Mä en kierrätä tai lajittele mitään, ainoastaan pullot. Tunnustaako kukaan muu?

  • Viestiketjun aloittaja luonnon vihollinen
  • Ensimmäinen viesti
luonnon vihollinen
Meillä ei kierrätetä tai lajitella.

Ei biojätettä, ei pahveja, lasia, ym.
Lehdet menevät sentään lehtiroskikseen ja tyhjät pullot kauppaan.
Muutoin kaikki menee samaan roskikseen.

Moniko muu tekee samoin? Nyt saa keventää omatuntoa ja tunnustaa.
 
"vieras"
Meillä saisi olla järkyttävän iso roskis ja tyhjennyskin viikon tai 2 välein JOS ei kierrätettäisi
Omassa pihassa lajitellaan lasi/metalli/kartonki/pahvi/lehdet/muovit (meillä on sellainen 4-lokeropurkki) + sitten on sekajätteelle vieressä pikkupurkki
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
KierrätysGreisiPusiness
Mä en ymmärrä miksi ihmisten pitäs tuhtailla jätteiden kanssa jakuluttaa siihen hitosti aikaa..Kierrätys ihan järjetöntä hommaa..Ihan sama tämä pullojen ja tölkkien juoksuttaminen edes takas kauppaan..
Pitäs tehdä jotenkin kaikki apkkaukset yhteneväisesti tai suurin osa ja sitten vaan poltettaiiisiin tai metalliroskiksiin..Järjetöntä et jengi tuhtailee hitto jätteiden kanssa ja niitä sitten ksukataan sinne tänne..Ihan piipertäjien harrastuksen vuoksi tällasta tehdään..
 
kakskybän
Omakotitaloon muuto sai itseni heräämään. Roskis oli KOKO ajan täynnä. Kun komposti hankittiin, niin on helpottunut tämä ongelma. Eli ruuantähteet vien oman pihan kompostiin, muut normiroskikseen. Siis satunnaiset lasitölkit tms myös. Niitä tulee onneksi harvoin ja isoimpia käytetään tuhkakuppeina jotka täyttyessään tyhjennetään. Pahvit erotellaan ja poltetaan takassa tai viedään paperikeräykseen. Yleensä niitä käytetään uudestaankin esim koirien namikätköinä, jolloin siitä kertyneet palaset yleensä menee roskiin. Mutta mainoksia meille ei tule. Eli kai tässä voisi huonomminkin olla, mutta vois kyllä petrata.
 
Vai että viherpiipertäjät...Te ketkä ette kierrätä pitäis laittaa kaatopaikalle vähäks aikaa kattomaan sitä touhua. Kouluttautuminenkaan asian suhteen ei tekis yhtään pahaa. Juuri tuollaisten oman edun ja -navan tuijottajien takia me hukutaan pas*aan! Yli 90% jätteestä on kierrätettävää, mutta suomalaiset ei taida kierrättää edes 40%:ia, ruotsalaiset porskuttaa mettäläisjuntteja tässäkin valovuoden edellä ja prosenttilukemat on huimasti meitä isommat.
Ja kun tuon roskan mikä teidän mielestä joutaa kaatopaikalle, materiaali EI pääsääntöisesti oli uusiutuvaa niin mistä luulette että teille parinkymmenen vuoden päästä taijotaan materiaalit joka puolen vuoden välein uuteen i phoneen, tablettiin, läppäriin, taulutelkkariin, leluihin jne jne?

Mä oon pitäny englantilaisia tyhminä, mutta ei taida suomalaiset olla yhtään sen parempia!
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
"Sirkkeli"
Kierrätän kaiken muun, mutta biojätteelle en ole kotona keksinyt mitään järkevää hyvää systeemiä. Biopusseja en halua ostaa, ja joka päivä ei jaksais roskiksella ravata.... öh, mä inhoan roskiksia kesällä :D Okei, olen myös laiska kävelemään pitkän talon päätyyn, kun en yleensä sieltä kulje.
 
"nella"
[QUOTE="Sirkkeli";28731601]Kierrätän kaiken muun, mutta biojätteelle en ole kotona keksinyt mitään järkevää hyvää systeemiä. Biopusseja en halua ostaa, ja joka päivä ei jaksais roskiksella ravata.... öh, mä inhoan roskiksia kesällä :D Okei, olen myös laiska kävelemään pitkän talon päätyyn, kun en yleensä sieltä kulje.[/QUOTE]

eikä niitä biopusseja edes suositella käytettäväksi. me taitellaan sanomalehdestä pussit.
 
"Zip"
Suomi pitää itseään mallimaana, mutta silti takapajuisesti kantaa sekajätteen kaatopaikalle, vaikka se pitäisi polttaa ja muuttaa energiaksi, niin kuin muissa kehittyneissä maissa tehdään!
 
"vieras"
Jos ette oo tietoisia, niin viimeistään vuonna 2016 alkais olla aika kierrättää--

Valtioneuvosto hyväksyi 2.5.2013 kaksi asetusta, jotka käytännössä lopettavat orgaanisen ja biohajoavan jätteen sijoittamisen kaatopaikoille vuoteen 2016 mennessä.

