mä olen tosi huolissani mun äidistä :(

äiti on ollut sairas niin kauan kuin muistan, nyt suurimpina sokeritauti ja avanne.
Reilun kk:n verran ollut jalat turvoksissa ja kovat/pinkeät, on sellaisia punaisia kovia "patteja" jotka tosi kipeitä.Lääkäri totesi vain että on nesteen kerääntymistä.
nyt turvotus noussut reisiin sekä patit, on aivan kosketusarat, todella vaikea pukea kun jalat ihan "tönköt" :|
muutaman pvän ajan myös tullut monta kertaa pvässä "vintti pimeeksi"-kohtauksia; ilmeisesti mennyt verensok. liian alas ? ei tunne ihmisiä, ei ympäristöä jne. kestänyt jopa 2 tuntia! :/

Äiti puhuu paljon sairauksistaan, on TOSI kova puhumaan mut tänään huolestuin tosissaan kun äiti oli oudon harmaan värinen kasvoistaan, totinen ja vähäpuheinen. kaikkeen sanoi vaan ettei jaksa :(
Ei suostu menemään taas lääkäriin, sanoo ettei ne mitään hoida ja ota todesta. on jollain tavalla aika marttyyri :/

en mä halua menettää mun äitiä! :'(
 
Mulla
Lääkäriin lääkäriin, lähet hälle seuraksi sinne..Yksityiselle jollei kunnallisella oteta vakavasti. Ja voihan ambulanssinkin soittaa..jotkut nostaa nyt karvansa pystyyn..mutta olen huomannut, että sitä kautta voipi hoitoon päästä..
 
Puhu nyt isällesi, että seuraavan kerran kun on "vintti pimeenä" kohtaus, soittaa heti ambulanssin. Ambulansseja on sen verran paljon, että ehtivät kyllä teillä käymään. Jos äitisi tokenee ja väittää olevansa kunnossa, isä voisi pyytää että edes verensokerin mittaisivat. Luultavasti kumminkin tutkivat pyytämättäkin.


:wave: Terkkuja täältä.

Noista oireista vielä. Voisit kyllä samantien soittaa sairaanhoidon neuvontaan ja kysellä noista jutuista. Numero on sama mistä lääkäri tilataan. Tai jos siellä on automaatti, soita huomenna.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Puhu nyt isällesi, että seuraavan kerran kun on "vintti pimeenä" kohtaus, soittaa heti ambulanssin. Ambulansseja on sen verran paljon, että ehtivät kyllä teillä käymään. Jos äitisi tokenee ja väittää olevansa kunnossa, isä voisi pyytää että edes verensokerin mittaisivat. Luultavasti kumminkin tutkivat pyytämättäkin.


:wave: Terkkuja täältä.
no isäkin saa välillä samantyyppisiä kohtauksia, sokeritauti on hälläkin :/
sehän on just sellainen että lääkäriinhän ei mennä eikä "valiteta"..
verensok. äiti on hyvin mittaillut mut nyt ei enää sitäkään :/ ei kuulemma sitäkään jaksa. ei aina tiedä onko äiti tosiaan vai "marttyroiko"
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja PuPu 10-07:
Voiskos tommosessa tapauksessa sitten jopa pyytää ambulanssia hakemaan jos äitisi on huonossa kunnossa eikä itse suostu lähtemään lääkäriin?
Totta kai!
Mutta ei kannata soittaessa mainita, että potilas ei halua hoitoa eikä kumminkaan lähde mihinkään. Vastentahtoisesti eivät vie, mutta saavat varmaan puhutettua tutkimuksiin jos on tarvetta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Puhu nyt isällesi, että seuraavan kerran kun on "vintti pimeenä" kohtaus, soittaa heti ambulanssin. Ambulansseja on sen verran paljon, että ehtivät kyllä teillä käymään. Jos äitisi tokenee ja väittää olevansa kunnossa, isä voisi pyytää että edes verensokerin mittaisivat. Luultavasti kumminkin tutkivat pyytämättäkin.


:wave: Terkkuja täältä.

Noista oireista vielä. Voisit kyllä samantien soittaa sairaanhoidon neuvontaan ja kysellä noista jutuista. Numero on sama mistä lääkäri tilataan. Tai jos siellä on automaatti, soita huomenna.
Näin kannattaa tehdä.

