imetys saada loppumaan, mutta kuinka lopetat, kun poika ei suostu juomaan pullosta, kupista eikä lasista. Jos imettämisen lopettaa, niin poika lopettaa syömisen :|

Toinen ongelma on nukutus, eli päiväunille nukahtaa ainoastaan mun sylissä ja rinta suussa, yleensä vielä herää siinä vaiheessa, kun nostan omaan sänkyyn ja aloitetaan nukutus alusta, tässä voikin sitten vierähtää hyvinkin 1,5h. Illalla sama nukutusrumba, mutta yölläkin jatkuu ongelmat. Kun me mennään nukkumaan, niin poika ei enää suostukaan nukkumaan omassa sängyssä, vaan huutaa niin kauan, että pääsee meidän viereen ja saa maitoa.

Tassuttelua on koitettu, poika vaan ei lopeta itkemistä, jatkaa vaikka monta tuntia. Hiljenee hetkeksi kun nostaa syliin, mutta aina sängyssä jatkuu huuto, vaikka olisi kuinka väsynyt.

Mitä mä teen?!!
 
Ei ihan tuollaisesta tilanteesta kokemusta mutta näin äkkiseltään ajateltuna.. voisitteko mennä vaikka viikonloppukylään jonnekin ja yrittää siellä tarjota vaihtoehtoa? Tai sitten miehesi menisi lapsen kanssa yökylään jonnekin? Yökylä mummolassa?
 
k
Lopetat sen imetyksen. Luulen, että siihen loppuu noi teidän ongelmat. Lopetat vaan kylmän viileesti, selität että enä äei tule tissistä maitoa, nyt on juotava mukista. Ostat vaikka oman uuden mukin. Jos lapsi ei pariin päivään syö eikä paljon juokaan, niin ei se rikki mene. Kyllä se sitten aloittaa taas syömisen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Imetys olisi varmaan kannattanut lopetta aiemmin.
Mä oon yrittäny jo ties kuinka kauan lopetella, mutta sitten kun lopettaa imetyksen, niin lopettaa syömisen. Ja poika on nyt alle 8kg, niin syömättä ei saisi olla ja tuon painon takia imetystä on jatkettukin pidempään.
 
vieras
Kyllä se poika suostuu, kun vaan lopetat. Minä lopetin tytön ollessa tasan vuoden. Viikko oli yhtä tuskaa, ei juonut juuri ollenkaan, huusi ja kitisi, mutta viikon jälkeen alkoi helpottamaan. Syötin kiisseleitä yms nestepitoista sillon kun ei suostunut juomaan. Nukahtaminenkin alkoi viikon jälkeen sujua. Opetin juomaan tytön suoraan lasista, joten ei tarvii pullojen kanssa läträtä.
Vaatii rautaisia hermoja pitkää pinnaa, mutta kyllä se siitä.
 
ap
Pitää kokeilla vielä pistää imetys kerrasta poikki, jos mieskin saisi muutaman vapaapäivän, niin olisi tässä mun apuna ja laittaisi pojan nukkumaan. Meillä kun on vielä kaksi vanhempaakin poikaa, niin niiden ajasta menee niin paljon siihen nuorimmaisen nukutukseen, tuntuu ettei ehdi mitään muuta.
 
b
Kysy sitten neuvolasta apua, jos kerta kaikkiaan tuntuu että lapsi kieltäytyy muusta syömisestä kokonaan kun lopetat imettämisen. Lapsesi on niin pienikokoinen, että ei ole varaa painon pudota. Meillä samaa kokoa oleva lapsen kasvua tarkkaillaan lääkärin kehoituksesta.

:hug: Onnistutte kyllä!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Eka ajatus on että apua, ei voi olla totta! Onko jollakin tosiaan noin työlästä!Auttaa en osaa, sääliä vain.
Lisätään tähän vielä, että poika on ollut koko ikänsä kova sairastelemaan. Korvatulehduksia on ollut yli kymmenen, koko ajan kuumetta, flunssaa, ja kaiken hyvän lisäksi tähän vielä refluksi.
Kun poika on ollut kipeänä, niin on vaan yritetty saada se jollainlailla nukahtamaan... ja tähän on tultu ja JÄÄTY.
 
hivuttaja
Varmaan tossa kohdin on helpointa pistää kerrasta poikki. Me yritetään hivuttaa poikaa 1v1kk irti tuttipullosta ja kauanhan tää vierotus kestää, kun iltaunille kuitenkin annetaan taas tuttipulloa. Päikkäreille menee jo aika hyvin ilmankin, mutta illalla annetaan usein periksi, kun siinä alkaa itsekin olla jo aika poikki. Meillä muuten toimii paljon paremmin, kun mies vie pojan sänkyyn, kun mun perään se huusi aina pitkään. Tsemppiä sinne ja rautaisia hermoja vähäksi aikaa, kyllä se siitä!!
 
