Mä en ole iäisyyksiin käynyt luovuttamassa verta!(huiman tärkeä)

Ärsyttää minuakin.
Itse en ole luovuttanut koskaan verta. Ei vaan ole tullut sellaista tilaisuutta vastaan. Tai huomaan seuraavana päivänä, että joo, eilen olisi ollut luovutustapahtuma täällä. :snotty:

no mutta meet taas sitten kun pystyt! oma terveys tietty etusijalla.
mulla on ollut nyt melkein parin vuoden tauko ja enskuussa pääsee taas auttamaan :saint:

ootko muuten ilmottautunu luuydin-rekisteriin? suosittelen ainakin tutustumaan veripalvelun sivuilta asiaan!

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Ärsyttää minuakin.
Itse en ole luovuttanut koskaan verta. Ei vaan ole tullut sellaista tilaisuutta vastaan. Tai huomaan seuraavana päivänä, että joo, eilen olisi ollut luovutustapahtuma täällä. :snotty:
Mä asun statissa, niin noi luovutuspaikat kyllä tönöttävät tuossa vieressä odottamassa, ei siis tekosyytä saa siitäkään :/

Alkuperäinen kirjoittaja mangopapu:
mulla on ollut nyt melkein parin vuoden tauko ja enskuussa pääsee taas auttamaan :saint:

ootko muuten ilmottautunu luuydin-rekisteriin? suosittelen ainakin tutustumaan veripalvelun sivuilta asiaan!
Kävin just lukemassa siitä.
Siellä luki ettei sais olla säännöllistä lääkitystä ja kun mä syön masis lääkkeitä luultavasti loppuikäni, niin tuo kai estää rekisteriin pääsemisen.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Ärsyttää minuakin.
joo tuo on hankalaa pikkukaupungeissa, kun pitää ottaa selvää päivästä ja tehdä aikataulut sopiviksi. isoissa kaupungeissa se etu, että voi mennä koska vaan itselle sopii, he ovat aina valmiita :)

Alkuperäinen kirjoittaja Moon Vaan Melonit:

Siellä luki ettei sais olla säännöllistä lääkitystä ja kun mä syön masis lääkkeitä luultavasti loppuikäni, niin tuo kai estää rekisteriin pääsemisen.
no se voi olla. jos kovasti kiinnostaa niin ainahan voi kysyä vielä, että josko ne lääkkeet ei sittenkään estäisi.
mutta hyvä että voit auttaa sentään verta luovuttamalla!

no se voi olla. jos kovasti kiinnostaa niin ainahan voi kysyä vielä, että josko ne lääkkeet ei sittenkään estäisi.
Aattelin juu kysyä (olis taas tarkoitus ens viikolla yrittää luovuttaa verta).

Estääkö tuo luuytimen luovuttaminen verenluovutuksen?

no
Itse en ole koskaan luovuttanut verta, aikoinaan vuosia sitten olin liian laiha ja aneeminen (huonot veret). Nyt voisin kyllä luovuttaa, mutta pieni paikkakunta, missäs sitten luovuttaisin. On kai täällä aina silloin tällöin verenluovutustilaisuus, koko päivän kestää...
Onkohan ne nyt keväällä vai milloin?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Itse en ole koskaan luovuttanut verta, aikoinaan vuosia sitten olin liian laiha ja aneeminen (huonot veret). Nyt voisin kyllä luovuttaa, mutta pieni paikkakunta, missäs sitten luovuttaisin. On kai täällä aina silloin tällöin verenluovutustilaisuus, koko päivän kestää...
Onkohan ne nyt keväällä vai milloin?
Tuommoisen löysin veripalvelun sivuilta.

http://www.veripalvelu.fi/www/verenluovutustilaisuudet

Minullekin tuli monen vuoden tauko väliin kun vihdoin maata, tosin kyllä nuo raskaudet ja sektiot varmasti olisivat muutenkin aiheuttaneet jonkin verran taukoa. Vasta tuossa joskus viimevuonna aloin taas luovuttamaan.

Aattelin juu kysyä (olis taas tarkoitus ens viikolla yrittää luovuttaa verta).

Estääkö tuo luuytimen luovuttaminen verenluovutuksen?
varmaankin estää, jos kutsu joskus tulee tuohon luuytimen luovuttamiseen.

kun liityt luuydinrekisteriin, sinulta otetaan muutama putkilo verta tutkimuksia varten. sitten jäät vaan odottelemaan jos kutsu joskus kävisi.
luultavasti tuo rekisteriin otettava verinäyte viivästyttää verenluovutusta, en oo ihan varma. lähetä mailia tai soita vaikka lähimpään toimistoon?

itse oon ollu nyt 4 vuotta tuotta rekisterissä, mutta ei ole mitään kuulunut. ilmoitin sinne raskauduttuani, että en ole käytetävissä seuraavaan puoleentoista vuoteen :)

kyy
Minä kelpaan luovuttajaksi ja olenkin muutaman kerran luovuttanut. Mutta koska minulla on erittäin huono nestetasapaino muutenkin, niin ehkä tuo luovutus ei ole parasta minulle itselleni.

Yhteistyössä