Maaseudun lasten suhtautuminen eläimiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja menkää metsään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

menkää metsään

Vieras
Mitä kauheaa mielestäsi on siinä, että lastenohjelmassa näytetään suden kuolema? Sehän on vaan terapeuttista lapsille, jotka joutuvat päivittäin pimenevillä koulumatkoillaan pelkäämään oikeasti. Kaupungin asukkaat ovat vierautuneet luonnon kiertokulusta, kun eläimen lopettaminen ei enää olekaan luonnollista vaan siitä tulee ihmisen kuolemaan verrattava kauhea juttu.

Maaseudulla ymmärretään, että on luonnollista eläimen lopettamista. Nykyään se on hyödyllinen tieto, koska esim. lemmikkieläimiä kidutetaan sairaina, kun ei hennota laittaa piikitettäväksi tai ammuta.

(Ja en ymmärrä jos tämä keskustelunaihe on kielletty. Viittaan aiheesta käydyn keskustelun täysin kummalliseen sulkemiseen)

Sitä ei muuten edes suljettu, voit jatkaa keskustelua siinä edellisessä ketjussa. Vai haluatko jotenkin korostaa omaa mielipidettäsi kun sille pitää oikein aloittaa turhaan uusi keskutelu.

HOP, vanhaan keskusteluun jatkamaan samaa turhaa marinaa.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2041178-lastenohjelmassa-lopetettiin-susi/

Jaahas, lukko siinä aloituksessa on, mutta kai sitä sitten voi jatkaa. Ja aloitin uuden keskustelun, kun ilmeisesti moderaattori päätti keskustelun omalla jyrkällä mielipiteellään ja sen jälkeen lukitsi sen. Ei siihen jokin aika sitten voinut kirjoittaa. Pitäisi olla oikeat syyt ennen kuin keskustelu kielletään.

Hups, sori, ei sinne voikkaan enää kirjoittaa, vaikka se vielä tuossa näkyvillä onkin. Ja hyvä niin. Keittiönoita sanoi jo kaiken sanomisen arvoisen.

Ja ei, eläinlääkärissä ei kiduteta lemmikkieläimiä sairaana, vaan kyllä ne lopetetaan kun sen aika on, eikä muuta ole enää tehtävissä.

Mun mielestä mode varmaan taisi poistaa sieltä joitain asiattomuuksia, tai ketju oli kai aiemmin pidempi.

Ja jos mode päättää että jostain ei tarvi enää keskustella, niin ei siitä sitten enää tarvi keskustella.

Voi siirtyä muihin asioihin, ellei välttämättä halua kalastella bannia itselleen.

[QUOTE="hmm";24807728]

Ja ei, eläinlääkärissä ei kiduteta lemmikkieläimiä sairaana, vaan kyllä ne lopetetaan kun sen aika on, eikä muuta ole enää tehtävissä.[/QUOTE]

Tarkoitin, että ei viedä niitä lemmikkieläimiä lopetettavaksi vaan yritetään pitää hengissä väkisin, vaikka olisi parempi että lemmikki pääsisi pois vaivoistaan. Tehdään aivan turhia leikkauksia todella vanhoille lemmikeille jne.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;24807735:
"jos mode päättää". Toiminta on kun vanhalla Venäjällä, väärästä mielipiteestä Siperiaan. Prkl.

Mä olen erittäin kiitollinen modejen toiminnasta, ja siitä että jaksavat täällä päivystää. Muutenhan tätä palstaa ei kukaan jaksaisi lukea, jokapaikka täynnä asiattomuuksia, tappelua ja jotain häiriköiviä lapsia.

Joten suon heille myös samalla täyden oikeuden pieneen mielivaltaan :)

Miksiköhän tuo on suljettu?

