Mä EN JAKSA tätä imetystä!!

  • Viestiketjun aloittaja :((
  • Ensimmäinen viesti
:hug: Mä muistan ton tunteen.. Saatoin istua sohvan nurkassa imettämässä aamusta iltaan ja mitään en kerennyt tehdä!! Sit tajusin että se oma maito ei oikeasti edes riitä enää kunolla, vauva itkee nälkäänsä vaikka on kokoajan tissillä kiinni. Silloin luovutin ja rupesin antamaan myös korviketta vauvalle, hänen ollessa vajaa 2kk ja jatkoin osittaisimetyksellä 6kk asti. kiinteät aloitin tietenkin neuvolan ohjeiden mukaan 4 kk ikäisenä koska sai korvikettakin. Mutta minä olen sitä mieltä että sitä imetystä on aivan turha jatkaa jos äiti ei nauti siitä, vauva vaistoaa sen ja sitten ei vauvakaan nauti ruokailusta.. Ihan hyvillä mielin tarjoaisin vauvalle tuttipulloa ja lykkäisin vauvan isän tai muun syliin, menisin suihkuun ja ottaisin torkut :) Kaikista tärkeintä on se että vauva saa ruokaa!! Muista se :) Paljon voimia!! :hug:

muoks. Ja minä yritin tyrkyttää vauvalle tuttia, mutta kun ei se osannut eikä suostunut syömään sitä :ashamed: Joten mun tissi toimi samalla myös tuttina ja sekös vasta veikin voimia...
 
Millipidetär
samoja tuntemuksia oli itselläni, oli niin outoa kun vauva ei nukkunut koskaan ja oli aina rinnalla, selkä oli kipeä ja muutenkin paikat särki kun vaan imetin. Nyt jälkikäteen olen kyllä tyytyväinen että jaksoin sitä, meillä ei silti ollut edes vaihtoehtoa kun vauva ei syönyt pullosta :)
mutta tosiaan ottakaa se tutti käyttöön ja auttaisiko jos isä pitäisi vauvaa sylissä niin maito ei haisisi aina nokkaan..
 
AP
Vauva saattaa olla tunninkin tissillä. Jos lähden pois, menee vartti niin vauva alkaa kitistä ja itkeä eikä rauhotu muulla kuin tissillä. Nuo imetyshetket on siis vielä pitkiä. Muuten tämä menisi mutta alan hermostua tähän hommaan. Pitää varmaan nyt sinnitellä, ehkä se helottaa..
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja satu:
ei siinä mitään outoa ole jos ei tykkää imettää. toiset taas tykkää ja jaksaa sitä, hyvä niin. Oisin mielelläni imettäny 6kk asti mutta kun en tykkää niin miksi stressata ja kiusata itseä. enemmän minusta nyt on iloa kun en ole hermoheikkona imetyksen takia. ja parasta voi antaa muullakin tavalla lapselle kun imettämällä!ettäs tiedätte!!
mäkään en tykkää imettää yhtään, mutta niin vaan sinnittelin 6kk täysimetystä molemmille lapsille. Esikkoa vielä imetin vuoden ikään osittain ja nyt tokalla on 8kk menossa, ja tavoite on se 12kk.
Ja todellakin olen ylpeä ja kiillotan kruunuani, koska en siitä nauttinut vaan sinnittelin päivästä ja kuukaudesta toiseen lapsen parhaaksi.
mistä tiedät että se on kokonaisvaltaisesti "lapsen parhaaksi"? miten VOIT tietää sen? ap:n tapauksessa alkaa jo oma jaksaminen olla vaakalaudalla ja se EI TODELLAKAAN ole lapsen parhaaksi.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Vauva saattaa olla tunninkin tissillä. Jos lähden pois, menee vartti niin vauva alkaa kitistä ja itkeä eikä rauhotu muulla kuin tissillä. Nuo imetyshetket on siis vielä pitkiä. Muuten tämä menisi mutta alan hermostua tähän hommaan. Pitää varmaan nyt sinnitellä, ehkä se helottaa..
SIis helpottaa.
 
