Maaseudun työttömät joutuvat muuttamaan etelään töihin tai korvaukset loppuvat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pohjalaisena täytyy sanoa, et maksan auliisti hyvinvointivaltiossa elämisestä =) Ei se ihmisten siirtäminen paikasta toiseen yhtään lisää niitä työpaikkoja. Eihän siitä aiheudu muuta kuin et työttömyysprosentit muuttuu. Kainuusta kun muuttais 5% uudellemaalle niin sit siel nousis työttömyys 12%.

Mä maksan mielelläni jonkun verran veroja hyvinvointivaltion eteen mutta nyt alkaa systeemi rakoilla, liikoihin ei pysty.

Kyllä, jos työvoiman kysyntä ja tarjonta kohtaisi paremmin, voisi talous paremmin ja työpaikkoja tulisi lisää. Kuten jo edellä sanoin, pk-seudun työttömistä on suuri osa elämäntapatyöttömiä jotka eivät niitä töitä ota vastaan sen enempää, kuin on pakko, että tuet juoksisivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se on oikein, että noi peräkammareiden pojat ajetaan etelään etsimään töitä. Samalla maaseudut saavat uusia maksukykyisiä asukkaita, kun eläköityvät etelän kaupunkilaiset muuttavat maalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä.

Mitä niille kaupungeissa asuville työnvieroksujille käy?

Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
Mä maksan mielelläni jonkun verran veroja hyvinvointivaltion eteen mutta nyt alkaa systeemi rakoilla, liikoihin ei pysty.

Kyllä, jos työvoiman kysyntä ja tarjonta kohtaisi paremmin, voisi talous paremmin ja työpaikkoja tulisi lisää. Kuten jo edellä sanoin, pk-seudun työttömistä on suuri osa elämäntapatyöttömiä jotka eivät niitä töitä ota vastaan sen enempää, kuin on pakko, että tuet juoksisivat.

No olihan siinä tutkimuksessa myös miten paljon on avoimia työpaikkoja. Eihän niitä riittäisi siellä uudellamaallakaan kuin 1/3 jo siellä työttöminä olevista. Ei ihmisten muutto sinne sitä tilannetta ainakaan parantaisi.

Mulla on ilmeisesti varsin välitön suhtautuminen rahaan ja materiaan, koska mua ei haittaa se et ihmiset haluaa elää siellä missä ovat. Yksityisyrittäjänä sitä pitää muutenkin maksaa veroja verojen perään ilman sosiaaliturvaa. Mut, mitäs siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Se on oikein, että noi peräkammareiden pojat ajetaan etelään etsimään töitä. Samalla maaseudut saavat uusia maksukykyisiä asukkaita, kun eläköityvät etelän kaupunkilaiset muuttavat maalle viettämään rauhallisia eläkepäiviä.
Sehän on tosi fiksua tehdä se työura vaikkapa Helsingissä ja maksaa sinne veronsa ja muuttaa sitten perähikiälle kuluttamaan yhteiskunnan palveluja... Millä se perähikiä kustantaa ne palvelut?

Näinhän toimitaan ulkomaisten eläkeläisten kanssa. Mamumummot tekevät työt Egyptissä ja Venäjällä ja sitten tulevat Suomeen lihapatojen ääreen.

Jos Suomi olisi kutakuikin tasaisesti asutettu, niin mistä ne työpaikat tehdään? Taas kerranko keskustalaisella politiikalla ja pekkaroinnilla. Nytkin on siirretty yrityksiä Pohjois-Suomeen hirveillä tukieuromäärillä, mutta pysyvyyttä ei ole saatu, eikä oikeasti uusia työpaikkoja.

Ei työpaikat mene sinne luonnostaan, missä on ihmisiä. Yritystoiminta ja logistiikka eivät puolla työpaikkojen levittämistä koko maahan. Nytkin taistellaan jo kannattavuusongelmissa, kun suomalaisten vientiyritysten kuljetuskustannukset ovat etäisyyksien vuoksi moninkertaiset. Tuotteiden kuljettaminen Rovaniemieltä Helsinkiin maksaa enemmän kuin Helsingistä italiaan. Miksi siis viedä teollisuutta pohjoiseen tai edes jättää sinne niitä rippeitä.