 
Mulla
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Lääkäriin lääkäriin, lähet hälle seuraksi sinne..Yksityiselle jollei kunnallisella oteta vakavasti. Ja voihan ambulanssinkin soittaa..jotkut nostaa nyt karvansa pystyyn..mutta olen huomannut, että sitä kautta voipi hoitoon päästä..
No tätähän mää sanoin hetsillään!!
 
vieras
Kuulostaa kyllä että äitisi diabeteksen hoito on retuperällä. Esim. lääkitys voi olla pielessä. Mun mummulla on välillä ollut tuollaisia kausia mut nyt ne on loppunu kun annosta ja lääkettä vaihdettiin. Mummun jalkoja hoidetaan kuukausittain jalkaterapeutilla, mikä on erittäin tärkeää diabetikoille. Mummun jalat on edelleen turvonnet ja punervat mutta ei niin pahassa kunnossa kuin ennen. Nyt oikeesti aika diabeteshoitajalle tai jalat on pian entiset! Ilmeisesti äitisi jaloissa olevat patit ovat nesteen täyttämiä rakkuloita joita pitkin vesi poistuu jaloista, sen pitäis voida tarkistaa niin että kun pattia puristaa että tuleeko sieltä kirkasta nestettä.
 
Tiesithän, että yksityiset lääkärit saattavat tulla pyydettäessä käymään kotona. Kaverin äiti on kans yhtä jäärä ja lääkärille oli pakko saada eikä suostunut menemään niin kaveri sitten soitti, selitti tilanteen ja lääkäri tuli kotia. Ensin lääkäri kuunteli, kun vanhus selitti ummet ja lammet kaikista maailman asioista paitsi niistä sairauksista, loi tällä vanhukselle turvallisuuden tunteen ja sen, että lääkäriä oikeasti kiinnostaa potilaan ajatukset ja sen jälkeen sitten vanhus itsekin sanoi, että eiköhän käydä hommiin. Nykypäivänä vanhus itse käy säännöllisesti tämän lääkärin vastaanotolla =) Joten soitas yksityiselle ja selosta tilanne sinne ja pyydä kotikäyntiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla:
Lääkäriin lääkäriin, lähet hälle seuraksi sinne..Yksityiselle jollei kunnallisella oteta vakavasti. Ja voihan ambulanssinkin soittaa..jotkut nostaa nyt karvansa pystyyn..mutta olen huomannut, että sitä kautta voipi hoitoon päästä..
Mä olisin myös ehdotellut lanssia. Se on oikeasti totta, että sitä kautta pääsee helpommin. Voin kokeneena sanoa, kun olin 5 viikkoa lanssissa harjoittelussa. Ne ihmiset oikeasti pääsee jonojen ohi, kun tarpeeksi kipeä on. Ja ne ihmiset tosiaan tutkitaankin paremmin. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuulostaa kyllä että äitisi diabeteksen hoito on retuperällä. Esim. lääkitys voi olla pielessä. Mun mummulla on välillä ollut tuollaisia kausia mut nyt ne on loppunu kun annosta ja lääkettä vaihdettiin. Mummun jalkoja hoidetaan kuukausittain jalkaterapeutilla, mikä on erittäin tärkeää diabetikoille. Mummun jalat on edelleen turvonnet ja punervat mutta ei niin pahassa kunnossa kuin ennen. Nyt oikeesti aika diabeteshoitajalle tai jalat on pian entiset! Ilmeisesti äitisi jaloissa olevat patit ovat nesteen täyttämiä rakkuloita joita pitkin vesi poistuu jaloista, sen pitäis voida tarkistaa niin että kun pattia puristaa että tuleeko sieltä kirkasta nestettä.
äiti oli vko sitten diabetes-lääkärillä, ei ollut moksiskaan jaloista. sanoi vaan ettei nestettä kertynyt.. :/
Myös laajoissa verikokeissa oli lähes kaikki arvot ulkopuolella viitearvoista ja hb laskee kokoajan (nyt 90,). tästäkään lääkäri ei ollut erityisen huolissaan :(
 

Yhteistyössä