Mä en jaksa enää kesälomaa lasten kanssa. Mä oikeasti olen jo sairastunut henkisesti.

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mä luulen, että kyse on vain siitä, ettei likalla ole ollut nyt mitään kuria tähän mennessä. Jos saa pallopelissäkin koko ajan sanalla uusia sääntöjä itsensä hyväksi, niin neitihän on täys kingi teidän perheessä.
Mutta tänään sä toimit hienosti ja oikein. Just noin. Kyllä se siitä!
 
vierailija ap
Johdonmukaisuus minulta on aina puuttunut. Tyttö on 11 vuotias ja elämänsä aikana ehkä alle kymmenen kertaa joutunut kärsimään rangaistuksen. Muuten on aina saanut periksi. Jos olen huonon käytöksen vuoksi ottanut vaikkapa sen ipadin pois, niin ehkä kaksi kertaa se on pysynyt poissa. Muuten on saanut maaniteltua sen aina takaisin. Mä todellakin myönnän ja tiedostankin virheeni. Lapsi on niin voimakasluonteinen ollut aina, etten ole jaksanut tapella tai kuunnella kitinää, joten periksi on annettu.

Mies tekee reissuhommia ja minä vuorotyötä. Joskus mietin, että ollaanko liikaa oltu pois kotoa ja lapsi oireilisi sitäkin.

Kiitos, että täällä on ihmisiä, jotka lukevat viestejäni ja annatte vastauksia!
 
vierailija
Olen ap. Täällä kun moni muukin kirjoittaa vieraana :)

Mä olen itse ollut lapsuudessa todella alistettu ja kuri on ollut äärettömän tiukka. Olin nöyrä ja kiltti lapsi, mutta aina syytettiin miten vaikea olen.

Mä mietiskelin tässä, että mun ongelma on myös se, että pelkään koko ajan tekeväni väärin. Syyllistän itseäni aamusta iltaan. Jos lapsi vaikkapa toivoo, että lämmitän paljun ja en millään jaksa. Sitten alkaa se "olis niin kiva äiti mennä sun kans paljuun ja jutella kaikkea" ja sitten mulle tulee tosi huono omatunto etten lämmittänyt paljua.
Monesti lapsi saattaa vedota myös siihen "no ei sua kiinnosta. Etpä sä kiinnostunut oo mun jutuista". Vastaan yleensä, että sä tiedät että äitiä kiinnostaa, mutta nyt mun on pakko päästä lenkille tms

Yleensähän sanotaan, että "ei se lapsi ksusa jaksa huutaa". No meillä jaksaa. Muistan kun tyttö oli joku noin 5v ja sanoin että kattoa yhtä elokuvaa, joka oli k 13. Meni aika tarkalleen kaksi ja puoli viikkoa, kun tyttö intti asiasta joka päivä puolesta tunnista kolmeen tuntiin ja kiukkusi.
Sun täytyy unohtaa ne entiset systeemit ja muuttaa niitä omalla kohdallasi, aloittaa puhtaalta pöydältä tavallaan. Voisit ostaa lapselle oman kasvin, mitä sitten opettelee hoitamaan. Itse voisit käydä puutarhoilla - ihan mitä vaan. Lenkille ei ole pakko päästä, vaikka susta siltä tuntuukin. Se on yhdenlainen pakkomielle, mutta lapis saa siitä mallin, että sellaisia syyt ovat "sallittuja".
https://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/viiniköynnökset-kasvavat-sundomissa-1.1647973
 
vierailija
Sun täytyy unohtaa ne entiset systeemit ja muuttaa niitä omalla kohdallasi, aloittaa puhtaalta pöydältä tavallaan. Voisit ostaa lapselle oman kasvin, mitä sitten opettelee hoitamaan. Itse voisit käydä puutarhoilla - ihan mitä vaan. Lenkille ei ole pakko päästä, vaikka susta siltä tuntuukin. Se on yhdenlainen pakkomielle, mutta lapis saa siitä mallin, että sellaisia syyt ovat "sallittuja".
https://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/viiniköynnökset-kasvavat-sundomissa-1.1647973
Tiedoksi ap:lle, tämä lainattu viesti on "Paulan" eli palstan vakiotrollin tekosia.
 
vierailija
Johdonmukaisuus minulta on aina puuttunut. Tyttö on 11 vuotias ja elämänsä aikana ehkä alle kymmenen kertaa joutunut kärsimään rangaistuksen. Muuten on aina saanut periksi. Jos olen huonon käytöksen vuoksi ottanut vaikkapa sen ipadin pois, niin ehkä kaksi kertaa se on pysynyt poissa. Muuten on saanut maaniteltua sen aina takaisin. Mä todellakin myönnän ja tiedostankin virheeni. Lapsi on niin voimakasluonteinen ollut aina, etten ole jaksanut tapella tai kuunnella kitinää, joten periksi on annettu.
Oikein hyvä juttu jos pystyt opettelemaan pois tuosta liiasta periksi antamisesta. Sillä pääsee jo pitkälle.

