mä en sitten yhtään pelkää sikainfluenssaa!

  • Viestiketjun aloittaja Arktinen banaani
  • Ensimmäinen viesti
Arktinen banaani
musta on tyhmää tuollainen keuhkoaminen tästä tartuntataudista. vasta kun joku mun sukulainen tai samassa kaupungissa asuva sairastuu ja kuolee saatan perehtyä vähän tähän maniaan. musta sen saamisen riski on mitätön. mitä mieltä ootte?
 
vieras
Lehti: Sikainfluenssasta sairauslomasuma jo tänä kesänä
Torstai 9.7.2009 klo 05.02

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntija arvioi sairauslomasuman alkavan pian, kertoo Savon Sanomat.

Ylilääkäri Markku Kuusi THL:stä kertoo lehdelle, että sairauslomasuman ennakoidaan alkavan parin viikon tai viimeistään parin kuukauden kuluttua.

- Pandemiajakson arvioidaan kestävän noin kahdeksan viikkoa, jonka aikana kolmas-neljäsosa suomalaisista sairastuu.

Vaikka tauti ei ole vakava, moni organisaatio on pulassa, jos iso osa väestä jää sairauslomalle 5-8 päiväksi vuorollaan.

Tämän vuoksi Huoltovarmuuskeskus lähetti elintarvike-, kuljetus-, viestintä- ja muille tärkeimmille yrityksille toukokuun puolivälissä kehotuksen miettiä sijaistoiminnot kuntoon.

Monet julkiset alat varautuneet sairastumisiin

Terveys- ja sosiaalitoimi, koulut ja päiväkodit, pelastustoimi sekä poliisi ovat Savon Sanomien mukaan jo varautuneet sairausloma-aallon paikkaamiseen.

Muiden alojen yksityissektori on kuitenkin täysin omalla vastuullaan. Yritykset jättivät Huoltovarmuuskeskuksen varoituksesta huolimatta järjestelyt lomakauden jälkeen, sillä pandemiaa ennakoitiin vasta syksyyn.

Tauti on kuitenkin levinnyt nopeammin, kuin vielä alkukesästä uskottiin.

Jopa miljardin euron menetykset kansantaloudelle

Jopa miljoonan suomalaisen uskotaan sairastuvan tautiin. Jos jokainen sairastunut suomalainen jää viikon sairauslomalle, jää koko kansantalouden vuoden työpäivistä yksi kokonaan tekemättä.

Palkansaajien tutkimuslaitoksen Jukka Pirttilä arvioi Helsingin Sanomissa, että tämä tarkoittaisi bruttokansantuotteen supistumista 700 miljoonalla eurolla.

Toistaiseksi sairastuneet pidetään sairausajan eristyksessä ja lääkitään oireita lievittävällä viruslääkkeellä. Lähipäivinä tai -viikkoina Suomi siirtyy pandemia-vaiheeseen, jossa sairastuneista lääkettä saavat vain riskiryhmät kuten raskaana olevat.

Lievät tapaukset eivät kuitenkaan tarvitse sairaalahoitoa.
 
vieras
Irrationaalisesti pelkään sitä. Järki sanoo, että niin ei välttämättä tarvitsisi tehdä. Mutta koska olen sen ikäinen, että se saattaa olla kuolemaksi (tiedän, riski on pieni ja saatan myös auton alle jäädä tänään) niin pelko hiipii.
 
Mie oon melko varma että tuo sikalenssu on jo jyllänny hyvän aikaa Suomessa ja mie taisin sen jo sairastaa tässä kesän alussa. Oli meinaan niin tappavan tuskanen flunssa ettei ikinä ennen. :xmas: Ja jälkitautina oli keuhkoputkentulehus ja korvatki paukku oikein mukavasti. :kieh:
 
Keittiönoita
En minäkään pelkää. Jos mun tai lasteni kohtalona on kuolla sikainfluenssaan, niin käsittääkseni siinä taudissa kitumisvaihe on lyhyempi kuin esim syövässä.
 

Yhteistyössä