Määritelmä susiraja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maantieteelliset mittasuhteet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maantieteelliset mittasuhteet

Vieras
Mä täällä pähkäilin, että miten ihmiset mieltää nykyään tämän käsitteen susiraja, kun täällä niin usein keskusteluissa vilahtaa. Susiraja oli ilmeisesti aikoinaan puhekielessä pohjoisen raja, mutta mielestäni tätä käsitettä ei enää voi oikein käyttää, kun niitä susia on jo paljon etelempänäkin.
Samoin karhuja.
Pohjoisen raja olisi jo tällä käsitteellä melkoisen alhaalla Helsinki perspektiivistä, sillä jo Mikkelin seudulla on susia ja karhuja nähty useammankin kerran....

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;22187696:
Mä ku kuvittelin et me asutaan jossain susirajalla... Niin ja siis Itä-lapissa asutaan

Susia on meilläkin, lähempänä Kehä III:sta:saint:

Yleisesti susiraja lienee aina hieman pohjoisempana, kuin puhuja itse asuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;22187727:
meillä on karhut nyt urakalla tappanu tuotantoeläimiä...Kurjaa ku niistä pitäs joittenki elanto saada... Niitä on aivan liikaaa :/

Ei karhuja ole liikaa, niitä vain on väärissä paikoissa. Tai sitten ihmisiä on liikaa...

Mutta oikeasti: ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Ei ole kenellekään reilua menettää pääomaansa.

meinasin kirjottaa että vantaalla, mutta on se himpun verran kuitenkin sipoon puolella. tuolla siis on ihan oikea susiraja.

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2004/2004-06-23/jkr/jkr2

[QUOTE="tia";22187856]Asusteletko kenties kehä III ja tämän tieosuuden välisessä maastossa? Siis susirajan takana? :D[/QUOTE]

Asun kaukana itse määrittelemäni rajan pohjospuolella ja olen ylpeä siitä :cool:

Eihän siellä kolmosen sisäpuolella ole mitään! Just tuollasia itseään täynnä olevia pintaliitäjiä. Surkeeta ja säälittävää. Itse oon aina ajatellu että jumalan selän takana ja susirajan takana tarkottaa samaa asiaa. Omasta mielestä siis sitä että asuu niin kaukana ettei jumalakaan huomaa, näe tai kuule turhia rukouksia ja niin kaukana muista että sudetkaan ei enää tule niin kauaksi. Mutta itseänikin kiinnostaa kovasti että mistä tuo susirajan takaa sanonta tulee - ei wikipediakaan tienny.

Minä taas olen aina kuvitellut, että susiraja viitaa enemmän tuonne itään, kun sieltähän ne sudet Suomeen tulee.

Noinkohan? Suomen viimeinen susiturma on tapahtunut Turun seudulla ja täällä on valtaisat erämääalueet jotka ihan oikeesti vilisee susia. 50km Turusta ja jos haluaa nähdä suden, saa varmasti järjestettyä itsensä paikkaan, jossa sen näkee ja vaikka ei haluais, voipi se osua kohdalle. Ja niitä on ollu täällä aina, silloinkin kun niistä ei puhuttu julkisuudessa. Silloin niitä oli vaan sen verran vähemmän, että ne pysyi tuolla korvessa, nyt ne on muuttanu takapihoille ja miltei keskusta alueille.

Yhteistyössä