Ja tosiaan sekin kannattaa muistaa, että aiheettoman kitisemisen tai jankkauksen voi myös lapselta kieltää ja rangaista siitä jos lapsi silti jatkaa sitä kitinää tai jankkausta.
 
Mä uskon, että sulla on täysin normaali lapsi. Mitään diagnoosia en lähtisi hakemaan mistään. Ellei kurittomuus ole virallinen diagnoosi. Tyttö on ilmeisesti ihan fiksu ja oppivainen, jos kokeista saa pääosin kasia ja ysiä. Voit olla tyytyväinen, ettei koulumenestyksessä ole ongelmia.

Tänään toimit hienosti. Nyt vaan jatkat tiukkaa linjaa. Annatko tytölle vastuuta? Olisi myös tärkeää, että tyttö saa vastuuta ja se vastuu pitää kantaa. Joka päivälle joku tehtävä. Se opettaa muiden arvostusta ja huomioimista. Roskien vieminen ulos, pöydän kattaminen, sängyn petaaminen jne. Ensi kerralla kun lähdet lenkille, niin sanot, että kastelee kukat sillä välin ja äiti on nyt tunnin verran pois ja kun tulet takaisin niin kukat on oltava kasteltuna.
 
Lisään vielä, että tottakai lapsi "järkyttyy" jos sulla alkaa olemaan ihan eri ääni kellossa. Älä säikähdä sitä. Opeta myös tyttöä siihen, että miettii aina mitä hän voisi ITSE tehdä toisin, ettei hänestä kasva sellaista aikuista, jonka onni riippuu aina muista ja kaikki riippuu ja roikkuu siitä mitä muut tekevät.
 
vierailija
Mä uskon, että sulla on täysin normaali lapsi. Mitään diagnoosia en lähtisi hakemaan mistään. Ellei kurittomuus ole virallinen diagnoosi.
Se on nykyään muotia etsiä jotain diagnoosia jos lapsi ei käyttäydy toivotulla tavalla. Asiaa kutsutaan nimellä medikalisaatio.

Lasten käytöksen medikalisointi liittyy varmaan aika paljon siihen, että kurinpito puolestaan ei ole muodissa. Jonkun diagnoosin epäily tarjoaa vanhemmille mahdollisuuden luistaa kurinpidosta kasvojaan menettämättä ja huonoa omaatuntoa tuntematta, kun lapsen sekoiluja voi selittää sillä diagnoosilla.
 
vierailija
AP:lle pointsit siitä, että otat vastuun kasvatuksesta. Et pakene ongelmia ja syyllistä muita. Olet katsonut peiliin ja myöntänyt virheesi. Vaikutat fiksulta ihmiseltä. Luulen, että olet luonteeltasi liian kiltti ja valitettavasti ollut sitä kasvatuksessakin. Virheistä oppii. Älä syyllistä itseäsi.
 
vierailija
Kirjoitin jo tänään juttua siitä, kun murrosikäinen tytär ei enää pitänyt minun kasvatustyylistä. Vaadin hänen mielestään liikaa. Silloin oli kyse kotiintuloajoista. Kun meillä meni hanttiin, hän päätti lähteä ja pysyä isänsä luona, koska siellä on kivempaa ja vapaampaa. Kyllä varmaan, kun exä teki reissuhommia, oli harvoin kotona, ja exän uusi tyttöystävä piti todella hyvää huolta tytöstä, ja varmasti pitikin. Kaikki sallittiin ja äidistä syntyi kaikkien päässä oikea Julmia.
Opin siitä sen, kantapään kautta, että lapsi on ahnas kaikelle hyvälle ja osaa vaatia aina enemmän, jos hana on aina auki.
SInulla on meneillään nyt aivan yhtälainen juttu kotonasi, ja se kasvaa jatkuessan suuremmaksi niin pitkään, kunnes alat asettaa lapsille rajoja ! Hanaasi väännetään varmasti niin pitkään, kiun ripa kestää. Aloita rajojejn asettaminen jo nyt, kun lapset ovat vielä pieniä. Murrosikäisen kanssa ei ole enää paljon keinoja, tai on jokunen, mutta niiden seurauksena vain sinä, vanhempi joudut itse kärsimään kipeimmin ja ensimmäisenä.
En ole ikinä oikein tajunnu kotiintuloaikoja. Itsellä oli liian tiukat, piti olla kotona 21, kun muut vasta meni kaupungille. Vastuuntuntoa ei ainakaan kasvattanut, olin pitkään katkera. Tärkeintä kai että lapsi/nuori osaa olla järkevä, ei mene vieraiden kyytiin, ei ryyppää jne. Itselleni nämä olivat itsestäänselvyyksiä, mutta ei vissiin kaikille...
Sen sijaan hyvää käytöstä vaadittava lapselta ja rehellisyyttä ja kotitöihin osallistumista.
 
