mä ne pärjää mun miehen koiralle, tää on ihan hirveää.

  • Viestiketjun aloittaja pärjäämätön
  • Ensimmäinen viesti
pärjäämätön
olen siis seurustellut reilun vuoden, puolisen vuotta asuttu yhdessä, muutin miehen luo. miehellä tanskandoggi joka on miehellä täysin hallinnassa pään sisäisesti. kun mies on lenkillä koiran kanssa, niin koira ei vedä, ei räyhää ohikulkijoille, kulkee löysässä narussa, tottelee ja ottaa kontaktia, kunnioittaa miestä. mutta mä oon sille ilmaa. koira on narttu ja aika dominoiva luonne, mies on sanojensa mukaan "kovan koulun" sen kanssa käynyt että tähän pisteeseen on päässyt.

mies on sanonut mulle aikanaan et aloittaisin pienistä asioista, MINÄ menen edellä ovista, MINÄ syön ensin jne. ja että mun tarvii voittaa koiran luottamus.
paijailen ja silittelen koiraa paljon, ei se siis mulle mitenkään vihainen tai aggressiivinen ole, ei vaan kunnioita mua ja kuvittelee olevansa mua ylempänä.

mä kun olen koiran kanssa lenkillä niin hihna on kireenä koko ajan (ei vedä kun höyryjuna, mutta ei kulje rinnallakaan, pyrkii mun ohi eikä korvaansa lotkauta mun nakkimakkaroille, lihapullille ja koirankekseille). alusta asti olen tehnyt sitä, että kun koira vetää, niin pysähdyn. ja saatan lähteä takaisinpäin, meidän lenkit on toisinaan sitä että mennään edestakaisin ehkä kilometrin matkaa -ei vaikutusta, minkäänlaista.

koska koira kuvittelee olevansa mun yläpuolella, niin se kokee tarvetta suojella mua ohikulkijoilta ja v***u sitä rähinän ja hinaamisen määrää.. koira on aika pienikokoinen tanskandogiksi ja pystyn sitä kyllä raa´alla voimalla pitelemään kaksinkäsin, mutta aika hirveää sen kanssa on kulkea -täällä kun noita ohikulkijoita on...!

mies hoitaa koiran lenkitykset pääosin, tai sit ollaan porukalla (jolloin ei ongelmia vaikka mä taluttaisin, onhan mies kuitenkin mukana ja koira kokee että sen ei sillon tarvitse suojella mua..) mutta välillä tulee hetkiä, et mun on pakko yksin sitä käyttää edes pikkulenkeillä.

lähes päivittäin teen koiran kanssa tottelevaisuusjuttuja, istutan, käskytän, palkitsen.

onko koira tosiaan voinut vaan päättää että mä en sen ohi mene arvoasteikolla kun mikään ei tehoa?! toimin ihan samoin kun mies, miehen ohjeilla ja neuvoilla (kokeneempi koirien kanssa kun minä, paljonkin!)

lenkit on yhtä repimistä ja helvettiä, ahdistaa... haluaisin käydä kunnon lenkeillä, mutta kädet väsyy jo alkumatkasta.. :/
 
Kyhnytä ja helli koiraa vain omasta aloitteestasi, samoin leiki sen kanssa omasta aloitteestasi. Jos se tuo lelun ja sinä leikit tai se rojahtaa viereesi ja sinä rapsutat, olet palveluautomaatti. kaikki kiva tulee silloin, kun sinä haluat antaa, ei silloin kun koira pyytää/vaatii. Näin vahvistuu johtajuus.
 
pärjäämätön
Kyhnytä ja helli koiraa vain omasta aloitteestasi, samoin leiki sen kanssa omasta aloitteestasi. Jos se tuo lelun ja sinä leikit tai se rojahtaa viereesi ja sinä rapsutat, olet palveluautomaatti. kaikki kiva tulee silloin, kun sinä haluat antaa, ei silloin kun koira pyytää/vaatii. Näin vahvistuu johtajuus.
tota samaa mun mieskin on sanonut. meillä koira ei saa tulla sohvalle eikä sänkyyn, eikä keittiöön sillon kun syödään. eli se ei "pysty rojahtamaan mun viereen" ellen istu lattialla. musta se on omasta aloitteesta hellimistä jos erikseen pyydän sen mun luo ja sitten rapsuttelen. leluja se ei oikeastaan edes tuo.. touhuaa niiden kanssa itsekseen..
 