hivuttaja
.. ja toki noinhan sitä tekee, jos pieni on kipee. silloin on turha miettiä, miten ollaan lujana ja koulutetaan toista. järeät konstit vasta siinä vaiheessa, kun lapsi on kunnossa ja sulla on mies auttamassa. :hug:
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja hivuttaja:
.. ja toki noinhan sitä tekee, jos pieni on kipee. silloin on turha miettiä, miten ollaan lujana ja koulutetaan toista. järeät konstit vasta siinä vaiheessa, kun lapsi on kunnossa ja sulla on mies auttamassa. :hug:
Ja kun tätä sairastelua on jatkunut melkein 1v3kk, välissä max viikko tervettä aikaa, niin ei oo edes voinu unikoulua kunnolla aloittaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
kato peiliin ja syytä itseäsi vaan!!!
En nyt sanois noinkaan!
Meidän lapsella ollu kans syömisen kanssa ongelmia, sairastelun takia -hetken välissä terveenä ja sitten taas tulee korvatulehdus tai rokote tai flunssa ja siitä taas korvatulehdus.
Ja sairastelun takia ei syö -niin kyllä olen kaikkeni tehnyt että ruokaa ja maitoa menisi alas -ihan sama millä keinoilla!
 
mä lopetin kun tyttö oli 1v1kk ja muistan ton!
Se vaatii vaan hermoja oikeesti.Tosin pieni kikka siihen oli..tissiltä opetin vellipullolle,vellipullolta taas pikkuhiljaa pois,annetaan tytön koheltaa niin kauan että on niin väsynyt että meinaa nukahtaa seisaalleen ja viedän päikkäreille
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
kato peiliin ja syytä itseäsi vaan!!!
En nyt sanois noinkaan!
Meidän lapsella ollu kans syömisen kanssa ongelmia, sairastelun takia -hetken välissä terveenä ja sitten taas tulee korvatulehdus tai rokote tai flunssa ja siitä taas korvatulehdus.
Ja sairastelun takia ei syö -niin kyllä olen kaikkeni tehnyt että ruokaa ja maitoa menisi alas -ihan sama millä keinoilla!
Meillä myös syömisen kanssa ongelmia, eli mikään ei mene niin kuin pitäisi. Ruokaa syödään pöytä täynnä leluja, nukutetaan sylissä ja vieläpä rinnalle, ja loppuilta yritetään elellä hissukseen, että josko se nukkuisi edes tunnin putkeen.
 
hih
No, meillä poika nyt 1v3kk ja imetän yhä, toisaalta meillä vain enää ennen päikkäreitä ja yöunia, mutta mutta... Mä onnistuin hienosti karsimaan pikkuhiljaa kaikki muut syötöt pois, mutta noi ennen unia onkin sitten ne vaikeimmat. Ja meillä ei juo muuta mukista kuin vettä, on kokeiltu, oon ollu useammankin päivän poissa ja poika ollu isänsä kanssa, niin kun ei juo niin ei juo. Ja tietysti maitoallergikkokin poika on... Mutta tosiaan tarvitsee sen tissin siihen nukahtamiseen, isänsä on saanut vaunuilla sen nukkumaan, mutta ei muuten.

Meilläkin on hyvin pikkuinen mies, joten senkin takia varovasti tehty tätä lopettamista, ettei se paino enää vaan lähde laskusuuntaan... Yöt ollu alusta asti hulinaa, pisin pätkä mitä on nukkunu yhtäjaksoisesti on ollu 5h, yleensä ei sitäkään... Huudattamista missään muodossa kieltäydyn harrastamasta.

Muuta neuvoa en osaa antaa, kuin että pikkuhiljaa jätät niitä imetyskertoja väliin, vaikka kerta per viikko oli meillä hyvä tahti, mutta sitten tosiaan ne nukutustissien poisjätöt on mullakin ongelmana, neuvoja otetaan vastaan...=)
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
No, meillä poika nyt 1v3kk ja imetän yhä, toisaalta meillä vain enää ennen päikkäreitä ja yöunia, mutta mutta... Mä onnistuin hienosti karsimaan pikkuhiljaa kaikki muut syötöt pois, mutta noi ennen unia onkin sitten ne vaikeimmat. Ja meillä ei juo muuta mukista kuin vettä, on kokeiltu, oon ollu useammankin päivän poissa ja poika ollu isänsä kanssa, niin kun ei juo niin ei juo. Ja tietysti maitoallergikkokin poika on... Mutta tosiaan tarvitsee sen tissin siihen nukahtamiseen, isänsä on saanut vaunuilla sen nukkumaan, mutta ei muuten.

Meilläkin on hyvin pikkuinen mies, joten senkin takia varovasti tehty tätä lopettamista, ettei se paino enää vaan lähde laskusuuntaan... Yöt ollu alusta asti hulinaa, pisin pätkä mitä on nukkunu yhtäjaksoisesti on ollu 5h, yleensä ei sitäkään... Huudattamista missään muodossa kieltäydyn harrastamasta.

Muuta neuvoa en osaa antaa, kuin että pikkuhiljaa jätät niitä imetyskertoja väliin, vaikka kerta per viikko oli meillä hyvä tahti, mutta sitten tosiaan ne nukutustissien poisjätöt on mullakin ongelmana, neuvoja otetaan vastaan...=)
Niin, ja pulloa ei ole koskaan suostunut syömään, nokkamukistakin vain muutamia kuukausia ja siitäkin menee vain se vesi...
 

Yhteistyössä