Mä niin hajoon tähän unikouluun!!!

Tytöllä alotettiin tiistaina unikoulu. Mä en jaksa, menee hermo ihan totaalisesti tähän hommaan. Joskus miettii, että olisko vaan helpompi nukuttaa syliin siinä 15min ja herätä 10kertaa yössä ku juosta laittamassa tyttöä takaisin makuuasentoon tai käydä antamassa uudelleen tuttia ja unilelua, kun tyttö ne viskaa alas. 1,5h menee tytön nukahtamisessa. Koko sen ajan tyttö ei itke yhtään mutta tuntuu oikeen ärsyttävän mua, ku kokoajan neiti nousee pinnoja vasten seisomaan tai heittelee tuttia |O |O

ja tosiaan tiedoksi unikoulun vastustajille, tässä unikoulussa ei huudateta yksin vaan oon tytön saatavilla koko ajan ja näköpiirissä. Käyn vaan vähäeleisesti aina laittamassa takaisin tytön makuuasentoon ja sisäisesti kiehun.. :snotty:

ja yksin pitää tääkin unikoulu hoitaa, kun mies on töissä ollu koko viikon 13h/päivä, tänään tulee 19h ja huomenna taas iltapäivällä takaisin ja yöllä kotiin.. :'(

Kuka tulis hoitamaan tän mun puolesta...

11kk on ikä. Täällä on pari terveydenhoitajaa "erikoistunut" uniongelmiin ja he on sitten järjestänyt semmosen ringin, että käyvät aina kotona neuvomassa ja ohjeistamassa ja sitten soittelevat muutaman päivän välein ja kysyvät kuulumisia ja antavat lisäohjeita.
vanhemmat ite hoitaa siis kuitenkin unikouluttamisen.

vieras
Voimia, vaikka tiedän että se ei sua paljon lohduta juuri tällä hetkellä! Sitkeys palkitaan vielä!

Mä oon sitä mieltä, et huoneeseen ei tarvii mennä heti vaikka lapsi itkeskeliski.. Ei ne lapset itkuun kuole! Meillä on kahden lapsen kanssa pidetty unikoulua niin että viedään sänkyyn, tutti suuhun ja poistutaan huoneesta. Jos itku menee hysteeriseksi, niin sitte mennään luokse. Yleensä sinne on rauhotuttu pienen itkun jälkeen ja sitte nukahdettu. Mutta siis näin meillä ja tämä ei välttämättä sovi kaikille perheille!

äitivaan
..levy suklaata ja hyvä kirja auttaa kummasti siihen odotteluun. :) Itse kun aikanaan pidin unikoulua en mennyt heti kellistämään lasta takaisin tai antamaan sitä tuttia, ois pitänyt sitä vaan hauskana leikkinä. Annoin möyriä sängyssään niin kauan kuin ei ollut mitään hätää. Sit vasta kun alkoi vinkua niin kävin laittamassa pitkälleen.

Alkuperäinen kirjoittaja äitivaan:
..levy suklaata ja hyvä kirja auttaa kummasti siihen odotteluun. :) Itse kun aikanaan pidin unikoulua en mennyt heti kellistämään lasta takaisin tai antamaan sitä tuttia, ois pitänyt sitä vaan hauskana leikkinä. Annoin möyriä sängyssään niin kauan kuin ei ollut mitään hätää. Sit vasta kun alkoi vinkua niin kävin laittamassa pitkälleen.
Mä kokeilin tuota eilen, että annan tytön vaan möyriä ja seistä mutta tuntui, että tyttö vaan piristyi entisestään. Leikki ja keikkui pinnoja vasten ja alkoi jokellella ja lauleskella. Näytti siltä, että olis voinu jatkaa sitä seuraavan 2h..

äitivaan
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapallo:
Mä kokeilin tuota eilen, että annan tytön vaan möyriä ja seistä mutta tuntui, että tyttö vaan piristyi entisestään. Leikki ja keikkui pinnoja vasten ja alkoi jokellella ja lauleskella. Näytti siltä, että olis voinu jatkaa sitä seuraavan 2h..
Mut ei se lapsi nukahda ennenkuin sillä alkaa nukuttaa, siitä se kyllä oikeen innostuu kun hoksaa että kun nousen seisomaan-äiti ryntää paikalla. Ja kun heitän tutin-äiti tulee taas! Kokeilepa että annat möyriä vaan siellä sängyssä,luet kirjaa tai jotain etkä hermostu? Tai jopa poistut huoneesta jos lapsi ei sua näytä kaipaavan. Voit huomata kohta että aikansa möyrittyään saattaa nukahtaa ihan itsekseen..