"eekoo"
ootko kattonu teeveestä ohjelmaa "isännän ja koiran käytöskoulu"? siin on tosi käteviä koulutusohjeita. oli jopa saman tyyppinen tanskadoggi, ja saivat sen vetämisen ja räyhäämisen kuriin...
 
Huom harmaana
Sitä minä en ymmärrä että mitä tekemistä sillä ensin syömisellä ja ensin ovista kulkemisella on johtajuuden kanssa...? jos johtajuus on kunnossa, niin ei se haittaa, kuka ensin syö. Tai kuka kulkee ensin.
Suosittelen että juttelet jonkun asiantuntevan koirankouluttajan kanssa tuosta asiasta.
 
pärjäämätön
[QUOTE="eekoo";22434616]ootko kattonu teeveestä ohjelmaa "isännän ja koiran käytöskoulu"? siin on tosi käteviä koulutusohjeita. oli jopa saman tyyppinen tanskadoggi, ja saivat sen vetämisen ja räyhäämisen kuriin...[/QUOTE]

en ole, en katso tv:tä juuri yhtään... mistähän noita näkis? :) vai muistaisitko mitä tekivät, suurinpiirtein..? :)
 
pärjäämätön
Sitä minä en ymmärrä että mitä tekemistä sillä ensin syömisellä ja ensin ovista kulkemisella on johtajuuden kanssa...? jos johtajuus on kunnossa, niin ei se haittaa, kuka ensin syö. Tai kuka kulkee ensin.
Suosittelen että juttelet jonkun asiantuntevan koirankouluttajan kanssa tuosta asiasta.
kun mulla ei ole johtajuus kunnossa koiran kanssa. kyllä se mun logiikkaan käy, että minä menen ensin ovista, eikä niin että koira ryysii ekana ja mä tuun narunjatkona perässä...?
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pärjäämätön;22434644:
kun mulla ei ole johtajuus kunnossa koiran kanssa. kyllä se mun logiikkaan käy, että minä menen ensin ovista, eikä niin että koira ryysii ekana ja mä tuun narunjatkona perässä...?
Mutta et sinä sitä johtajuutta tuollaisilla keinoilla saavutakaan. Tarvitaan järeämpiä otteita. Lue vaikkapa koirankorjauskirja, sieltä voi saada hyviä vinkkejä. Jos et pääse kouluttajan luo.
 
"hauva"
Sitä minä en ymmärrä että mitä tekemistä sillä ensin syömisellä ja ensin ovista kulkemisella on johtajuuden kanssa...? jos johtajuus on kunnossa, niin ei se haittaa, kuka ensin syö. Tai kuka kulkee ensin.
Suosittelen että juttelet jonkun asiantuntevan koirankouluttajan kanssa tuosta asiasta.
Koska johtaja tekee niin. Alempiarvoisin syö viimeisenä sitten kun johtaja on antanut sille luvan. Johtaja myös kulkee edellä ja hoitaa homman, jos jonkun pitää suojella laumaa.

Jos ap on tehnyt, kuten kertoo, ihmettelen miksei asia mene koiralle jakeluun. Noita samoja juttuja mäkin suosittelisin eli laumajärjestyksen korostamista koiralle. Lenkille suosittelen avuksi kuonopantaa tavallisen pannan ohelle. Sillä koiran saa paremmin hallittua, eikä pääse vahinkoja syntymään.
 