Jakomäki ei ole tämänpäivän asumista, vaan 60- ja 70-lukujen Neuvostoliittolaista lähiöpolitiikkaa. Siitä on etelässä jo päästy eroon, joten ne tarinat ovat olleet ja menneet. Etätyö on tietysti joillekin mahdollista, mutta valtaosalle ei. Se ei riipu työnantajista, vaan työn luonteesta. Ja jostain syystä ne koulutetut, jotka pääsääntöisesti etätyötä tekevät, haluavat maalta kaupunkeihin nuorina. Jotkut saattavat palata eläkepäivilleen kotikonnuille.
Tottahan sä puhut. Pienyrittäjyyskään ei syrjäseudulla ole kovin kannattavaa. Kuluttajat ostavat tarvitsemansa asiat Prismasta ja kallis kotimainen tuote ei tee kauppaansa. Ja kun se ei tee kauppaansa, sitä ei oteta edes valikoimiin. Itsensä työllistäminen on helpompaa kaupungeissa kuin maaseudulla.

Mä luulen, että ne ajat on jo ohi, jolloin tasainen asutus olisi edes mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä luulen, että ne ajat on jo ohi, jolloin tasainen asutus olisi edes mahdollista.

Tässä onkin se tärkein pointti. Ja pitää lähteä miettimään, millaista Suomea jatkossa rakennetaan, millaisia palveluita minnekin ja keiden kustannuksella.

Kaupungistuminen lienee selvää. Ihmiset ahdetaan kaupunkeihin koska siellä heitä on helpompi pitää silmällä ja se on kuulemma myös ekologisempaa. Punavihreä unelma siis...

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:

Tässä onkin se tärkein pointti. Ja pitää lähteä miettimään, millaista Suomea jatkossa rakennetaan, millaisia palveluita minnekin ja keiden kustannuksella.

Kaupungistuminen lienee selvää. Ihmiset ahdetaan kaupunkeihin koska siellä heitä on helpompi pitää silmällä ja se on kuulemma myös ekologisempaa. Punavihreä unelma siis...

No niinhän se on. :saint:

Mä en osaa edes ajatella, millaista Suomea jatkossa rakennetaan. En ainakaan keksi just nyt mitään sellaista mallia, joka kuullostaisi millään tavalla hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:

No niinhän se on. :saint:
Ei sitten muuta kuin maalaiset härkävaunuihin ja kiskot viemään etelään...

No kyllä mun mielestä olis ankeeta muuttaa satojen kilsojen päähän perheestäni työn perässä. Täällä on puoliso, lapset, suku, ystävät, harrastukset, kaikki. Eri asia olisi, jos ei olisi noita "ankkureita" täällä, miestä, lapsia ja yhteistä kotia.

Alkuperäinen kirjoittaja Oksettavaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Oksettavaa:
http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2010/04/10/jos-haluaa-palkkaa-on-pakko-muuttaa/20104978/12

Tämä on juuri tätä, niin oksettavan pinnallista nykyaikaa. Kaikki pelkkää pinnallisuutta. Ei ihmistä voi vaatia hylkäämään(olemaan erossa tai luopumaan) hänelle tärkeistä asioista. Omasta kodista, synnyinseudustaan, sukulaisista, perheestään, lapsistaan, ystävistään jne.

Jos nuo siteet katkeaisivat, niin mikään ei sitoisi minua Suomeen. Jos joutuisin muuttamaan Helsinkiin, niin muuttaisin saman tien paljon etelemmäksi. Tosin tällä hetkellä on täälläkin töitä, mutta työ on sellaista mille on kysyntää ulkomaillakin.

Minun alallani on töitä missä tahansa, etten onneksi joudu koskaan muuttamaan työn perässä. En kyllä voisi vaatia sellaista keneltäkään.

Siivooja?

Yhteistyössä