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Miksi lapsi herää kymmenen kertaa yössä? Paljonko on ikää? Onko allergiat tutkittu?
Ei oo tutkittu mutta ei oo myöskään mitään oireita allergioista.
Lääkäri on maininnut, että kun lapsilla unisykli on tunnin mittainen, niin meidän tyttö herää aina silloin kevyen unen vaiheessa (niinkuin lähes kaikki lapset herää hiukan siinä vaiheessa) mutta ei vaan osaa itse nukahtaa enää uudelleen. Siksi heräilee lähes tunnin välein ja päiväunetkin on vajaa tunnin mittaiset (niitä kahdet päivän aikana), kun ei enää osaa jatkaa uniaan.

hei
Meillä tyttö heräs vielä reilun vuoden ikäisenä kans monta kertaa. Heräilyt alko lisääntyä eikä meinannu enää öisin millään rauhottua. Käytiin MSAS-analyysissä ja neidillä oli 20 allergisoivaa ruoka-ainetta. Uuden ruokavalion myötä yöt on ollu enemmän ku täydellisiä :)
Silti toivon, että teillä ei oo allergioita ja unet alkais parantuu muuten vaan!

Onko se unikoulu pakko pitää just nyt? Olisiko sun miehellä tiedossa lähiaikoina joku helpompi viikko töissä, että voisitte yhdessä aloittaa unikoulun ja jakaa vähän vuoroja? Veisi paljon vähemmän voimia. Tietenkin, jos miehelläsi on aina tuollaisia työviikkoja, tämä ei auta mitään.

Mulla on vasta vajaa 6kk ikäinen vauva, jolle pidän parhaillaan unikoulua. Itse annan tytön touhuilla sängyssä siihen asti, että alkaa oikeasti itkeä. Saa jokellella, kääntyillä, möyriä ja touhuta ihan vapaasti siihen asti. Ehdotan myös sitä, että annat lapsen touhuilla ja menet vasta siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa oikeasti itkeä. En tiedä, minkälaisia unikouluohjeita olet saanut, mutta mitä olen asiasta lueskellut, näin neuvotaan joissakin unikouluissa tekemään. Tosi hienoa muuten kuulla, että joillakin paikkakunnilla neuvolasta saa noin paljon apuja unikouluun!

Paljon tsemppiä matkaan, toivottavasti kärsivällisyytesi pian palkitaan!

Mut ei se lapsi nukahda ennenkuin sillä alkaa nukuttaa, siitä se kyllä oikeen innostuu kun hoksaa että kun nousen seisomaan-äiti ryntää paikalla. Ja kun heitän tutin-äiti tulee taas! Kokeilepa että annat möyriä vaan siellä sängyssä,luet kirjaa tai jotain etkä hermostu? Tai jopa poistut huoneesta jos lapsi ei sua näytä kaipaavan. Voit huomata kohta että aikansa möyrittyään saattaa nukahtaa ihan itsekseen..
Niin.. no täytyypä kokeilla tuota vielä uudelleen.
Huoneesta en voi vielä poistua, koska sitten tulee itku. Tarkotuksena oli, että vähitellen siirrän tuoliani kauemmas huoneesta ja lopulta mun ei enää tartte olla siinä. Mutta nyt ku oon kokeillu lähtee pois, niin hetken hiljaisuuden jälkeen tyttö alkaa itkemään kovaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Meillä tyttö heräs vielä reilun vuoden ikäisenä kans monta kertaa. Heräilyt alko lisääntyä eikä meinannu enää öisin millään rauhottua. Käytiin MSAS-analyysissä ja neidillä oli 20 allergisoivaa ruoka-ainetta. Uuden ruokavalion myötä yöt on ollu enemmän ku täydellisiä :)
Silti toivon, että teillä ei oo allergioita ja unet alkais parantuu muuten vaan!
Minkäslainen analyysi tuo oikein on ja miten siihen pääsee? Yksityisen vai julkisen puolen? Täällä julkinen puoli ei oo harkinnutkaan allergioiden mahdollisuutta kun ei kerta ole ihottumaa :headwall:

hei
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Minkäslainen analyysi tuo oikein on ja miten siihen pääsee? Yksityisen vai julkisen puolen? Täällä julkinen puoli ei oo harkinnutkaan allergioiden mahdollisuutta kun ei kerta ole ihottumaa :headwall:
Googlettamalla saat aikalailla tietoa!
Mä kuulin tästä vaihtoehtohoidosta kaverilta, joka oli käyny lapsensa kanssa siellä. Heillä todettiin kans monia allergioita. Nyt kun olen asiasta puhunu, niin on käyny ilmi, että ystäväpiirissä tosi moni on käyny MSAS-analyysissä.
Kannattaa ainakin harkita!