---
Sitä minä en ymmärrä että mitä tekemistä sillä ensin syömisellä ja ensin ovista kulkemisella on johtajuuden kanssa...? jos johtajuus on kunnossa, niin ei se haittaa, kuka ensin syö. Tai kuka kulkee ensin.
Suosittelen että juttelet jonkun asiantuntevan koirankouluttajan kanssa tuosta asiasta.
Sitä tekemistä että lauman johtaja syö ensin, alempana arvoasteikossa syö mitä jäljelle jää kun rinnastetaan susilaumaan. Johtaja myös kulkee ensin, johtaja suojelee laumaa etc. Koira ei voi olla koskaan tasa-arvoinen ihmisen kanssa, se ei sovi sen ajatteluun. Jos koira kuvittelee olevansa ylempiarvoinen eli johtaja, se dominoi omistajaa. Koira on onnellinen silloin kun se tietää paikkansa laumassa, ja paikka on aina ihmisen alapuolella.
 
pärjäämätön
[QUOTE="hauva";22434694]Koska johtaja tekee niin. Alempiarvoisin syö viimeisenä sitten kun johtaja on antanut sille luvan. Johtaja myös kulkee edellä ja hoitaa homman, jos jonkun pitää suojella laumaa.

Jos ap on tehnyt, kuten kertoo, ihmettelen miksei asia mene koiralle jakeluun. Noita samoja juttuja mäkin suosittelisin eli laumajärjestyksen korostamista koiralle. Lenkille suosittelen avuksi kuonopantaa tavallisen pannan ohelle. Sillä koiran saa paremmin hallittua, eikä pääse vahinkoja syntymään.[/QUOTE]

näin..
mä en kans ymmärrä, vaikka kuinka koen olevani johdonmukainen ja "järkkymätön", niin en kai sitten olekaan, en keksi muuta selitystä.. kuonopannan toi isäntä lupaskin hankkia.. :)
 
Huom harmaana
Sitä tekemistä että lauman johtaja syö ensin, alempana arvoasteikossa syö mitä jäljelle jää kun rinnastetaan susilaumaan. Johtaja myös kulkee ensin, johtaja suojelee laumaa etc. Koira ei voi olla koskaan tasa-arvoinen ihmisen kanssa, se ei sovi sen ajatteluun. Jos koira kuvittelee olevansa ylempiarvoinen eli johtaja, se dominoi omistajaa. Koira on onnellinen silloin kun se tietää paikkansa laumassa, ja paikka on aina ihmisen alapuolella.
Ihminen ja koira vaan ei ole susilauma.
Itse asiassa johtaja ei kulje ensin edes susilaumassa, vaan tarkkailee kokonaistilannetta peremmältä.
Nämä viisaudet kuulin itse gurulta eli Vilanderilta, kun ratkottiin oman koiran ongelmia. Sillä, kuka ensin syö tai kulkee ensin tms. ei ole oikeasti minkään valtakunnan merkitystä koiran mielestä. Ja olen taipuvainen uskomaan näin itsekin. Kokemusten perusteella.
 
[QUOTE="hauva";22434694] Jos ap on tehnyt, kuten kertoo, ihmettelen miksei asia mene koiralle jakeluun. [/QUOTE]

Itselläni on erittäin kova ja jääräpäinen uros, jolle johtajuuden osoittaminen vei yli vuoden kaiken kaikkiaan. Siitä huolimatta, että hain oppini suoraan kouluttajalta. Tosin nyt mulla on sen kaiken tahkoamisen jälkeen ihana otus :) Tsemppiä ap:lle
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pärjäämätön;22434725:
kuonopannan toi isäntä lupaskin hankkia.. :)
Katso sitten että myös osaat käyttää sitä kuonopantaa. Se on oikeasti vaativa ja vaarallinen kapistus. Remmiä ei panna koskaan pelkästään siihen kiinni, vaan kuonopannan kanssa käytetään kahta remmiä, joista toinen on pannassa tai valjaissa kiinni.
 
pärjäämätön
Katso sitten että myös osaat käyttää sitä kuonopantaa. Se on oikeasti vaativa ja vaarallinen kapistus. Remmiä ei panna koskaan pelkästään siihen kiinni, vaan kuonopannan kanssa käytetään kahta remmiä, joista toinen on pannassa tai valjaissa kiinni.
sun vastaukset on jotenkin kamalan tylyjä. en mä nyt ihan noviisi kuitenkaan ole ja olen taluttanut koiria kyllä kuonopannan kanssa. luulis olevan ihan hyvä, että kyselee ja ottaa asioista selvää eikä vaan lähde suinpäin soitellen sotaan... :)
mutta kiitos silti vastauksistasi :)
 
