Mä en oikeasti enää yhtään ihmettele kuinka joillain ihmisillä ei ole ikinä varaa mihinkään.

• Viestiketjun aloittaja kukkelikuu
  • Ensimmäinen viesti
aloittaja
No sitten se 24egeegin tulee varmasti tarpeen niitä sairaalalaskuja maksaessa... Ja vink vink, jos niitä käyntejä on noin paljon niin myös niissä on maksukatto.

Kyse ei nyt ole pelkästään siitä joulusta ja siitä että ostaa muille lahjoja. Ja kuten aloitusviestissäni kirjoitin yllättäville menoille ei tietenkään voi yhtään mitään.
Mutta monia asioita voi suunnitella jo etukäteen ja näin säästää kuin tehdä viimehetken ostoksi kalliilla.

Jos nyt pysytään tässä jouluteemassa ja olet säästänyt euron kuussa niin sillä saa jo sen lautapelin niille viidelle lapselle.

Sinä itse et tunnu ymmärtävän sitä että jos jokatapauksessa tietää että on rahanmenoa edessä niin jo pieni säästö ja ennakointi voi helpottaa tilannetta suuresti.

Ei ole varaa mistä säästää, mutta silti sitä rahaa johonkin tarvitsee ja saa kulumaan. Ja näihin samoihin asioihin voi päästä ennakoimalla halvemmalla.

Mutta joillekkin se on vain niin vaikeaa, helpompi valittaa kaikesta ilman että itse näkee yhtään vaivaa asian ratkaisemiseksi.

btw, ei meillä olisi laittaa edes yllättävään menoon 1400 euroa kerralla. Se olisi maksettava pikkuhiljaa, otettava lainaa tai oltava ilman.

Non compos mentis
Miksei voi lahjoa aineettomastikin? Kummini antoivat minulle aikaansa, se oli parhainta. Tein korvapuusteja kummisedän ja hänen lastensa kanssa tai kävin kummitädin kanssa uimarannalla tms. Edelleen voi kummitädille soittaa, jos on joku hätä. Kummisetä kuoli jo miltei 10 vuotta sitten.

Sama se omien muksujenkin kanssa. Kyllähän nuo kaksi tekevät pitkiä toivelistoja, mutta eivät tule saamaan juuri mitään. Tänään on kuitenkin ollut leppoisa päivä; kuopus sai ehdottaa päivän lounasta ja toivomus meni läpi. Aamupäivällä teimme yhdessä 500-palaisen palapelin. Yhdessäoloa! Eikä maksa mitään!!!

"huoh"
no tottakai voi antaa aikaansakkin, ja ihanaa sekin on. Sitä tuskin kukaan kiistää. Ihan ilmaisia juttuja meilläkin on tänään tehty, käyty lasten ja koiran kanssa metsäretkellä, nyt pienin unilla ja isommat katsovat tuota nelosen leffaa.

Mutta jos niitä lahjoja aikoo jokatapauksessa ostaa, jouluruokaa laittaa, tai ostaa vaikka uuden mikron, tarvitsee talvikengät tai ihan mitä tahansa mitä ei tyhjästä taijota.

"huoh"
Non compos mentis
Säästöpankkien julkaisemassa säästämisbarometrissa:
"Vain runsas kolmannes vastaajista kertoi suunnittelevansa raha-asioitaan yli vuoden pituisella aikajänteellä." http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/10/25/suomalaisen-saastajan-kipuraja-100-euroa/201014788/139

Että sellasta.

*muoks* linkki ei näy :( Noh, toi on siis Taloussanomista 25.10.2010
Ei mikään ihme. Olen monesti yrittänyt puhua esim. siitä, kuinka paljon kustannuksia lapsista tulee, mutta ei vauvakuumeinen kuule järjen ääntä, kun ajattelevat vain niitä ekoja kuukausia, jolloin saa kirpparilta vaatteet tai vanhempien lasten vaatteet suoraan kellarista käyttöön. Alle kouluikäisenä lapsen kustannukset ovat pienimmät ja kohoavat sitten järjettömyyksiin. Sitä vaan ei kannata ottaa huomioon, koska "elämä kantaa" vai miten se oli?

"vieras"
[QUOTE="huoh";22393996]Ja sitten samat ihmiset valittavat rahapulaa. Kait siitä on pulaa on ei osata yhtään ennakoida[/QUOTE]

Näinpä. Tutkijat kutsuvat sitä hengen köyhyydeksi. Eihän suuri osa köyhistä olisi köyhiä, jos heillä olisi hyväosaisten kyvyt selviytyä elämässä. Jos on oppinut tekemään itse ruokaa, korjaamaan vaatteita ja muita tavaroita, hyödyntämään aleja ja kirppareita jne, pienillä tuloilla selviäminen ei ole ongelma. Köyhyyteen kuuluu usein myös passiivisuus, välinpitämättömyys, masentuneisuus jne.

Yhteistyössä