AP
lisään vielä että rinnanpäät alkaa taas olla kipeät, kun vauva imee koko ajan. yritän rasvata lanishol-voiteella mutta silti kipeää tekee. imuote kyllä on ok. lisäksi maidon heruminen sattuu ja samalla kun vauva imee ja maitoa heruu kunnolla irvistän kivusta. eli näidenkin asioiden takia hermostuttaa kun koko ajan vauva haluaa imeä
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamma :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja satu:
ei siinä mitään outoa ole jos ei tykkää imettää. toiset taas tykkää ja jaksaa sitä, hyvä niin. Oisin mielelläni imettäny 6kk asti mutta kun en tykkää niin miksi stressata ja kiusata itseä. enemmän minusta nyt on iloa kun en ole hermoheikkona imetyksen takia. ja parasta voi antaa muullakin tavalla lapselle kun imettämällä!ettäs tiedätte!!
mäkään en tykkää imettää yhtään, mutta niin vaan sinnittelin 6kk täysimetystä molemmille lapsille. Esikkoa vielä imetin vuoden ikään osittain ja nyt tokalla on 8kk menossa, ja tavoite on se 12kk.
Ja todellakin olen ylpeä ja kiillotan kruunuani, koska en siitä nauttinut vaan sinnittelin päivästä ja kuukaudesta toiseen lapsen parhaaksi.
mistä tiedät että se on kokonaisvaltaisesti "lapsen parhaaksi"? miten VOIT tietää sen? ap:n tapauksessa alkaa jo oma jaksaminen olla vaakalaudalla ja se EI TODELLAKAAN ole lapsen parhaaksi.
Mä en mielestäni viitannut ap:n jaksamiseen lainkaan....Omien lapsieni parhaasta puhun....Ja sen VOIN kyllä tietää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Vauva saattaa olla tunninkin tissillä. Jos lähden pois, menee vartti niin vauva alkaa kitistä ja itkeä eikä rauhotu muulla kuin tissillä. Nuo imetyshetket on siis vielä pitkiä. Muuten tämä menisi mutta alan hermostua tähän hommaan. Pitää varmaan nyt sinnitellä, ehkä se helottaa..
Kokeile ihmeessä nyt sitä tuttia. Jos kasvaa hyvin, niin lisämaito lienee turhaa. Tutti tyydyttää imemistarvetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
lisään vielä että rinnanpäät alkaa taas olla kipeät, kun vauva imee koko ajan. yritän rasvata lanishol-voiteella mutta silti kipeää tekee. imuote kyllä on ok. lisäksi maidon heruminen sattuu ja samalla kun vauva imee ja maitoa heruu kunnolla irvistän kivusta. eli näidenkin asioiden takia hermostuttaa kun koko ajan vauva haluaa imeä
Oi että, kuulostaa jo tuskaiselta :/ Kokeile rintakumia, mutta se ei kyllä sitten auta tuohon herumiskipuun. Voisithan kokeilla pumpatakin, jos vaan siinä onnistut, mutta sekin saattaa sattua :/ Oi voi, uskon että voimat ovat sulla aivan loppu... :hug:
 
Jos vauva haluaakin tosiaan vaa läheisyyttä? Oletko kokeillut kantaa kantoliinassa? Lapsi liinaan ja itse vaikka kävelylenkille, siivoamaan, kauppaan, shoppailemaan, jotain, missä liikut. Vaihtoehtoisesti voi opetella imettämään liinassa jolloin kädet on vapaat ja voi vaikka istua tietokoneella kun imettää :)

Pienet haluavat olla äidissänsä fyysisesti kiinni 24/7; lapselle kätevä tapa "varmistaa" tämä on imeä tiheästi. Jos tuntuu siltä, että kyse ei ole nälästä, niin kantaminen saattaa auttaa tilannetta huomattavasti.
 
vieras
Käytä vähän aikaa rintakumeja. Mäkin käytin. Voide voi joillakin pahentaa. Kokeile meneekö paremmaks ilman voidetta. Imetys nipistelee ekat kuukaudet, kun maito alkaa tulee rinnnasta. Tuo pistely loppuu kyllä kokonaan, jos imetys jatkuu. Anna vain tuttia sitkeästi ja laita vauva liinaan ja puuhaile jotain. Voi nukkua pidemmän pätkän.
 