"xxx"
Katso sitten että myös osaat käyttää sitä kuonopantaa. Se on oikeasti vaativa ja vaarallinen kapistus. Remmiä ei panna koskaan pelkästään siihen kiinni, vaan kuonopannan kanssa käytetään kahta remmiä, joista toinen on pannassa tai valjaissa kiinni.

Millä muotoa vaarallinen? Puhutaankohan me nyt muka ihan samasta asiasta? Kuonopanta, eli yksi lenkki niskan taa, toinen kuononympäri ja hihna siihen kiinni. Kun koira vetää painuu kuono sen omaa rintaa vasten?


Miljooona kertaa parempi kuin mitkään kuristuspannat, hellevaraisempi eikä rasita koiran niskoja.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pärjäämätön;22434832:
sun vastaukset on jotenkin kamalan tylyjä. en mä nyt ihan noviisi kuitenkaan ole ja olen taluttanut koiria kyllä kuonopannan kanssa. luulis olevan ihan hyvä, että kyselee ja ottaa asioista selvää eikä vaan lähde suinpäin soitellen sotaan... :)
mutta kiitos silti vastauksistasi :)
Ole hyvä vaan. En ole tarkoituksella tyly, pahoitteluni jos vaikutan siltä. Täällä on todella paljon ihmisiä, jotka ajattelevat että kuonopanta on pelastava ihmevekotin, jonka voi kuka hyvänsä ottaa tuosta vaan käyttöön ilman että perehtyy siihen. Mukava kuulla, että sinä et kuulu heihin.

Ajattelin että et ehkä ole kovin kokenut koirien kanssa senkin perusteella, kun et tiedä, miten koiraa koulutetaan. Koira ei aidosti ole susi eikä johtajuus ole kiinni syömisjärjestyksestä. Se on jokin kumma mantra, joka elää ja vahvistuu.
jos joku on saanut johtajuusongelman kuriin noilla konsteilla, niin kuulisin siitä mielelläni enemmänkin.
 
pärjäämätön
Ole hyvä vaan. En ole tarkoituksella tyly, pahoitteluni jos vaikutan siltä. Täällä on todella paljon ihmisiä, jotka ajattelevat että kuonopanta on pelastava ihmevekotin, jonka voi kuka hyvänsä ottaa tuosta vaan käyttöön ilman että perehtyy siihen. Mukava kuulla, että sinä et kuulu heihin.

Ajattelin että et ehkä ole kovin kokenut koirien kanssa senkin perusteella, kun et tiedä, miten koiraa koulutetaan. Koira ei aidosti ole susi eikä johtajuus ole kiinni syömisjärjestyksestä. Se on jokin kumma mantra, joka elää ja vahvistuu.
jos joku on saanut johtajuusongelman kuriin noilla konsteilla, niin kuulisin siitä mielelläni enemmänkin.
mulla on kyllä kokemusta koirista paljonkin, mutta ikinä ei ole ollut omaa, enkä ikinä ole koiraa näinollen "joutunut" kouluttamaan. mun vanhemmilla, sisaruksilla, ystävillä on koiria joita usein lenkitän yms. olen kulkenut mukana näyttelyissä jne. mun kokemukset on lähinnä hevosmaailmasta ja sieltä tuleekin ajatusmaailma et jos oon hevosille ikäni pärjänny, niin ei yks dogginarttukaan silmille hypi ;D
 
Huom harmaana
[QUOTE="xxx";22434861]Millä muotoa vaarallinen? Puhutaankohan me nyt muka ihan samasta asiasta? Kuonopanta, eli yksi lenkki niskan taa, toinen kuononympäri ja hihna siihen kiinni. Kun koira vetää painuu kuono sen omaa rintaa vasten?