tuttu-juttu
Meillä kans olleet nukuttamiset tuskaa. Nykyään kun saa nukkua isossa sängyssä niin unet maistuu paremmin. (ikää 1v1kk)
Onhan lapsi tarpeeksi väsynyt? Meillä riittää nykyään kun lauletaan huoneessa pari laulua, pusutellaan, tutti suuhun, rätti kainaloon ja pari paijausta päähän. Sanon vielä hyvää yötä ja poistun huoneesta. Välillä jää heti nukkumaan, välillä saatan käydä pari kertaa kääntymässä huoneessa. Laitan siis vain takaisin makuuasentoon ja poistun. Heti en ryntää huoneeseen, kun inahtaa, mutten myöskään huudata.

http://www.annawahlgren.com/index.php/view/finska/nyt-nukutaan-3 tuolta on myös toiminut kohta "junttaus".

Alkuperäinen kirjoittaja tuttu-juttu:
Meillä kans olleet nukuttamiset tuskaa. Nykyään kun saa nukkua isossa sängyssä niin unet maistuu paremmin. (ikää 1v1kk)
Onhan lapsi tarpeeksi väsynyt? Meillä riittää nykyään kun lauletaan huoneessa pari laulua, pusutellaan, tutti suuhun, rätti kainaloon ja pari paijausta päähän. Sanon vielä hyvää yötä ja poistun huoneesta. Välillä jää heti nukkumaan, välillä saatan käydä pari kertaa kääntymässä huoneessa. Laitan siis vain takaisin makuuasentoon ja poistun. Heti en ryntää huoneeseen, kun inahtaa, mutten myöskään huudata.

http://www.annawahlgren.com/index.php/view/finska/nyt-nukutaan-3 tuolta on myös toiminut kohta "junttaus".
Kyllä lapsi väsynyt on, tuntuu vaan piristyvän aina kun sänkyyn päästään. Normaalisti tosiaan nukahtaisi 15min mun syliin ja keikutteluun mutta itse ei osaa nukahtaa millään :|

lapsella tulee muutenkin aivan liian vähän unitunteja vuorokautta kohti. Terveydenhoitajan kanssa arvioitiin, että hyvänä yönä unta tyttö saa noin 10-11h vuorokaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ikuisuus:
Onko se unikoulu pakko pitää just nyt? Olisiko sun miehellä tiedossa lähiaikoina joku helpompi viikko töissä, että voisitte yhdessä aloittaa unikoulun ja jakaa vähän vuoroja? Veisi paljon vähemmän voimia. Tietenkin, jos miehelläsi on aina tuollaisia työviikkoja, tämä ei auta mitään.

Mulla on vasta vajaa 6kk ikäinen vauva, jolle pidän parhaillaan unikoulua. Itse annan tytön touhuilla sängyssä siihen asti, että alkaa oikeasti itkeä. Saa jokellella, kääntyillä, möyriä ja touhuta ihan vapaasti siihen asti. Ehdotan myös sitä, että annat lapsen touhuilla ja menet vasta siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa oikeasti itkeä. En tiedä, minkälaisia unikouluohjeita olet saanut, mutta mitä olen asiasta lueskellut, näin neuvotaan joissakin unikouluissa tekemään. Tosi hienoa muuten kuulla, että joillakin paikkakunnilla neuvolasta saa noin paljon apuja unikouluun!

Paljon tsemppiä matkaan, toivottavasti kärsivällisyytesi pian palkitaan!
Ei mieluusti siirrettäis myöhemmälle, koska meillä molemmilla alkaa opiskelut syyskuussa ja sitä ennen olis hyvä saada tyttö nukkumaan kunnolla.. nyt mä oon vielä lomalla joten tää on siksi otollinen aika. Käy raskaaksi jos joutuisin heräilemään vielä silloinkin, ku on kouluhommia tehtävänä ja kouluun noustava aamuisin.

x
Kylläpä menee vaikeaksi elämä noiden unikoulujen kanssa! Teette kaikki niin vaikeaksi.
Mulla ei ollut tuollaista, en olisi ikinä lähtenyt tuollaiseen.
Sain nukkua ja vauvakin nukkui, tietysti välillä heräilin.

Yhteistyössä