määräaikaissopimuksen loppuminen ja äitiysloman alkaminen

Alkuperäinen kirjoittaja Levoton Strutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
juu älä kerro vielä mitään!! kokemuksesta itse viisastuneena meinaan, mähän tavallaan jouduin jo alussa kertomaan töissä että odotan, koska oksentelin töissä välillä, ja jouduin syömään vähän väliä!! mullakin oli määräaikainen työsuhde, jota ei jatkettukaan enään vuodenvaihteeseen asti, vaikka mulla alkaa ä-loma vasta maaliskuun lopulla!!
syyksi sanottiin ettei ole tarvetta, silti mun tilalle palkattiin toinen työntekijä :(

Mulle käynyt samalla tavalla!!

tätäkin mahdollisuutta mietin. mutta toisaalta mulla on olemassa suullinen sopimus, josta ei tietenkään ole näyttöä kuin sähköposti jossa asiasta mainitaan.
Eli kerron siis maaliskuun alussa että jään toukokuun alussa äitiyslomalle
:D

näinköhän tää vaan pysyy salassa, sen verran maha pullottaa...

voithan kertoa vaikka heti tammikuullakin, tai millon sitten siltä tuntuu. jos et pomoa näe, niin et ole voinut hälle ilmoittaa kun haluat puhua kasvotuksten ;) Mutta viimeistään Maaliskuun alussa sitten ;)

muoks: niin ja suullinen sopimus oli mullakin.. Niin vaan jäin työttömäksi 4kk ennen äitiyslomaa :(

Okei. Kiitoksia kaikille! :flower:
Teen siis työsopimuksen elokuulle asti niinkuin on sovittu, ja kerron heti kun alkaa raskaus olemaan tarpeeksi pitkällä ja äitiysloma häämöttää. Mutta siis viimeistään maaliskuussa =)
Ehkä tosiaan olen liian sinisilmäinen ja luotan esimieheeni, mutta en yt lähde kantapään kautta kokeilemaan millä mielellä ottaa uutisen vastaan.

Yks kyssä tuli vielä mieleen. Jos en näe esimiestäni, niin voinko kertoa asiasta puhelimitse tai sähköpostitse? :whistle: ja pitääkö mun olla jonnekin muuallekin yhteydessä kuin pomolle ja kelaan? eikö palkanlaskija saa sit tiedot esimieheltäni?

minusta se riittää että ilmoitat asiasta puhelimitse ainakin, jos esimiestä on vaikea tavoittaa kasvotusten!!! voithan laittaa asiasta vielä s.postiakin, ja kopio itsellesi siitä!! ei voi kukaan sitten ainakaan väittää ettet ole ilmoittanut asiasta.
laillista tietoa ei kyllä ole tukanjuuressa.

kelan kanssa asioit sitten lähinnä näissä äitiyspäiväraha-asioissa, sinne ilmoitat sitten myös ä-loman ajankohtaa, la:n ajankohtaa, josta sulle lasketaan se raha, sähän saat sen työtulojen perustella tai 2v takaisen verotuksen perusteella, kumpi onkaan sitten parempi?

siitä en osaa sanoa sitten mitä työantajalle kustantaa kun jäät ä-lomalle, kela kyllä osaa kertoa varmaan.

juu älä kerro vielä mitään!! kokemuksesta itse viisastuneena meinaan, mähän tavallaan jouduin jo alussa kertomaan töissä että odotan, koska oksentelin töissä välillä, ja jouduin syömään vähän väliä!! mullakin oli määräaikainen työsuhde, jota ei jatkettukaan enään vuodenvaihteeseen asti, vaikka mulla alkaa ä-loma vasta maaliskuun lopulla!!
syyksi sanottiin ettei ole tarvetta, silti mun tilalle palkattiin toinen työntekijä :(

Mun mielestä toi on laitonta. Ota liittoosi yhteyttä, saatat saada korvauksia. Samaan tehtävään ei mun mielestä saa ottaa uutta työntekijää jos olisi mahdollisuus jatkaa määräaikaisen työsopparia.