Melkein voisi kuvitella että keittis olis ottanu vähän kuppia samalla kun kirjoitellut noita kommentteja :D
Miten lemmikkikissan syöminen ja sokean eläimen lopettaminen liittyvät millään tavalla toisiinsa?

jahas täällä on tullut modejen moittimisketju. mutta meillä ainakin on lapsille selitetty kyllä asiat tältäkin kantilta, että eläin ei elä ikuisesti, jos se sairastuu, niin se täytyy lopettaa, ettei se kärsi. ja myös se että maatalossa lehmien ja sonnien kohtalo on päätyä teurasautoon, jolla ne kuljetetaan teurastamolle, ja niistä tehdään lihaa. miksi tosi asioita pitää kierrellä, kun ei ne kiertelemällä miksikään muutu

Aloittaja olet kyllä oikeassa. Meillä on useampi lemmikkieläin ja niiden kanssa on sattunut ja tapahtunut yhtä sun toista. Tapaturman sattuessa on eläinlääkäriä tarvittu ja joissakin ohimenevissä sairauksissa.
"Lopetetaan eläinlääkärin toimesta, kun sen aika on..." Olisiko esim. kanille järkevää antaa kemoterapiaa? Kanille, mikä saa juoksennella piha-aitauksessa ilman huolen häivää? Mitä kemoterapia ja leikkaus tekisivätkään kanille? Se ei olisi enää oma itsensä ja varmasti sairauden riuduttamana kuolisi pois- hitaasti ja kivuliaasti ihmisten itsekkyyden vuoksi. Maalla on onneksi mahdollisuus, että lemmikkieläimen voi metsästäjä käydä ampumassa, kuolema tulee nopeasti, ja kipu lakkaa samantien. Minusta väistämätöntä ei tule pitkittää. On eläimelle paljon parempi päästää se pois, kun pitää kivuissa, vaikka se sattuukin meihin ihmisiin.

mä olin sitten varmaan ihan hirvee vanhempi, kun meidän vanha koira piti nukuttaa ikiuneen keväällä, koira lopetettiin kotona. ja lapset sai sen ennen toimenpidettä hyvästellä. ja sitten kun toimenpide oli ohi, annoin lasten katsoa vielä koiraa. jotta heille ei jäänyt mitään kauhua tästä. vaan näkivät vain "nukkuvan" koiran.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24807830:
mä olin sitten varmaan ihan hirvee vanhempi, kun meidän vanha koira piti nukuttaa ikiuneen keväällä, koira lopetettiin kotona. ja lapset sai sen ennen toimenpidettä hyvästellä. ja sitten kun toimenpide oli ohi, annoin lasten katsoa vielä koiraa. jotta heille ei jäänyt mitään kauhua tästä. vaan näkivät vain "nukkuvan" koiran.

Millä tavalla hirveä? Minusta tuo kuulostaa juuri hyvältä, ei koirankaan tarvinnut stressata eläinlääkärille menoa.

En itse oikein osaa kuvitella minkälaista "kaupunkilaislapsilla" on, tai siis miten he ajattelevat eläimen kuolemaa ym. Itse olen aina pikkuskidinä ollut mukana kun nartut ovat pennuttaneet, välillä on mennyt hyvin ja välillä huonommin. Keisarinleikkauksia oon kans katsellut, nykyään eläinlääkärit taitaa usein kieltää omistajia tulemasta leikkaussaliin, mutta ennen sitä sai katsella.
Välillä sattui haavereita, joista yleensä selvisi säikähdyksellä, mutta ei aina (esim ampiaisenpisto koiran silmään ei päättynyt kovinkaan hyvin). Monissa lopetuksissakin ollut mukana, ja kuolema oli minun päässäni ihan luonnollinen asia, on toki vieläkin.

Jotenkin mietityttää että miten itse voin sitten joskus tulevaisuudessa kasvattaa lapsista semmosia luonnonläheisiä tms. En todellakaan halua että ne sekoaisivat jos sairas eläin lopetetaan telkkarissa, haluan että he tajuavat että se on juuri hyvä asia. Että hyvät ihmiset tekevät niin, mitä turhaa rääkätä eläintä yhtään sen kauempaa kuin on ihan pakko?

Tästä nyt tuli vaan mieleen, että itse kaupunkilaislapsena pidän hyvänä asiana ihmisiä uhkaavien petoeläinten metsästämistä ja tarvittaessa lopettamista, kun taas enempi maalta kotoisin oleva mieheni ei pelkää susia tai karhuja vaan on enemmänkin sitä mieltä, ettei ne ketään uhkaa.

Yhteistyössä