dopp
Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
:hug: Mä muistan ton tunteen.. Saatoin istua sohvan nurkassa imettämässä aamusta iltaan ja mitään en kerennyt tehdä!! Sit tajusin että se oma maito ei oikeasti edes riitä enää kunolla, vauva itkee nälkäänsä vaikka on kokoajan tissillä kiinni. Silloin luovutin ja rupesin antamaan myös korviketta vauvalle, hänen ollessa vajaa 2kk ja jatkoin osittaisimetyksellä 6kk asti. kiinteät aloitin tietenkin neuvolan ohjeiden mukaan 4 kk ikäisenä koska sai korvikettakin. Mutta minä olen sitä mieltä että sitä imetystä on aivan turha jatkaa jos äiti ei nauti siitä, vauva vaistoaa sen ja sitten ei vauvakaan nauti ruokailusta.. Ihan hyvillä mielin tarjoaisin vauvalle tuttipulloa ja lykkäisin vauvan isän tai muun syliin, menisin suihkuun ja ottaisin torkut :) Kaikista tärkeintä on se että vauva saa ruokaa!! Muista se :) Paljon voimia!! :hug:

muoks. Ja minä yritin tyrkyttää vauvalle tuttia, mutta kun ei se osannut eikä suostunut syömään sitä :ashamed: Joten mun tissi toimi samalla myös tuttina ja sekös vasta veikin voimia...

Ap:llä kyllä maito tuntuu riittävän, kun vauva kerran kasvaa.
 
vieras
Osta kauratyyny, lämmitä mikrossa ja lämmitä sillä rintoja ennen imetystä. Pistely tosiaan loppuu joskus 4 kk tienoolla kokonaan. Tutti, kantoliina aseiksi. Kokeile erilaisia tutteja. Kaikki ei kelpaa, ovat eri muotoisia.
 
Terhosuo
Alkuperäinen kirjoittaja satu:
voin sanoa että itse en tykänny yksinkertasesti imettää, imetin 3vkoa. en jaksanu istua paikallaan ku toinen roikku tissillä koko ajan. ei se huonommaksi ketään tee ja tyttö on terveenä pysyny. läheisyyttä annan muilla tavoilla sitten neidille!
Ei kolmen viikon perusteella vielä kannattaisi... Ei se koko imetysaika tule olemaan samanlaista. Moni vauva on "koko ajan kiinni" alussa, mutta tilanne muuttuu pian. Oma valintasi tietysti, jos et kerta kaikkiaan kestänyt...
 
vieras
Voihan JOSKUS jonkun syöttökerran antaa korviketta, jos ei millään jaksa. Ettei pala aivan loppuun ja joudu lopettamaan imetystä kokonaan. Mutta olen samaa mieltä kuin tuolla sanottiin, siinähän on hyvä lepäillä imettäessä:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
suosittelen soittamista imetystukihenkilölle, jolta saat ASIANTUNTEVAA neuvoa pulmiisi, oikeesti
Tää on hyvä pointti :whistle:

Imetystukilista on oikeasti todella hyvä joukko, tältä sivulta voi liittyä ja vastauksia tulee usein jo ihan tunnin sisään:

http://lists.oulu.fi/mailman/listinfo/imetystukilista

Imetyksen tuella on myös skype-puhelin ja chatti joissa voi olla päivystäviä imetystukihenkilöitä.
 