En ole ikinä oikein tajunnu kotiintuloaikoja. Itsellä oli liian tiukat, piti olla kotona 21, kun muut vasta meni kaupungille. Vastuuntuntoa ei ainakaan kasvattanut, olin pitkään katkera. Tärkeintä kai että lapsi/nuori osaa olla järkevä, ei mene vieraiden kyytiin, ei ryyppää jne. Itselleni nämä olivat itsestäänselvyyksiä, mutta ei vissiin kaikille...
Sen sijaan hyvää käytöstä vaadittava lapselta ja rehellisyyttä ja kotitöihin osallistumista.
Itselläni nuoruudessa oli sama juttu. Pidin itseäni luotettavana nuorena ja todellakin olin sellainen. Mutta ymmärrän vasta nyt isän ärtyneiysyyden, kun tulin kartsalta kotiin kesäisin aamuyöstä kello neljä. Vaikka he varmasti luottivatkin, mutta silloin ei ollut kännyköitä. Kaikkea mahdollista pyöri vanhempien päässä aamu neljään asti, eikä voinut nukkua.
Itse en vaatinut tiukasti sitä, että siihen aikaan on tultava ja jäätävä kotiin. Jutussani lukee, että hän ei vastannut lainkaan kännykkäänsä, eikä viesteihin. Kotiintuloaikaan tytön piti vähintään ilmottautua kännykällä, kertoa missä on jne. ja pyytää tarvittaessa lisää aikaa, joka erittäin usein myönnettiin. Varmaan aina.
 
No selvä se. Menee muutama vuosi ni älä ihmettele ku lapsi huutaa sulle samaa. Sitten turha enää opastaa miten toiselle puhutaan kauniisti. Tulismieleenkään sanoa lapselleni (tai kellekkään!) että Pää kii!!
Kun on ensin puhunut asiallisesti ja kukkaiskielellä ja muksu päivästä toiseen kitisee ihan olemattomia, niin se ei mee rikki jos sanon "pää kiinni."

Silti mun lapset puhuttelee mua ihan kivasti.
 
  • Tykkää
Reactions: 0oo0
vierailijanako?
Kun on ensin puhunut asiallisesti ja kukkaiskielellä ja muksu päivästä toiseen kitisee ihan olemattomia, niin se ei mee rikki jos sanon "pää kiinni."

Silti mun lapset puhuttelee mua ihan kivasti.
No eihän kyse olekaan siitä meneekö lapsi rikki. Vaan siitä miten puhut hänelle. Kunnioittava sävy olis kivempi kuin pää kii! Tuskin haluat opettaa että vaikka pomollekin voi sanoo pää kii jos ei nappaa. Se miten puhumme lapsillemme heijastuu jossain vaiheessa takaisin. Minä ainakin haluan opettaa lapsilleni kunnioittavaa kielenkäyttöä. Jos mun lapsi sanoo mulle pää kii, niin olis keskustelun paikka!
 
vierailija
Meidän isä huusi usein meille "nyt pää kiinni" "turpa tukkoon" jne. Oli sen verran auktoriteettiä, ettei olisi tullut mieleenikään huutaa samoin takaisin. Eikä todellakaan tulisi mieleenikään sanoa pomolle samoin.
 
  • Tykkää
Reactions: Zariza
vierailija
Pahinta tässä on myös se syyllisyyden tunne, jota mä kannan aamusta iltaan. Mitä tein väärin ja onko tyttö vain kuriton vai onko joku oikeasti hätänä. Mun kanssa ollessa tyttö on koko ajan huonolla tuulella ja itkee tai kiukuttelee.
Olet hemmotellut tytön pilalle, kun olet taipunut kaikkiin vaatimuksiin.

Nyt teet täyskäännöksen. Lopetat tytön viihdytystoimistona olemisen. Kun lapsilla on riittävän tylsää kotona, niin alkaa kiinnostaa kaverien kanssa oleminenkin. Teet vain sellaisia juttuja, joista itsekin pidät. Jos ei kelpaa lapsille, niin sitten se on voivoi. Sinun ei tarvitse myös kuunnella yhtään turhaa kitinää.