mä olen niitä harvoja jotka koeajalla kertoi raskaudesta pomolle heti kun plussasin, johtuen työnilaadusta ja sanoin että ymmärrän jos sopimusta ei vakinaisteta.
näin sain kuitenkin vakipaikan ja pomo arvosti rehellisyyttäni, mutta jos yhtään epäilet pomon suhtautumista niin et mainitse mitään.
mulla pomo tiesi jo ennen ku alotin työt että kakkosta yritetään kun siitä oli puhetta työhaastattelussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
mä olen niitä harvoja jotka koeajalla kertoi raskaudesta pomolle heti kun plussasin, johtuen työnilaadusta ja sanoin että ymmärrän jos sopimusta ei vakinaisteta.
näin sain kuitenkin vakipaikan ja pomo arvosti rehellisyyttäni, mutta jos yhtään epäilet pomon suhtautumista niin et mainitse mitään.
mulla pomo tiesi jo ennen ku alotin työt että kakkosta yritetään kun siitä oli puhetta työhaastattelussa.

Reilu pomo. Suurin osa ei varmaan olisi edes palkannut sua. Väärin ja valitettavaa, mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
unohdin alkutekstissä ilmoittaa että kyseessä on viikonlopputyö, eli saan koko ajan kelalta kotihoidontukea.

Viikonlopputyö vaikuttaa siten, että et sitten taida olla oikeutettu äitiysloma-ajan palkkaan...

Koska kyseessä on määräaikainen sopimus, ei työnantaja joudu maksamaan ensimmäisen kolmen äitiyslomakuukauden palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
unohdin alkutekstissä ilmoittaa että kyseessä on viikonlopputyö, eli saan koko ajan kelalta kotihoidontukea.

Viikonlopputyö vaikuttaa siten, että et sitten taida olla oikeutettu äitiysloma-ajan palkkaan...

Koska kyseessä on määräaikainen sopimus, ei työnantaja joudu maksamaan ensimmäisen kolmen äitiyslomakuukauden palkkaa.

juu siis korkeintaan mun määräaikainen työ voi vaikuttaa ehkä jonkun verran äitiyspäivärahaan, mutta en usko koska kyseessä on viikonlopputyöt jotka aloitin marraskuussa 2007.

juu siis korkeintaan mun määräaikainen työ voi vaikuttaa ehkä jonkun verran äitiyspäivärahaan, mutta en usko koska kyseessä on viikonlopputyöt jotka aloitin marraskuussa 2007.

No tietty siten se vaikuttaa, että haluatko äitiysrahan laskettavaksi viimeisestä vahvistetusta verotuksesta vaiko viimeisen 6 kuukauden tuloista.

Alkuperäinen kirjoittaja nn:

Mun mielestä toi on laitonta. Ota liittoosi yhteyttä, saatat saada korvauksia. Samaan tehtävään ei mun mielestä saa ottaa uutta työntekijää jos olisi mahdollisuus jatkaa määräaikaisen työsopparia.

Tosiaan tuo on laitonta. Irtisanominen raskauden takia. Soita liittoon. Saatat saada korvauksia...

niin kai teen... haluaisin vaan säilyttää luottamuksen tämän esimieheni ja mun välillä, siksi mietin että vois olla reilua kertoa asiasta nyt. Kun kuitenkin mulla ois toiveissa saada jatkaa samassa työpaikassa myös äitiysloman aikana esim. keikkaa tekemällä ja sen jälkeen tälläisellä samanlaisella sopimuksella kuin nyt.
siksi en haluais pimittää ja yhtäkkiä tokasta et jään hei sit muuten.... Näen muutenkin pomoa tosi harvoin kun olen tosiaan vaan viikonloppuisin ja nyt hän tulee varta vasten työsopimukseni takia käymään viikonloppuna työpaikalla.

Asian voi hoitaa ihan fiksustikin... sopimustahan voi aina muuttaa jos se sopii molemmille osapuolille. Kerrot sitten muutman kuukauden päästä ja sanot, ettet halunnut silloin joulukuussa vielä kertoa, kun raskaus oli niin aluillaan. Ei pomosi sinulle kuitenkaan vielä nyt ala sijaista etsimään (tai tuskin alkaa), vaikka tietäisikin että jäät toukokuussa äippälomalle. Ja tosiaan, ei ole mitään syytä, miksi työsopimus pitäisi tehdä vain äitiysloman alkuun saakka. Se voi ihan hyvin olla tuonne elokuullekin, ei se mitään muuta...

viikonloppu ihmisiä on neljä, kaksi vakituisempaa ja kaksi jotka täydentävät vakituisia. Itse olen toinen vakituisista. Ja tiedän että ainakin toinen näistä täydentäjistä pystyy jatkamaan minun paikallani jäädessäni äitiyslomalle.

