Mä haluan opetella käyttämään korkkareita. MITEN ihmeessä mun jalat tottuu niihin, NYT APUA KORKKARI-IHMISILTÄ!!!!

• Viestiketjun aloittaja 155cm
  • Ensimmäinen viesti
155cm
Siis minkä näköiset niitten tarvii olla, että jalat tottuu ja pystyy käveleen? Mulla tulee päkiät kipeiks tosi helposti, ihan ku rakot tulis, eikä muutaman tunnin jälkeen pysty käveleen ollenkaan. Semmosta geelipohjaa oon koittanut, mut ne on tosi niljakkaat eikä pysy kohdilla ja ruttaantuu varpaita kohden.

MÄ HALUAN OPETELLA KÄYTTÄÄN KORKKAREITA!!!!

ne pitää olla hyvän malliset.. laadukkaammissa kengissä ei tule jalka kipeäksi läheskään niin nopsaan, siis jos on herkkä jalkainen.. aloita pienistä koroista ja siitä korkeimpiin pikkuhiljaa, näin mä tein kun aloin taas käyttämään vuosien tauon jälkeen, nyt kävelee jo vaikka kuinka pitkään (tosin käytän vain viihteellä) ja tänään ostin läähyt korkkarit jossa korkoa 9,5cm :p sen korkeempiin ei vielä pysty..

Onko sulla jotenkin huonosti sopivat kengät? Ei mulla ole kyllä mistään korkkareista ikinä päkiät rakoille menneet. Tosin jos et ole tottunut korkkareita käyttämään, niin se varmaan tuntuu siltä että päkiät räjähtäisi. Kun se jalka on sellaisessa kulmassa.

Niissä korkkareissakin on eroja. Mä olen käyttänyt korkoja 6cm-12cm teini-iästä ja vieläkin on kenkiä jotka eivät ole tarkoitettu kävelyyn. Max tunti ja jalat huutaa hoosiannaa.
Mutta sitten on parit 8cm korkeat jotka on kuin lenkkarit, niillä juoksis vaikka maratonin.

Kenkäkauppaan vaan kokeilemaan ja etsimään niitä oikeita. Sä tunnet ne kyllä ;)

e
eka pienet korot (jonku sentin-kaks,) ja käytä kotona eka vaikka 2xpuolituntii päivässä ja sitten tunti päivään ja venytä aikaa parikertaa viikossa, smalla oppii luontevasti käveleen, imuroita ja tiskaat ja järkkäät paikkoja, laita vaikka hamekkin päälle niin tulee naisellisempi olo ja sitä kautta alat samaistua korkkareihin:)

hmm
en ole varmaan paras vastaamaan tähän mutta kuitenkin, pidän korkoja melkein päivittäin ihan murrosikäisestä asti.
5-8cm korot on minulla ollut ok (pituutta 158cm). Ensimmäisillä pitokerroilla päkiät kipeytyvät hiukan mutta ihan alkuun ei saa pitää niitä liian pitkiä aikoja kerrallaan että lihakset ja jalat tottuvat niihin mutta eivät "ylikipeydy".
Mitä korkeampi korko sitä tärkeämpää on istuvuus, erityisen tärkeä on että kengät ovat sopivat päkiän kohdalta eikä kenkä purista varpaita. "kokeiltaessa istuu kuin sukka, napakasti muttei purista" , koron muotoilulla on myös merkitystä...kapeissa koroissa jalat väsyvät nopeimmin.

155cm
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Onko sulla jotenkin huonosti sopivat kengät? Ei mulla ole kyllä mistään korkkareista ikinä päkiät rakoille menneet. Tosin jos et ole tottunut korkkareita käyttämään, niin se varmaan tuntuu siltä että päkiät räjähtäisi. Kun se jalka on sellaisessa kulmassa.
joo ei ne rakoille mee, mut kipu on samanmoinen. :/

kengät jalkaan ja ulos!
Korkkareilla oppii kävelemään vain kävelemällä niillä :) Itse ahdistun, jos ei ole korkoja jalassa...

Suosittelisin panostamaan hyviin korkokenkiin, mene laatu kenkäkauppaan (ei kenkämekka, ei click shoes), ja pyydä myyjää esittelemään jalassa hyviä korkkareita. Niissä on nimittäin eroja, ja hyvillä on helpompi alkaa harjoitella.

korkkareilla
Käytän itse todella paljon korkkareita (korko tyypillisesti 5-7 cm, mutta korkeampiakin on monet), joten tässä pari asiaa, joiden olen havainnut vaikuttavan kenkien mukavuuteen suuresti ja jotka kannattaa muistaa ostoksilla käydessä.

