Määräytyykö elatustuki lapsen iän mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tyhmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tyhmä"

Vieras
Kysymys tietäville:

Onko totta, että elatusmaksu kasvaa joka vuosi lapsen iän mukaan? Eli siis vuosittainen korotus ei liity elintasoindeksiin (vai mikä se on) vaan liittyy lapsen ikään.
Eli jos lapsen isä maksaa minimi elareita kahdelle lapselleen niin nuoremmalle maksaa vähemmän kuin vanhemmalle?

Kiitos vastauksista ja jos joku osaa linkata jonkun linkin niin tupla kiitos :)

Ei suoranaisesti liity lapsen ikään, elatusapua maksetaan lapsen elatustarpeen mukaan. Tietysti yleensä varmasti on niin, että mitä isompi lapsi, sitä suuremmat ovat myös menot.

Kelan maksama elatustuki on samansuuruinen, olipa lapsi minkä ikäinen tahansa.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750704?search[type]=pika&search[pika]=laki%20lapsen%20elatuksesta

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080580?search[type]=pika&search[pika]=laki%20lapsen%20elatuksesta

Ei määräydy. Vuosittaiset korotukset on elintasoindeksin mukaisia korotuksia tai laskuja ja on jokaiselle lapselle ihan samanlainen korotus.
Lapsen iän mukaan elatusmaksuja korotellaan tekemällä uusi elatussopimus lastenvalvojalla. Ehkä 5-6 vuoden välein niitä on suositeltavaa tarkistella, riippuen minkäikäisiä lapset ovat. Kaikki ei korota elareita iän mukaan, mutta kyllähän se 6 vuotias kuluttaa jo eritavalla kuin 2 vuotias lapsi. Yleensä kai kuitenkin kahden lapsen elatusmaksut maksetaan könttänä, eli ei kai niitä eritellä että toiselle enemmän kuin toiselle.

Hitsit näitä pykäliä.
Tilanne meillä siis, että käytiin lastenvalvojalla piiiitkästä aikaa kun isän tulot olivat pienentyneet. Lastenvalvoja siellä sitten tiirasi vanhaa sopimusta ja kysäisi, että onhan summaa korotettu joka vuosi indeksillä. Minä (koska olen tyhmä tämmöisissä) en ollut moisesta kuullutkaan eikä vissiin isäkään. Isä on siis maksanut jo vuosia liian pientä summaa ja takautuvastihan niitä on turha kysellä. Isän kuulemma pitäisi käydä jostain sivulta aina vuosittain tarkistamassa summa ja maksaa sen mukaan.
Itse koitan tässä mietiskellä millainenkohan summa vuosien varrella on menetetty... Lapsi siis viittä vaille täysi-ikäinen jo ja sopimus tehty lapsen ollessa muistaakseni kolme.

Mutta siis mitänyt linkkejä lueskelin niin:
Joka vuosi ilmeisesti määritellään jossain pääkallopaikoilla mikä on minkäkin ikäisen lapsen keskimääräinen elatuksen tarve. Tämä on siis arvio jota käytetään pohjana kun mietitään jokaisen lapsen YKSILÖLLISTÄ elatuksen tarvetta. Olenko ihan hakoteillä?

Jos ajateltaisiin, että minulla on ollut isän kanssa tulot aika fifty-fifty ja lapsella ei erityisiä "lisämenoja" niin pystyn tekemään jotain arvioita jos löydän eri vuosilta vielä noita taulukoita.. Tai sitten säästän hermojani enkä mieti asiaa enää ollenkaan..

[QUOTE="tyhmä";29642176]Hitsit näitä pykäliä.
Tilanne meillä siis, että käytiin lastenvalvojalla piiiitkästä aikaa kun isän tulot olivat pienentyneet. Lastenvalvoja siellä sitten tiirasi vanhaa sopimusta ja kysäisi, että onhan summaa korotettu joka vuosi indeksillä. Minä (koska olen tyhmä tämmöisissä) en ollut moisesta kuullutkaan eikä vissiin isäkään. Isä on siis maksanut jo vuosia liian pientä summaa ja takautuvastihan niitä on turha kysellä. Isän kuulemma pitäisi käydä jostain sivulta aina vuosittain tarkistamassa summa ja maksaa sen mukaan.
Itse koitan tässä mietiskellä millainenkohan summa vuosien varrella on menetetty... Lapsi siis viittä vaille täysi-ikäinen jo ja sopimus tehty lapsen ollessa muistaakseni kolme.

Mutta siis mitänyt linkkejä lueskelin niin:
Joka vuosi ilmeisesti määritellään jossain pääkallopaikoilla mikä on minkäkin ikäisen lapsen keskimääräinen elatuksen tarve. Tämä on siis arvio jota käytetään pohjana kun mietitään jokaisen lapsen YKSILÖLLISTÄ elatuksen tarvetta. Olenko ihan hakoteillä?

Jos ajateltaisiin, että minulla on ollut isän kanssa tulot aika fifty-fifty ja lapsella ei erityisiä "lisämenoja" niin pystyn tekemään jotain arvioita jos löydän eri vuosilta vielä noita taulukoita.. Tai sitten säästän hermojani enkä mieti asiaa enää ollenkaan..[/QUOTE]
Indeksikorotukset pitää tarkistaa. Muuten menette sopimuksen mukaan. Elatustukihan on useimmiten vanhempien tekemä sopimus, joka sitten allekirjoitetaan lastenvalvojalla. Suositeltua on tarkistaa sitä aika ajoin esim. 5 v välein mutta sekään ei ole pakollista.

[QUOTE="vierailija";29642202]Indeksikorotukset pitää tarkistaa. Muuten menette sopimuksen mukaan. Elatustukihan on useimmiten vanhempien tekemä sopimus, joka sitten allekirjoitetaan lastenvalvojalla. Suositeltua on tarkistaa sitä aika ajoin esim. 5 v välein mutta sekään ei ole pakollista.[/QUOTE]

Siis lastenvalvoja kyllä sanoi selkeä sanaisesti, että korotus tulee joka vuosi ja isän tehtävä on summa tarkistaa ja maksaa sen mukaan.

Yhteistyössä