eli mun pitäis raskaudesta ja äitiyslomalle jäämisestä ilmoittaa huhtikuun alussa jos kerran laskettuaika on kesäkuun alussa :snotty:

anteeksi saivartelu mut ethän sä ole vakituinen jos määräaikanen soppari. sun tilanteessa kertosin ihan rehellisesti mikä tilanne ja sovitte sitten esimiehen kanssa miten jatketaan. koska jos oisin sun esimies vetäisin tosta herneet nokkaan enkä ottais ainakaan takas sinne töihin. tämä siis mikäli halusit siellä jatkaa myös äitiysloman jälkeen.

otin asiasta yhteyttä liittoon, liitto myönsi heti että kyseesä on syrjintä!! pohdittiin miten jatkossa kannatta edetä,mun vaihtoehdot oli, jos lähden viemään asiaa eteenpäin, todennäköisesti työnantaja (kaupunki) tulee saamaan huomautuksen teoistaa, ei muuta, sen verran se taas vaikuttaisi muhun, etten suurella todennäköisyydellä tule saamaan jatkossa kaupungilta töitä tämän takia..(kaupunki suurin työllistäjä täällä pienellä paikkakunnalla)!! joten ajattelin että töitä tulen jatkossa vielä tarvitsemaan, etten halua tällä menettää työmahdollisuuksia.
rahallista korvausta en kuulemma olisi saanut, liiton mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
anteeksi saivartelu mut ethän sä ole vakituinen jos määräaikanen soppari. sun tilanteessa kertosin ihan rehellisesti mikä tilanne ja sovitte sitten esimiehen kanssa miten jatketaan. koska jos oisin sun esimies vetäisin tosta herneet nokkaan enkä ottais ainakaan takas sinne töihin. tämä siis mikäli halusit siellä jatkaa myös äitiysloman jälkeen.
Ap:n ei tosiaan tarvitse kertoa raskaudestaan työnantajalle kuin 2 kk aikaisemmin. Työnantajasta sitten riippuu, miten hän suhtautuu siihen, että ap työsopimusta tehdessään oli jo raskaana, mutta ei kertonut siitä. On mahdollista, että äitiysloman jälkeen ko työpaikasta ei enää töitä irtoa. Työnantajanhan ei ole mikään pakko palkata ap:tä enää tämän määräaikaisen sopimuksen päättymisen jälkeen, jos ei niin halua. Mä ap:n tilanteessa miettisin, haluanko vielä äitiysloman jälkeen ko työpaikkaan vai en. Jos haluaisin, kertoisin asiasta nyt. Ja tekisin sen työsopparin vaikka sitten vain sinne toukokuulle. Jos siinä välissä tulisi vaikka keskenmeno, yleensä työnantajat arvostavat rehellisyyttä ja se työsoppari voisi hyvin jatkua vielä sinne elokuulle. Mitään varmuutta siitäkään ei toki olisi. Itse arvostan rehellisyyttä ja avoimuutta, vaikka mulla olisikin lain suoma oikeus salata asioita. Jos meille nyt palkattaisiin joku työntekijä ap:n tilanteessa, niin ehdottomasti saisi keskenmenon satuttua jatkaa sinne elokuun loppuunkin, jos työsopimusta tehdessään olisi ollut rehellinen. Mutta jos taas tekisi työsopparin elokuulle tietäen jo siinä vaiheessa, että sinne asti ei aiokaan olla, niin ei tarttisi toista kertaa tulla meiltä töitä kyselemään.

samoin arvostan rehellisyyttä ja avoimuutta, mutta näin sitä sitten ollaan työttömänä sen johdosta!!! enkä tosiaankaan osaa ajatella että näin se rehellisyys kannattaa!!

Riippuu aika paljon pomosta ja kuinka paljon tarvetta työntekijälle on.

Mulla oli määräaikainen sopimus, jota jatkettiin kun kerroin raskaudesta, esimies jopa hommasi palkan äitiysloman ekalle 3 kk:lle, vaikka aluksi isommat pomot sanoivat ettei onnistu. Muuten olisin joutunut hakemaan töitä neljäksi kuukaudeksi ennen lomalle jäämistä. Myöhemmin ottivat mut sijaistamaan isäkuukauden ajaksikin, yksi työntekijä sattui haluamaan vapaata siihen väliin.