AP
Tänään olen imettänyt koko päivän ja vauva on nukkunut yhteen menoon vain 45 minuuttia. Onko kaikilla muillakin imetys tällaista? vaikea kuvitella! nyt taas vauva huutaa ja pitää mennä häntä imettämään. itkettää. tuntuu vielä että olen huono kun en rakasta tätä imetystä vaikka lasta rakastankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Tänään olen imettänyt koko päivän ja vauva on nukkunut yhteen menoon vain 45 minuuttia. Onko kaikilla muillakin imetys tällaista? vaikea kuvitella! nyt taas vauva huutaa ja pitää mennä häntä imettämään. itkettää. tuntuu vielä että olen huono kun en rakasta tätä imetystä vaikka lasta rakastankin.
Hei rakas AP, älä tee tästä imetyksestä sulle ongelmaa.. Anna vauvalle korviketta, ihan hyvillä mielin, saat levähtää!! Älä koe minkäänlaista huonoäiti tunnetta vaikka et nyt joka syötöllä imettäisikään!! Lapsi saa sulta joka tapauksessa rakkautta ja ruokaa. Syötä vauvaa pullosta ja pidä vauva lähellä sinua, sylissä. Minusta oli ihana katsoa vauvaa joka söi pullosta, pääsi ihan kunnolla nuuskuttelemaan vauvaa ja katsomaan häntä kunnolla :heart:
 
tisuttelijapojan äiti
Halaus ap:lle, mulla oli ihan sama tilanne. Sinnittelin, söin ja join reippaasti jotta maito riittäisi, ulkoiltiin koska silloin saattoi mannä jopa 2 tuntia väliä imetykseen. Tossa 3-4 kk iässä alko sitten helpottamaan. Mutta tee mikä tuntuu parhaalle sinusta itsestäsi, kerroin tässä vain oman kokemukseni.
 
kolmas tulossa
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Tänään olen imettänyt koko päivän ja vauva on nukkunut yhteen menoon vain 45 minuuttia. Onko kaikilla muillakin imetys tällaista? vaikea kuvitella! nyt taas vauva huutaa ja pitää mennä häntä imettämään. itkettää. tuntuu vielä että olen huono kun en rakasta tätä imetystä vaikka lasta rakastankin.
Mulla muuten oli esikoisen kanssa. Ja ne muutamat viikot tuntui tosi pitkiltä. Heräsi monta kertaa yössä, usein ne ekat muka pisimmät unet oli 1,5h. Pidin ihan unipäiväkirjaa. Tuttia en älynnyt antaa kun neuvolasta "neuvoivat" että jos olet 2 viikkoa pärjännyt ilman ei kannata antaa. Ja pah. Luulen että olisin päässyt 100 kertaa helpommalla, ainakin olis pitänyt yrittää. Lapsi ei siis aina nukkunut edes päikkäreitä ekana vuonna. Kerrankin nukahti varttia vaille 6 illalla ja heräsi kun isä tuli kuudelta. Niin ja siis tissiä vaan piti saada. Täysimetin sitten 5,5 kk ja kaikkiaan aika kauan. Mutta juuri 1kk-2kk oli imetyksen rasittavin vaihe, rintakumit mulla auttoi muutamassa päivässä. Koita ihmeessä mitä tutteli tekee ja imetä sitten aina välillä. Kuitenkin yösyötöissä imetys helppoudessa on ihan ykkönen! ja muuten lopulta vauva imasee maidot muutamassa minuutissa.

Kakkosen kanssa olikin sitten helppoa, mut parin päivän rintakumivaihe silti. Täysimetin lopulta 5kk. Mulla on myös aina ollut pari tuttelia ja tuttipullot kaapissa vaikeiden hetkien varalle. Helpottaa ajatella vaikka ei käyttäisi.

Tulevan kolmosen kanssa tähtään 4kk imetykseen, taas rintakumit ja tuttelit varalla valmiina. Nuo ex-vauvat nimittäin keksivät vaikka mitä kun äiti vaan istuu ja imettää, joten katsotaan miten käy.
 
shihtzu
Kaverillani oli tuollainen lapsi ja nyt hän hieman katuu, kun ei kokeillut korviketta välillä, sillä hän ei kuulemma muista tuosta vauva-ajasta mitään. Koko aika on kuulemma sumun peitossa.

Ja joku täällä sanoi, että imetettäessä äidillä on molemmat kädet vapaana, ei mulla ainakaan, sillä toisella piti pitää vauvaa ja toisella tissistä, että saa kunnon otteen, etenkin toisesta tissistä on pidettävä koko ajan kiinni, muuten vauva ei saa kunnon imuotetta.
 

Yhteistyössä