a) Älä osta ensimmäisenä superkorkeita nilkantappokenkiä. Parempi totutella ensin matalilla, esim. joku viisi senttiä. Myös platformilla (eli se päkiän alla oleva koroke) saat helposti lisää pituutta ilman, että korko tuntuu liian korkealta, kun kantapään ja päkiän välinen korkeusero jää pienemmäksi kuin ilman platformia.
b) Kiinnitä erityisesti koron malliin ("pohjapinta-alaan") huomiota. Ei kannata hankkia piikkikorkoja heti, mieluummin semmoiset tukevat korot.
c) Kannattaa ehkä valita aluksi sellaiset, jotka ovat vähän umpinaisemmat tai remmilliset tms, eikä ihan pelkät avokengät, koska ensin mainitut ovat tukevammat. Ota myös semmoiset kengät, jotka tukevat myös sivuilta ja takaa, eli ei mitään räppänöitä tai sandaalimallisia.
d) Koskaan en ole vielä törmännyt korkokenkiin, jotka olisivat olleet sekä alkuperäiseltä hinnaltaan halvat että hyvät kävellä. Ts. laatu maksaa, valitettavasti se korkkareissa usein korostuu vielä keskimääräistä enemmän.
e) pyöreät tai soikeat kärjet tuntuvat pitkään käytettyinä mukavammilta kuin terävät, jotka alkavat yleensä painaa joko ukkovarvasta tai pikkuvarvasta.
f) kaikista tärkeimpänä: Sovita huolella kaupassa. Jos kenkä tuntuu jostakin kohdasta vähänkin huonolta, älä osta. Voin taata, että sama kohta alkaa hiertää takuulla, kunhan olet tunnin niillä kävellyt.

Itse suosin nahkaisia, pyöreäkärkisiä avokkaita, joissa on n. 5-7 sentin korko, jonka korkolapun halkaisija on suunnilleen pari kolme senttiä.

BR
Kyllä se on kiinni niistä kengistä. Pitää löytää laadukkaat kengät, joissa on itselle sopiva lesti. Sain vinkin, että kannattaisi käydä esim. sellaisessa putiikissa kuin Nina's (Helsingissä Bulevardilla), sillä sitä pitää entinen malli. Mallit kuulemma tietävät parhaat korkkarit, kun joutuvat ammattinsakin puolesta niitä käyttämään jatkuvasti.

Tein kumminkin niin, että luovuin korkkareista. Ennen käytin joka päivä, mutta totesin elämäni paljon helpommaksi kun ei aina ole jalat kiepät.

Omasta kokemuksestani sanoisin, että 400 ?:n kengillä ja 40 ?:n kengillä on paljon eroa... Eikä tätä ole pakko uskoa, mutta kun on kokeillut ja hyviksi huomannut, alkaa hiipua into väittää vastaan.

korkkareilla
Esim. tätä tyyliä siis: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41rwoDs5-fL._AA300_.jpg . Näyttävät ainakin samalta mallilta kuin eräät omat mustani siis, jotka ovat olleet ehkä parhaat korkkarit, joilla ikinä olen kävellyt. Nyt syksyn tullen tosin voin suositella, että kannattaa ehkä hankkia vielä umpinaisemmat (esim. niitä nyörillisiä, mitä näkyi ainakin viime syksynä paljon kaupoissa), koska ovat samalla tukevammat että lämpimämmät.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Siinä nuori kaunis nainen :p

http://www.youtube.com/watch?v=2u5970MqP6s
mie voisin lisätä tohon sen neljännen tyylin, 2 askelta ja nilkat taipuu sivulle, kenkä muljahtaa jalasta ja mie oon turvallani
:snotty: :D

mulla ainakin tulee jalat ihan törkeän kipeiksi korkokengissä, olen löytänyt ehkä kolmet joita voin pitää pidempään kuin tunnin..
mutta siinä taitaa olla kyse enemmänkin siitä että mun jalat ei ole tottuneet niihin, eikä tule koskaan tottumaankaan koska töissä käytän maihareita ja kävelytyylikin on ihan jotain muuta kuin korkokengillä kävellessä.. :snotty:

korkkareilla kolmannen kerran
Niin ja vielä yksi lisäys tuohon f-kohtaan. Älkää missään nimessä ostako väärän kokoisia tai huonon mallisia kenkiä, vaikka kuinka tekisi mieli. Ihan sama vaikka olisivat -50% tai -75% ja kuinka syötävän näköiset, niin älkää ostako. Kukaan ei tee niillä superhalvoilla silmäkarkeilla mitään kaapin koristeena, koska niitä vaan ei voi käyttää, saati että niillä voisi kävellä.

Ihan oikeasti. Ei sellaisilla kengillä tee mitään, joilla voi ainoastaan istua ravintolan nurkassa. Käveltäviäkin korkkareita kun on.

neiti 30v
nimimerkki korkkareilla antoi jo paljon hyviä vinkkejä. Mutta lisään vielä yhden neuvon, jolla treenaat jalkasi korkkareihin. Ala kävellä kotona ilman kenkiä ollessa varpaillasi. Jatkuvasti. Ja aina kun seisot paikallasi, niin varpailleen päkiällä seisten. Näin kun teet, niin jalkasi alkavat kestää sitä asentoa ja saat sinne oikeisiin paikkoihin lihakset joita tarviit korkkareilla kävelemisessä.
Mulla ollu 15vuotiaasta asti aina korkkarit arkikenkinä töissä ja koulussa.
Paitsi raskaus ajat ja hetki synnytyksen jälkeen. Aina sen tauon jälkeen on ollut vaikea aloittaa koroilla kävelyä, koska jalat on kipeytyneet päkiästä ja etenkin pohkeista. Mutta treenaamalla se vaiva helpottuu. Eli joka päivä vaan pikkuhiljaa enemmän. Ja pian sä tanssit koko illan korkkareilla ja eikä jalat väsy yhtään.
By the way, joku sanoi että astu kantapäällä korkkarit jalassa. Mä en ainakaan voi, koska siinä on liukastumisen vaara kun on kapea korko. Astun yhtäpaljon varpailla kun korolla, ja monissa maastoissa vain varpailla (varpaillaan esim soralla, liukkaalla laattalattialla ostoskeskuksissa)

Yhteistyössä