Mutta jos olis k-pää pomo, joka todennäköisesti tekis rumasti mua kohtaan, en todellakaan kertoisi ennenkuin nimi on paperissa. Oma napa ennen pomon napaa, niin se vaan on. :whistle:

samoin arvostan rehellisyyttä ja avoimuutta, mutta näin sitä sitten ollaan työttömänä sen johdosta!!! enkä tosiaankaan osaa ajatella että näin se rehellisyys kannattaa!!
Toi riski on aina olemassa. Mutta se riski on myös silloin, jos raskaudestaan ei kerro. Se riski vaan siirtyy kauemmaksi eli sinne, kun haluaisi palata takaisin töihin. Sitä vaan joutuu miettimään asiaa tossa tilanteessa joko lyhyellä tai pitkällä aikavälillä. Ja loppujen lopuksihan koskaan ei ole takeita siitä, että yhtään mitään työpaikkaa saisi.

Keittiönoidalla oli asiallisia kommentteja, kiitos niistä :flower:
Työpaikassa haluaisin ehdottomasti jatkaa vaikka sitten viimeistään äitiysloman jälkeen, koska en halua tätäkään lasta laittaa alle vuoden ikäisenä hoitoon ja viikonlopputyö tuo taloudellista helpotusta.
Esimieheni on vielä aika kokematon ja olen saanut myös sellaisen kuvan, että jonkin verran epävarma asemastaan. Mutta silti minusta tuntuu tyhmältä nyt salata asia, kun sen kerran tiedän. Sitä en tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu, saammeko tämän vauvan vai emme. Mutta jos todella kävisi niin ikävästi että emme, en uskoisi olevani ihan heti tapahtuman jälkeen työkuntoinen.
Olen myös aika sinut sen kanssa, jos pomo ei suostukaan uusimaan työsopimusta jos ja kun kerron raskaudesta. Nyt jo olen miettinyt monta kertaa omaa jaksamistani. Tottakai rahalle on aina tarvetta ja siksi mieluummin jatkan niin pitkään kuin mahdollista raskaudesta huolimatta.

tulen sitten viikonlopun jälkeen kertomaan miten mulle kävi :D
Tämänhetkinen työsopimus päättyy 31.12.08 ja jos kaikki menee niinkuin pitäisi niin se uusitaan ainakin toukokuun alkuun asti. Jos ei, niin sitten en jatka viikonlopputöitä ensi vuonna ja keskityn odotukseen.

Olin aikonani määräaikaisessa työsuhteessa. Raskaus oli ihan aluillaan ja pomo oli puhunut että jäisinkö vakituiseksi. No sanoin et mikäs siinä. No sillävälin tein raskaustestin ja meni about kuukausi ja ei oltu viel tehty uutta sopimusta. Enhän mä voinut pitää asiaa salassa ja oli pakko kertoo ja ajattelin et noh rehellisyys maan perii mut toisinpa kävi ei tullu sopimusta. Vaikkakin siinä välissä lupasi jatkaa määräaikasta sopparii muutamal kuukaudel. Mut eipä jatkanu edes sitää paria kuukautta! Joten suosittelen kertomaan vain jos laki niin vaatii.. Vaikkain itse yrität olla rehellinen/lojaali alainen niin paskanmarjat sanon minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Riippuu aika paljon pomosta ja kuinka paljon tarvetta työntekijälle on.

Mulla oli määräaikainen sopimus, jota jatkettiin kun kerroin raskaudesta, esimies jopa hommasi palkan äitiysloman ekalle 3 kk:lle, vaikka aluksi isommat pomot sanoivat ettei onnistu. Muuten olisin joutunut hakemaan töitä neljäksi kuukaudeksi ennen lomalle jäämistä. Myöhemmin ottivat mut sijaistamaan isäkuukauden ajaksikin, yksi työntekijä sattui haluamaan vapaata siihen väliin.

Mutta jos olis k-pää pomo, joka todennäköisesti tekis rumasti mua kohtaan, en todellakaan kertoisi ennenkuin nimi on paperissa. Oma napa ennen pomon napaa, niin se vaan on. :whistle:

Mulla oli kanssa silloin aikanaan määräaikanen soppari huhtikuun loppuun, syyskuun alussa oli la, niin mun määräaikasta sopparia jatkettiin heinäkuulle niin, että sain pitää vuosilomat ja vika lomapäivä oli vika sopimuspäivä ja jäin siitä seuraavana päivänä mammalomalle :).

Yhteistyössä