Määräaikaisesta työsopimuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Heippa,

mitäs ootte mieltä, kun olen määräaikaisessa työsuhteessa ja työsopimuksessani lukee, että irtisanominen TESsin mukaan... Itse olen ymmärtänyt, että määräaikaisesta suhteesta ei noin vaan lähdetä, mutta eikö tämä vähän annakin ymmärtää että voin irtisanoutua ilman suurempia ongelmia??

Lisäksi sellasta, että jostain luin, et jos sopparissa ei lue syytä määräaikaisuuteen, niin se luetaan silloin vakituiseksi. Eli tämänkin perusteellahan voisin irtisanoutua? Mua on tämä työnantaja kusettanu niin paljon silmään, että nyt on aika häipyä.

kyselisin omalta ammattiliitoltani näistä tarkemmin. määräaikaisuuden syyn ei mielestäni tartte sopparissa näkyä, mutta sen on oltava olemassa. määräaikaisesta ei voida sua irtisanoa tai lomauttaa, mutta mielestäni itse voit siitä irtisanoutua liiton ohjeiden mukaan.

Määräaikainen työsopimus voi olla vain syystä ja se pitäisi lukea sopimuksessa. Myös työntekijän pitää lukea sopimus ja kertoa puutteellisuudesta ennenkuin allekirjoittaa sen. Se yleensä kannattaa ja vähentää epätietoisuutta. En ikinä tekisi määräaikaista sopimusta ilman irtisanomismahdollisuutta.

Yhteistyössä