Ja siksi toiseksi kaatopaikkajäte maksaa PALJON - esim kartongin /pahvin/lasi/metallin saa viedä ihan ilmaiseksi kierrätyspisteeseen, jos metallia on paljon kannattaa se viedä romuliikkeeseen ne ihan maksavat sulle siitä
 
"vieras"
Vai että viherpiipertäjät...Te ketkä ette kierrätä pitäis laittaa kaatopaikalle vähäks aikaa kattomaan sitä touhua. Kouluttautuminenkaan asian suhteen ei tekis yhtään pahaa. Juuri tuollaisten oman edun ja -navan tuijottajien takia me hukutaan pas*aan! Yli 90% jätteestä on kierrätettävää, mutta suomalaiset ei taida kierrättää edes 40%:ia, ruotsalaiset porskuttaa mettäläisjuntteja tässäkin valovuoden edellä ja prosenttilukemat on huimasti meitä isommat.
Ja kun tuon roskan mikä teidän mielestä joutaa kaatopaikalle, materiaali EI pääsääntöisesti oli uusiutuvaa niin mistä luulette että teille parinkymmenen vuoden päästä taijotaan materiaalit joka puolen vuoden välein uuteen i phoneen, tablettiin, läppäriin, taulutelkkariin, leluihin jne jne?

Mä oon pitäny englantilaisia tyhminä, mutta ei taida suomalaiset olla yhtään sen parempia!
Tästä saa kyllä kiittää myös Ruotsin valtiota. Siellä on kierrätyspisteitä joka kadun kulmassa. Siellä kierrätys on oikeasti tehty helpoksi. Ymmärrän hyvin, että kiireinen ihminen ei jaksa lähteä viemään roskiaan kilometrien päähän, varsinkaan, jos ei ole autoa. Ruotsissa ei tarvitse kuin kävellä kadun päähän.
 
Meillä ollaan varmaan luonnon pahimpia vihollisia: ihan kaikki roskat heitetään roskiksiin ja täyttyneet roskapussit kerätään täytyttyään jätesäkkiin, joka kannetaan sekajäteroskikseen.. Ainoastaan pullot viedään kauppaan kun niistä saa pantin. Pitäisi varmaan lajitella, mutta ei ole viitsitty.. Ihan omaa laiskuutta. Jos asuttais esim omakotitalossa niin ihan varmaan menis biojätteet kompostiin ja muutenkin oltais tarkempia kun itse saisi noottia/laskua siitä että sinne jätteisiin menee vähän sinne kuulumatontakin tavaraa..
 
"vieras"
Omakotitalossa helppoa, pullot kauppaan, lasitavara lasinkeräykseen, metallit kerätään itse talteen ja aikanaan myydään romuttamolle, biojätteet kompostiin, paperit ja muut palava poltetaan takassa tai saunan pesässä. Ei paljoa jää sekajätettä.
 
luonnon vihollinen
En mä ihan ainoa sitten olekaan. :D

Mutta kysymys teille, jotka kaiken kierrätätte.
Mikä systeemi teillä on ja kuinka usein viet roskia?

Itse kokeilin kerran biojätteen kierrättämistä, ostin ämpärin ja bioska-pusseja, lopputulos oli kamala. Haisee, vaikka usein tyhjensin, pussit repesivät rikki keittiön lattialle jne.

Tutkin silloin myös niitä roskavaunuja, mutta lokerot olivat niin pieniä ettei niihin mitään olisi mahtunut, roskia olisi saanut viedä kahdesti päivässä.
 
Koirat vetävät ruuantähteet. Kauriit ja puput syövät esim. kasvisten ja juuresten kuoret. Pullot palautetaan, poltettavat poltetaan leivinuunissa, lehdet viedään lehtienkeräykseen.
Muut menee kyllä sekajätteeseen.
 
ei lajittelulle
Meillä on taloyhtiössä kierrätykseen hurahtanut kaistapää, jonka takia roskiskatos tursuaa kierrätyslaatikoita joka lähtöön. Maksamme hänen harrastuksestaan kukin yhtiövastikkeissamme, koska kukaan ei kehtaa olla lajittelematta. Koska kyseinen naapuri on keskittynyt pelastamaan maailmaa, mutta sallii pentujensa rikkoa kasvejani ja ukkonsa veetuilla taloyhtiössä joka asiasta olen päättänyt tämän perheen vuoksi jättää kaiken lajittelematta. Koska hän ei osaa pelastaa lähimaailmaa en näe mitään järkeä tukea hänen elämänasennettaan miettimällä mihin tungen pahvin ja mihin biojätteen. Lisäksi meille päin on tulossa jäteenpolttolaitos, minkä vuoksi en tajua miksi pitää maksaa siitä että joku saa ruuanjämänsä mädätettyä kovalla hinnalla ns. uusiokäyttöön.

Lajittelu on lyhytnäköistä ja mitä olen oman paikkakuntani jätejuttuja seurannut niin biojäte muhii sekajätteen seassa.Kannattaa kysellä roskiensa perään, eikä vaan kuvitella tekevänsä "oikein". Olen kurkkauni myöten täynnä lajittelua, koska sen voi päättää jo ostohetkellä tartteeko ostoksestaan lajitella enää mitään.
 

Yhteistyössä