Käytän itse todella paljon korkkareita (korko tyypillisesti 5-7 cm, mutta korkeampiakin on monet), joten tässä pari asiaa, joiden olen havainnut vaikuttavan kenkien mukavuuteen suuresti ja jotka kannattaa muistaa ostoksilla käydessä.
a) Älä osta ensimmäisenä superkorkeita nilkantappokenkiä. Parempi totutella ensin matalilla, esim. joku viisi senttiä. Myös platformilla (eli se päkiän alla oleva koroke) saat helposti lisää pituutta ilman, että korko tuntuu liian korkealta, kun kantapään ja päkiän välinen korkeusero jää pienemmäksi kuin ilman platformia.
b) Kiinnitä erityisesti koron malliin ("pohjapinta-alaan") huomiota. Ei kannata hankkia piikkikorkoja heti, mieluummin semmoiset tukevat korot.
c) Kannattaa ehkä valita aluksi sellaiset, jotka ovat vähän umpinaisemmat tai remmilliset tms, eikä ihan pelkät avokengät, koska ensin mainitut ovat tukevammat. Ota myös semmoiset kengät, jotka tukevat myös sivuilta ja takaa, eli ei mitään räppänöitä tai sandaalimallisia.
d) Koskaan en ole vielä törmännyt korkokenkiin, jotka olisivat olleet sekä alkuperäiseltä hinnaltaan halvat että hyvät kävellä. Ts. laatu maksaa, valitettavasti se korkkareissa usein korostuu vielä keskimääräistä enemmän.
e) pyöreät tai soikeat kärjet tuntuvat pitkään käytettyinä mukavammilta kuin terävät, jotka alkavat yleensä painaa joko ukkovarvasta tai pikkuvarvasta.
f) kaikista tärkeimpänä: Sovita huolella kaupassa. Jos kenkä tuntuu jostakin kohdasta vähänkin huonolta, älä osta. Voin taata, että sama kohta alkaa hiertää takuulla, kunhan olet tunnin niillä kävellyt.
Itse suosin nahkaisia, pyöreäkärkisiä avokkaita, joissa on n. 5-7 sentin korko, jonka korkolapun halkaisija on suunnilleen pari kolme senttiä.