.[/QUOTE]

Jos koira riuhtaisee, niin huonosti siinä niskalle käy, jos remmi on kiinni pelkässä kuonopannassa. ja miten se kuono painuu rintaa vasten, jos koira vetää...? korkeintaan pää kääntyy sivulle.
 
Huom harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja pärjäämätön;22434902:
mulla on kyllä kokemusta koirista paljonkin, mutta ikinä ei ole ollut omaa, enkä ikinä ole koiraa näinollen "joutunut" kouluttamaan. mun vanhemmilla, sisaruksilla, ystävillä on koiria joita usein lenkitän yms. olen kulkenut mukana näyttelyissä jne. mun kokemukset on lähinnä hevosmaailmasta ja sieltä tuleekin ajatusmaailma et jos oon hevosille ikäni pärjänny, niin ei yks dogginarttukaan silmille hypi ;D
hevoset ovat paljon simppelimpiä otuksia, eivät pyri lauman johtoon. Itsekin olen ikäni ollut tekemisissä hevosten kanssa, mutta en muista yhtään valtataistelua. Koirien kanssa kyllä.
Melkeinhän se dogi on hevosen kokoinen ; )
 
"xxx"
huom harmaana, miten ihmeessä niskalle käy huonosti koska sinne ei pelkällä kuonopannalla tulee mitään painetta, toisin kuin kaulapannassa.
Siellä on pelkästään lukkoosa joka korkeintaan pettää.

Ja siten kuonopainuu koiran omaan rintaa vasten että koira vetää yleensä ihmisen edellä, ja näin ollen hihna kulkee taaksepäin, ja aiko automaattinen suunta silloin koiran kuonolle on sen oma rinta.

Epämukavaa muttei mitenkään vahingollista tai vaarallista.

Sinä väität tietäväsi koirista paljon tekstiesi perusteella. Mutta tiedätkö kuonpannasta, vai oletko vakuuttunut yhden koiran kokemuksella tietystä tyylisuunasta koulutukseta joka toimii varmasti ja kaikki muut ovat sinun mielestäsi puppua?
 
pärjäämätön
hevoset ovat paljon simppelimpiä otuksia, eivät pyri lauman johtoon. Itsekin olen ikäni ollut tekemisissä hevosten kanssa, mutta en muista yhtään valtataistelua. Koirien kanssa kyllä.
Melkeinhän se dogi on hevosen kokoinen ; )
niin en mäkään hevosten kans valtataisteluita ole todellakaan käynyt (paitsi muuten yhden :DD) mutta, toi oli lähinnä tollanen heitto millä tarkotin fyysistä voimaa.. :) tiedän kyllä, että sillä ei pitkälle pötkitä, mutta kunhan heitin...
onhan koirat ihania ja helppoja kun ne on valmiiksi koulutettuja ;)
 
Huom harmaana on oikeassa, kuonopanta on apuväline, ja toisen hihnan käyttö sen rinnalla on täysin perusteltua. Jos koira alkaa vetää siinä tavalliseen pantaan/valjaisiin kytketyssä hihnassa, sitten muistutetaan sillä kuonopannalla kiristämällä sitä hihnaa. Pelkkä kouonopanta on paha, jos koira ehtii saada yhtään vauhtia ja meno pysähtyy repäisten.
 
pärjäämätön
Huom harmaana on oikeassa, kuonopanta on apuväline, ja toisen hihnan käyttö sen rinnalla on täysin perusteltua. Jos koira alkaa vetää siinä tavalliseen pantaan/valjaisiin kytketyssä hihnassa, sitten muistutetaan sillä kuonopannalla kiristämällä sitä hihnaa. Pelkkä kouonopanta on paha, jos koira ehtii saada yhtään vauhtia ja meno pysähtyy repäisten.
en tiedä onko tää ihan faktaa, mutta kaverin kaverin koira kuoli flexin takia just tosta syystä kun yhtäkkiä vauhti tyssäs ja niskat meni..?
musta ne flexit on ylipäätään kauheen epämukavia käteen vaikka olisivatkin kuinka turvallisia tahansa. rumiakin ovat :D
 

Yhteistyössä