Mummolle ei teidän perheen asiat kuullu ja voit antaa piupaut hänen puheilleen. Itse olen rähähtänyt pari kertaa omalle äidilleni, joka on yrittänyt puuttua meidän asioihin. Sanoin, että hänen kasvatusvuoronsa meni jo ja saa luvan pitää suun kiiinni, jos mielii olla tekemisissä meidän perheen kanssa. Muistutan vielä omasta lapsuudestani, jolloin kasvatustyyli ja tavat olivat paljon pahemmat kuin nykyaikana. Oma äitini ei ollut läheskään niin tiiviisti meidän lasten elämässä kuin mitä nykyään on tapana olla. En jaksa yhtään kuunnella muiden syyllistämistä.
 
vierailija
Jos mummo manipuloi lapsen, niin siinä ei oikein auta äidin sanomiset. Tyttö tietää, että saa aina mummon puolelleen. Toisaalta mummo voi aikuisena ihmisenä osana pelata kortit niin, että tyttö saattaa aivan aidosti luulla että äiti tekee jotain väärin.

Mun vanhemmat erosivat ja äiti löysi uuden miehen. Mummo oli tosi kiltti mulle ja aina soitti syömään sinne jne. Hän kuitenkin puhui paljon sellaista mitä ei mun olisi pitänyt kuulla. Mä luulin vuosikausia että äiti oli syyllinen ties mihin ja äidin mies kaiken pahan alku juuri ja mummo opetti, ettei mun ikinä tarvitse hyväksyä sisarpuoliani.
Oikeesti tää kaikki vaurioitti mua vaan pahasti. Vasta siinä 25 vuotiaana tajusin, että mulla on aina ollut todella hyvä ja välittävä äiti, joka on aina ollut läsnä. Isäpuolikin on aina ollut ihan mukava ihminen ja velipuoli aina puolustanut mua kaikessa.

AP:lle sen verran, että turhaa sä itseäsi syyllistät. Se ei asiaan auta. Olet parhaasi yrittänyt omalla tavallasi. Tavalla joka ei lapseen ole toiminut kuten olisit toivonut. Kohti uusia tuulia vaan!
 
vierailija
Ap, meillä vähän samantyyppistä tahkoamista 10,5-vuotiaan tytön kanssa ja asiaa setvitty nyt tämä vuosi perheneuvonnan ja koulupsykologin kansss. Voisko suhun saada yhteyden jotain kautta jos haluat vaihtaa ajatuksia?

Nimim.Samassa veneessä
 
vierailija
Ap, meillä vähän samantyyppistä tahkoamista 10,5-vuotiaan tytön kanssa ja asiaa setvitty nyt tämä vuosi perheneuvonnan ja koulupsykologin kansss. Voisko suhun saada yhteyden jotain kautta jos haluat vaihtaa ajatuksia?

Nimim.Samassa veneessä
Onko teillä helpottanut tai selvinnyt mitään? Mulla on pian 11v täyttävä poika, jolla haastava käytös. On tavallaan kiltti lapsi. Sellainen arka, yleensä vetäytyy sivulle ja ei ole koskaan ollut mikään riehuja.
Sitten mua komentaa minkä ehtii. Kaikki on aina huonosti. Tekeminen on kivaa, kun saa itse päättää ja määrätä. Iskän luo ei halua koskaan mennä. Siellä olessa on kuulemma silti aina hyvällä tuulella.
Vaikea sanoa onko joku vikana oikeasti vai pelkkää kurin puutetta.
 
vierailija
Onko teillä helpottanut tai selvinnyt mitään? Mulla on pian 11v täyttävä poika, jolla haastava käytös. On tavallaan kiltti lapsi. Sellainen arka, yleensä vetäytyy sivulle ja ei ole koskaan ollut mikään riehuja.
Sitten mua komentaa minkä ehtii. Kaikki on aina huonosti. Tekeminen on kivaa, kun saa itse päättää ja määrätä. Iskän luo ei halua koskaan mennä. Siellä olessa on kuulemma silti aina hyvällä tuulella.
Vaikea sanoa onko joku vikana oikeasti vai pelkkää kurin puutetta.
Kesän jälkeen on tapaaminen, jossa selviää psykologin testien tulokset. Tyttömme on aktiivinen, reipas, taitava ja osaava, mutta hyvin jumiutuva ja mustavalkoinen ajatuksiltaan. Keskittyy hyvin vain silloin, kun tekeminen on häntä kiinnostavaa. Muutoin jää asiat kesken ja tavarat hujsn hajan. Tilanteet kulminoitui siihen, että hänen aggressionsa purkautuu huutaen ja saattaa käydä käsiksi tai esim.heitellä tavaroita. Hän myös jaksaa vastustaa ja vängätä loputtoman pitkään. Näitä tapahtuu vain perhepiirissä, minkä vuoksi on ollut hankala saada esim.koululta näkemystä tai kokemusta, missä oikeastaan pohjimmiltaan on syy.
 

Yhteistyössä